رانندگی آفرودی در شرایط اورژانسی

مجله زیگوکمپ » راهنمای آفرود » رانندگی آفرودی در شرایط اورژانسی
رانندگی آفرودی در شرایط اورژانسی
آفرود در شرایط ویژه

آفرود (Off-Road) یا رانندگی خارج از جاده که به آن بیراهه نوردی نیز می‌گویند یک ورزش هیجان انگیز و گران قیمت است که در سال‌های اخیر رواج بسیاری داشته است. آفرودسواری یا آفرود بازی بدون طبیعت ممکن نیست و این طبیعت است که آفرود سواری را ممکن می‌کند. در این مقاله زیگوکمپ نکات لازم برای رانندگی آفرودی در شرایط سخت و اورژانسی را توضیح دادیم.

اگر خودروی آفرودی در یک شیب گیر افتاد

دیر یا زود به سر بالایی یا سر پایینی خواهید رسید که احتیاج به مهارت و دانش شما برای عبور از آن‌ها خواهد بود. وقتی ماشین روی یک شیب گیر کرد از فشار روی کلاچ به هیچ وجه کم نکنید. 

اگر کلاچ را به خوبی نگیرید باعث می‌شود کنترل چرخ‌ها از دستتان خارج شود. به جای ول کردن کلاچ خیلی سریع و محکم ترمز بگیرید و ماشین را خاموش کنید. و سریعا ترمز دستی را بکشید. حالا که ماشین ثابت ایستاده است با توجه به مسیری که هستید یک مسیر فرضی برای گذشتن از شیب در ذهنتان در نظر بگیرید.

آفرود در شیب

حالا به آرامی‌پا ا از روی کلاچ بردارید. بگذارید کلاچ به آرامی‌بالا بیاید و همزمان ترمز دستی و ترمز ماشین را به آرامی‌بگیرید. حالا ماشین را دوباره روشن کنید. این حالت باعث می‌شود نیروی اتومبیل به صورت اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل شود.

هیچ وقت در این شرایط دنده را روی حالت دنده عقب نگذارید چون با این کار اجازه‌ی انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها را از سیستم خودرو می‌گیرید. اگر خودرویتان را روی حالت دنده عقب گذاشتید، باید بدانید که فقط یک جرثقیل می‌تواند شما را از آن وضعیت بین زمین و آسمان در بیاورد.

اگر ماشین آفرودی شما روی یک صخره  یا تنه‌ی درختی که مسیرتان را مسدود کرده گیر افتاد

به این فکر کنید که چگونه با کمترین مقدار آسیب می‌توانید خودرویتان را از آن وضعیت خارج کنید.

اگر شی‌ای که روی آن گیر افتاده‌اید قابل جا به جایی است، ماشین را جک بزنید تا کمی‌بالا بیاید و مانع را بردارید.

آفرود

اگر شی‌ای که مسیرتان را سد کرده به هیچ وجه قابل تکان دادن نیست، بهتر است ماشین آفرودی‌تان را با جک زدن بالا بیاورید و بعد زیر چرخ‌هایتان را با چیزی پر کنید تا چرخ‌ها نسبت به وضعیت قبلی بالاتر قرار بگیرند و بتوانید از روی مانع عبور کنید.

می‌توانید مقدار خیلی کمی ‌باد از چرخ‌هایتان خالی کنید. فقط حواستان باشد که هرچه سریعتر باد چرخ‌ها را به حالت قبلی برگردانید. یادتان باشد کم کردن باد چرخ‌ها باعث می‌شود ارتفاع ماشین و در نهایت کم‌ترین فاصله‌ی خودرو با زمین کم‌تر شود.

از سیستم قفل دیفرانسیل ماشین آفرودتان استفاده کنید و تا حد امکان با دنده‌ی بالا حرکت کنید. بعد از گذر از مانع، چرخ‌هایتان ممکن است گلی، پر از شن یا برفی شده باشند. حتما چرخ‌هایتان را تمیز کنید. شما قرار است مسافت زیادی را طی کنید و با موانع زیادی مواجه شوید پس لازم است چرخ‌هایتان کشش خوبی برای ادامه‌ی مسیر داشته باشند.

اگر با وجود اقدامات گفته شده هنوز هم نتوانسته اید ماشین آفرودی تان را از آن وضعیت نجات دهید

از یک بالابرنده استفاده کنید. یک ماشین آفرودی دیگر می‌تواند به عنوان بالابرنده به شما کمک کند. اما بالابرنده‌های طبیعی مثل چوب درختان یا سنگ‌های بزرگ دم دست‌تر هستند. ماشین‌تان را جک بزنید تا بالا بیاید و زیر چرخ‌ها را با شن، سنگ، برف فشرده شده یا هرچیز دیگری پر کنید و مراحل بالا را تکرار کنید .

https://mag.zigocamp.com/post/751
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *