انواع طناب ‌کوه‌نوردی

انواع طناب ‌کوه‌نوردی
انواع کارابین و طناب کوه‌نوردی

در عملیات نجات‌، ‌کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی، سلامتی و جان افراد به انواع طناب ‌کوه‌نوردی وابسته است. طناب، نجات دهنده جان هزاران نجاتگر و کوه‌نورد بوده و هست و خواهد بود.

پس از این لحاظ که طناب اهمیت خاصی در نجات کوه‌نوردان دارد باید به آن توجه ویژه شود. در این مقاله زیگوکمپ به سراغ راهنمای خرید طناب ‌کوه‌نوردی رفتیم.

تاییدیه انواع طناب ‌کوه‌نوردی

طناب‌ها باید مورد تایید اتحادیه جهانی انجمن‌های ‌کوه‌نوردی یا مسئول تامین استاندارد  قرار گیرد. توصیه می‌شود که از طناب‌هایی استفاده شود که دارای استاندارد اتحادیه اروپا باشد.

روکش طناب ‌کوه‌نوردی عمدتا از جنس نایلون و پلی آمید و جنس هسته آن از پرلون است که به طرز خاصی بافته می‌شوند .

طناب‌های ‌کوه‌نوردی دارای قطر‌ها و کاربردهای متنوعی می‌باشند.

انواع طناب کوه‌نوردی

تنوع میزان قطر طناب به میلیمتر بر اساس کاربرد آن مشخص می‌شود که در نهایت باد بتواند وزن و شوک‌های متفاوتی را بر حسب کیلوگرم تحمل کند. معمولا طنابهای سایز فرد برای سنگ‌نوردی و سایز زوج برای یخ‌نوردی به کار می‌روند.

طناب ‌کوه‌نوردی از رشته‌هایی موازی و سفید رنگ از جنس ابریشم مصنوعی و پریلون در داخل یک روکش محافظ رنگارنگ و بافتی تشکیل شده است. در شرکت‌های مختلف تولید کننده طناب ‌کوه‌نوردی، رنگ و یا شكل بافت این روکش متفاوت ‌می‌باشد.

در دو سر طناب یک نوار چسب سفید رنگ وجود دارد که مشخصات طناب از قبیل قطر، طول، کاربرد، خصوصیات فیزیکی و … با علای‌می‌مشخص و استاندارد نوشته شده است.

برخی از خصوصیات فیزیکی که در طنابهای جدید دیده ‌می‌شود عبارتند از :

ضد آب بودن مخصوص صعود‌های زمستانی، غارنوردی و یا دره نوردی

مقاومت در برابر سایش به لبه‌های تیز و برنده، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و … .

انواع طناب کوه‌نوردی

انواع طناب کوه‌نوردی

طنابهای ‌کوه‌نوردی به دو نوع استاتیک و دینامیک تقسیم بندی ‌می‌شوند.

طناب ‌کوه‌نوردی دینامیکی

طناب دینامیک به دلیل موازی بودن رشته‌های داخلی و جنس آن، حالت ارتجاعی و الاستیکی دارد و هنگام سقوط کوهنورد، کمی ‌افزایش طول می یابد که در نتیجه باعث کاهش میزان ضربه وارده به کوهنورد ‌می‌گردد. کاربرد اصلی این نوع طناب در جاهایی مانند سنگ‌نوردی و یخ‌نوردی است که احتمال سقوط وجود داشته باشد.

عملکرد آن بدین صورت است که در هنگام سقوط فرد صعود کننده به دلیل خاصیت الاستیکی در پایین ترین نقطه سقوط، فشار را تقسیم کرده و از وارد شدن ضربه ناگهانی به کمر سقوط کننده، جلوگیری ‌می‌کند.

انواع طناب ‌کوه‌نوردی استاتیکی

این نوع طناب اصولا خاصیت الاستیکی ندارد و این ویژگی باعث شده که طناب مناسبی جهت کارهای نجات از قبیل بالا کشیدن، فرودهای تک نفره و حتی دو نفره و کارهای دیگر از قبیل صعودهای عمو‌می‌درون غارها و حمل بار می باشد.

قدرت تحمل فشار و همچنین ضریب کشش طناب در قطرها و مدل‌های مختلف متفاوت است، به همین دلیل شرکت‌های تولید کننده، همراه طناب، مشخصات فنی آن را هم ارائه ‌می‌نمایند.

انواع طناب کوه‌نوردی

نکات ایمنی انواع طناب ‌کوه‌نوردی

  1. هیچگاه طناب روی لبه تیز سنگ و خاك کشیده نشود.
  2. مواظب باشید که طناب داخل مواد روغنی نیفتد.
  3. طناب را تنها با آب سرد یا بسیار ولرم بشویید. در صورت نیاز از مواد شویند‌ای که برای پوست انسان مضر نیستند، مانند صابون، مایع دستشویی، شامپو و … نیز ‌می‌توانید به اندازه کم استفاده کنید.
  4. طناب شسته شده را بدور از تابش مستقیم آفتاب و منابع حرارتی دیگر پهن کنید تا جریان هوا آن را خشک نماید.
  5. هنگام صعود‌های متوالی از هر دو سر طناب استفاده کنید تا پیچش، اصطكاك و ساییدگی در تمام طناب تقسیم شود.
  6. تعداد شوک‌هایی که یک طناب ‌می‌تواند تحمل کند محدود است، بنابراین از کارهایی که شو‌ک‌های متوالی به طناب وارد ‌می‌سازد، مانند بکسل ماشین و طناب کشی خودداری نمایید.
  7. از طناب دیگران که نمی‌دانید چه فشارها و شو‌ک‌هایی را تحمل کرده است، در صعودهای جدی استفاده ننمایید.
https://mag.zigocamp.com/post/738
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *