خستگی در بهار | هر آنچه که باید درخصوص این پدیده بدانید

مجله زیگوکمپ » اخبار و تازه‌ها » خستگی در بهار | هر آنچه که باید درخصوص این پدیده بدانید
خستگی در بهار | هر آنچه که باید درخصوص این پدیده بدانید
خستگی در بهار

زمین بار دگر متولد شده و در هر گوشه ای رخت زیبایی پهن کرده است. بهار آمده و خنده ای بر لبان زمین کاشته است. این ها همه صفات زیبایی هستند که بهار با خود به دوش می کشد. اما بحث امروز ما ارتباطی به زیبایی های بهار ندارد. بلکه امروز اینجا جمع شده ایم تا کمی فصل بهار را نقد کنیم. پس چه موضوعی بهتر از خستگی در بهار؟ با مجله زیگوکمپ همراه باشید تا مبحث خستگی در بهار را با یکدیگر بررسی کنیم.

 

خستگی در بهار

 

 

علت بروز خستگی در بهار چیست؟

 

خستگی در بهار به علل گوناگونی وابسته است. باتوجه به سبک زندگی افراد و موقعیت جغرافیایی آن ها، درصد تاثیر این علت ها نیز تغییر می کنند. پس برویم سراغ معرفی دلایلی که سبب خستگی و بی حالی شما در فصل بهار می شوند. اولین مورد از دلایل خستگی در بهار به بحث تغییر فصل و تطابق بدن مربوط می شود. در بهار روز ها طولانی تر می شوند و همین موضوع تا چند هفته ( 2 الی 3 ) بدن را درگیر می کند. نکته بعدی بحث ذخیره سازی چربی و متابولیسم بدن در زمستان و بهار است. در فصل بهار متابولیسم افزایش یافته و ذخیره سازی کمتر می شود.

 

خستگی در فصل بهار

 

یکی دیگر از دلایل مهم خستگی در بهار مربوط به تعطیلات نوروز می شود. چراکه اکثر افراد در حدود 15 روز از کلیه کار های روزمره خود دور می شوند. همین موضوع سبب می شود تا چند روزی طول بکشد که بدن به شرایط گذشته عادت کند. هورمون های بدن و تغییراتشان دلیل بعدی هستند. زمستان ها شاهد ترشح هورمون ملاتونین ( خستگی ) و در بهار شاهد ترشح هورمون سروتونین ( فعالیت ) هستیم. از این رو بدن هر شخصی به چند روزی احتیاج دارد تا این تغییرات را به طور کامل درک و هضم کند.

 

علائم خستگی در بهار چیست؟

 

خستگی در بهار در اشکال گوناگونی بروز می کند. این پدیده ممکن است در اشخاص گوناگون متفاوت باشد. از جمله اتفاقاتی که هنگام خستگی در بهار رخ می دهد می توان به سرگیجه، افت فشار، ضعف بدنی، کاهش اشتها، افزایش استرس و اضطراب، هجوم احساسات ناراحتی و افسردگی و واکنش های مختلف نسبت به تغییر وضعیت آب و هوا اشاره کرد. معمولا کلیه این علائم به صورت یکجا در شخص پدیدار نمی شوند. برای مثال واکنش هایی مثل افت فشار و سرگیجه تحت تاثیر انبساط و انقباض رگ های خونی هستند.

 

علائم خستگی بهاری

 

 

چه باید کرد؟

 

راه های گوناگونی برای مقابله با خستگی در بهار وجود دارد. اما شاه راه این مبحث تغییر لایف استایل یا سبک زندگی است. همانطور که متوجه شدید در این بازه زمانی، ارگان های داخلی بدن بسیار حساس هستند. در نتیجه باید محیط خوبی را برای آن ها فراهم کرد.برای شروع باید خوابتان را تنظیم کنید. سعی کنید در اولین روز های بهار، بعدازظهر ها کمی چرت بزنید. پرخوری را فراموش کرده و به غذا های سالم روی بیاورید. ورزش را فراموش نکنید که کلید بسیاری از مشکلات است. اگر زمان کافی ندارید به پیاده روی بروید. خود را در معرض نور خورشید قرار دهید. استفاده از قرص های مولتی ویتامین و امگا3 توصیه می شود. دوش آب سرد و گرم می تواند منجی شما باشد. ترجیحا حمام خود را با آب سرد تمام کنید.

 

مقابله با خستگی بهاری

 

 

غذای خوب، حال خوب

 

برای شروع برویم سراغ آب. در طول روز حتما یک بطری آب کنار خود داشته باشید. مصرف به اندازه آب می تواند خستگی در بهار را تا حد زیادی کاهش دهد. به این صورت که سوخت و ساز بدن را افزایش داده و مانع از بروز بسیاری از سردرد ها می شود. قهوه بنوشید اما به اندازه. تا جای ممکن بیشتر از دو یا سه لیوان در روز قهوه ننوشید. همچنین هر لیوان قهوه را در یک بازه زمانی یک ساعته نوش جان کنید. این کار باعث می شود کافئین قهوه ذره ذره در شما اثر کند و تا مدت طولانی تری در بدنتان بماند.

از مواد غذایی و نوشیدنی های بیهوده دوری کنید. برای مثال الکل سیستم عصبی را مستقیما تحت تاثیر قرار داده و باعث انقباض رگ های خونی می شود. ویتامین C و گروه  B را در برنامه غذایی خود بگنجانید. اگر اهل قرص نیستید، می توانید به راحتی آن ها را از میوه و سبزیجات تازه دریافت کنید. پروتئین مورد نیاز بدنتان را تامین کنید. در این مورد هیچ تفاوتی میان پروتئین های گیاهی و حیوانی نیست. از قند و نمک زیاد پرهیز کنید. چنانچه مشکل افت فشار دارید، بد نیست خرما، مویز و یا شکلاتی در کیفتان داشته باشید.

 

غذای سالم و مقوی

 

 

در آخر …

 

آنچه خواندید مرور کلی بود بر مقوله خستگی در بهار و روش هایی که می توان با آن مقابله کرد. اگر مواردی که در این گزارش به آن ها پرداخته شده بود با نشانه های شما تفاوت بسیاری داشت، حتما به پزشک مراجعه کنید. چراکه ممکن است اتفاقاتی نظیر مشکلات تنفسی در کمین باشند. از این رو جدی گرفتن این موارد از اهمیت بالایی برخوردار است.

https://mag.zigocamp.com/post/1639
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *