کرامپون | معرفی انواع کرامپون های کفش و کاربرد آن

مجله زیگوکمپ » راهنمای خرید و استفاده لوازم طبیعت ‌گردی » کرامپون | معرفی انواع کرامپون های کفش و کاربرد آن
کرامپون | معرفی انواع کرامپون های کفش و کاربرد آن
کرامپون

کرامپون ابزاری است که به کفش مخصوص متصل شده و شخص را آماده پیمایش مسیر های سخت می کند. بیشترین کاربرد Crampon به هنگام برف و یخبندان است. کوه نوردان از Crampon برای صعود های خود استفاده می کنند. مزیت این وسیله جلوگیری از صدمه به پا و کفش است. همچنین کمک می کند تا ایستادن و حرکت بر روی سطوح لغزنده راحت تر باشد. با زیگوکمپ همراه باشید تا بیشتر درخصوص Crampon حرف بزنیم.

 

کرامپون و یخبندان

 

 

معرفی کرامپون

 

وظیفه اصلی Crampon تامین نیروی لازم برای حرکت به روی زمین ها سخت و برفی است. انتخاب کرامپون مناسب به کفش مورد نظرتان بستگی دارد. چراکه انعطاف Crampon ها با یکدیگر متفاوت است. بعضی کرامپون ها مخصوص مقاصد برفی هستند. جنس متفاوت و امکاناتی که روی آن تعبیه شده دلیل این موضوع است. برای مثال کرامپون های مقاصد یخی از توده شدن برف چلوگیری می کنند. برخی از آن ها با توجه به بدنه خود یخ ها را سوراخ کرده و به پیش روی کمک می کنند.

 

سفر

 

 

انتخاب کفش و کرامپون مناسب

 

کرامپون ها به لحاظ انعطاف پذیری انواع مختلفی دارند. باید حتما کف خود را متناسب با کرامپون سفرتان انتخاب کنید. انتخاب کفش مناسب نکته ای کلیدی است. کفش های روزمره و یا انعطاف پذیر بد ترین گزینه های روی میز هستند. نتیجه عدم توجه به این موضوع از کار افتادن کرامپون است.

همچنین ناگفته نماند که بزرگ بودن بیش از حد Crampon انعطاف پذیری یا انعطاف ناپذیری متنوعی دارند. اگر کرامپونی انتخاب کنید که سختی و انعطاف آن درست نباشد و کفشی بپوشید که فنی نباشد یا زیادی انعطاف پذیر باشد کرامپون شما متلاشی خواهد شد. همینطور اگر Crampon شما برای کفشتان بزرگ باشد، تاثیر منفی زیادی روی قوزک پا می گذارد.

 

کرامپون اتوماتیک

 

 

انواع کرامپون

 

کرامپون ها به لحاظ اتصال به سه دسته، بندی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک تقسیم می شوند. همچنین بر اساس تعداد شاخ های روی آن می توان موضوع را بررسی کرد. مدل بندی را می توان با انواع کفش ها بدون هیچ مشکلی پوشید. یکی از نکات منفی این مدل زمان بر بودن پوشیدن آن است. کرامپون های اتوماتیک سریع تر روی پا بسته می شوند و با همه کفش ها سازگار هستند. مدل اتوماتیک حرفه ای تر بوده و از چند نقطه روی کفش فیکس می شود.

همانطور که گفته شد کرامپون ها بر اساس تعداد شاخه ها نیز بررسی می شوند. برای مثال انواع 10، 12 و 14 شاخه ای به بازار عرضه شده اند. مدل 10 شاخه ای که در سال 1930 معرفی شد، به نسبت دیگر مدل ها کارایی کمتری دارد. مدل 10 شاخه ای برای مسیر های عمومی و صعود های ساده تر استفاده می شود. کرامپون های پر شاخه تر برای مسیر های سخت تر و خاص تر استفاده می شوند.

 

یونیورسال

 

 

تنظیم شاخه ها

 

شاخه های Crampon در دو دسته ثابت و متغیر تقسیم می شوند. متقاضیان می توانند باتوجه به نیاز خود مدل مناسب را انتخاب کنند. در مدل ثابت شاخه به Crampon جوش می خورد. در چنین مواقعی عمر وسیله افزایش یافته و به راحتی قابل تیز شدن است. مدل متغیر از مقاومت کمتری برخوردار بوده و آسیب پذیر تر است. اما نکته مثبت این مدل توانایی تعویض شاخه ها است.

 

جمع بندی

 

بر خلاف آنچه عموم مردم تصور می کنند، راه رفتن با Crampon تا حدودی سخت است. از این رو نیازمند تمرین های گوناگون است. سعی کنید پس از خریداری Crampon خود، موقعیت های مختلف و انواع ترمز را با آن تمرین کنید.

https://mag.zigocamp.com/post/1409
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *