راهنمای اولین تجربه کمپینگ

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » راهنمای اولین تجربه کمپینگ
راهنمای اولین تجربه کمپینگ
وسایل ضروری کمپینگ

اگر تا به حال تجربه کمپینگ نداشته‌اید و دوست دارید یک‌بار هم که شده خوابیدن در دل طبیعت را امتحان کنید با این پست زیگوکمپ همراه شوید تا بایدها و نبایدهای کمپینگ را بدانید و اولین سفر خود را تبدیل به تجربه‌ای خاطره‌انگیز کنید.

فراموش نکنید که کمپینگ کار سخت و پیچیده‌ای نیست و کافیست تا برخی نکات را رعایت کنید تا اولین تجربه خود را خاطره انگیز و جذاب بسازید.

ملزومات کمپینگ:

بهتر باشد کمپ‌اولی‌ها به منظور کاهش هزینه‌ها، وسایل گران‌قیمت نخرند  و برخی از ملزومات مانند  چادر، کیسه‌خواب و پدهای خواب را قرض گرفت یا کرایه کرد. با این حال اگر تمایل دارید وسایل کمپینگ خود را داشته باشید، حتما هنگام تهیه این ملزومات به به چند نکته توجه کنید:

چادر

اگر از لحاظ مالی مشکلی ندارید، چادرهای بزرگ‌تر مناسب‌ترند. مثلاً چادرهای 3 نفره برای زوج‌ها، و چادرهای 6نفره برای خانواده‌های 4نفره مناسب است. چادرهای بزرگ فضای دل‌بازتری دارند. همچنین اگر می‌خواهید در چادر بایستید(مثلاً ایستاده لباس عوض کنید) به ارتفاع سقف چادر هم دقت کنید. برای انتخاب چادر مناسب، انواع چادر مسافرتی را بخوانید.

  • راستی قبل از حرکت، حتماً چادر را یک بار در خانه بازوبسته کنید.
  • هنگامی که به مقصد رسیدید، به سرعت چادر را برپا کنید. در غیر این صورت اگر به تاریکی خوردید برپایی چادر آن هم برای شما سخت می‌شود.

کیسه خواب

هنگام خرید کیسه‌خواب، اول به دمای مقصد فکر کنید. اگر دمایش معتدل است، کیسه‌خواب تابستانی بگیرید. ولی اگر زمانی سفر می‌کنید که دمای هوا معلومی ندارد، کیسه‌خواب سه‌نفره بگیرید تا اگر سرد شد خود را گرم نگه‌دارید. کیسه‌خواب‌های معمولی مستطیلی‌شکل جای بیش‌تری دارند و بهترند.

پدخواب

یک پد‌خواب(زیرانداز نرم و نازک) ، از لحاظ نرمی و سفتی مانند تشک تخت می‌ماند با این تفاوت که عایق دارد. تشک‌های بزرگ مخصوص تخت‌خواب، آدم را برای خواب وسوسه می‌کنند، اما چون فاقد عایقند، آدم وسط خواب احساس سرما می‌کند. هنگام خرید به مشخصات پدخواب توجه کنید. هرچه ضخیم‌تر و بزرگ‌تر باشد، عایق‌بندی بهتری دارد و گرم‌ونرم‌تر است.

چراغ

همراه داشتن یک چراغ از ضروریات سفر است. بهتر است چراغ دسته‌دار بگیرید تا بتوانید آن را آویزان کنید و دستتان هم خالی ‌شود.

یخچال مسافرتی

در صورتی که موادغذایی فاسدشدنی و یا یخ همراه خود دارید داشتن یک یخچال مسافرتی از ضروریات سفر می‌شود.

ظرف و ظروف

برای خود یک لیوان، بشقاب، قاشق و چنگال بردارید. اگر اهل دمنوش هستید لیوان دمنوش خود را همراه داشته باشید.

صندلی مسافرتی

اگر با میز و صندلی مشترک مشکلی ندارید، نیازی به خرید صندلی هم ندارید. اما به هر حال، آدم دلش می‌خواهد برای خودش یک صندلی نرم و راحت داشته باشد تا روی آن لم دهد و از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرد.

  • صندلی‌های منفذ‌دار پس از بارش باران یا شبنم صبحگاهی زودتر خشک می‌شوند.

لباس کمپینگ

هوای طبیعت قابل پیش‌بینی نیست. پس بهتر است برای هوای حداقل 5درجه سردتر لباس مناسب داشته باشید. ژاکت، لباس آستین‌بلند، زیرشلواری، دست‌کش، کلاه‌بافتنی و جوراب‌های کلفت را برای سرمای شب بردارید. محض احتیاط بارانی هم بردارید. دو جفت کفش، یک جفت کفش محکم و یک جفت کفش کشی بردارید که پوشیدن و درآوردنش راحت باشد. برای کمپ زدن روزهای سرد و بارانی، لباس گرم بردارید.

غذا و خوراکی

در صورتی که باید برای خود غذا ببرید بهتر است غذاهای گوشتی را در یکی دو روز اول و قبل از فاسد شدن استفاده نمایید. اگر آشپزی بلد نیستید، باید از قبل برای غذا برنامه‌ریزی کنید. قرار نیست خیلی پیچیده باشد. فقط کافیست بدانید قرار است کدام وعده را حاضری بخورید و برای کدام وعده آشپزی کنید. می‌توان غذاهای آماده و کنسروی، دسر، مخلفات، میوه و یا حتی ترکیبی از همه آن‌ها برداشت. یادتان باشد میان‌وعده کلی به کارتان می‌آید. اگر نمی‌توانید چایی یا قهوه را از خود دور کنید، می‌توانید آن‌ها را دم کنید و یا چای‌کیسه‌ای و پود‌رقهوه آماده با خود ببرید.

فوت کوزه‌گری:

  • امکانات درست کردن آتش مانند آتش زنه و کبریت یا فندک را فراموش نکنید.
  • کرم ضدآفتاب برای در امان ماندن از اشعه خورشید، چسب زخم و قرص مسکن را فراموش نکنید.
  • یک دست لباس اضافه در اولین سفر را فراموش نکنید.
  • آب آشامیدنی به میزان لازم را فراموش نکنید.
  • کیسه زباله برای جمع‌آوری زباله‌هایتان را فراموش نکنید.
  • امکانات بهداشتی مانند دستمال کاغذی، دستمال مرطوب و مایع ضدعفونی فراموش نکنید.
  • اگر قصد پیاده‌روی دارید کوله خود را با وسایلی که کاربردی ندارند سنگین نکنید.
  • اگر در تابستان سفر می‌کنید ممکن است شب‌های سردی در پیش داشته باشید پس لباس مناسب برای سرمای شب را فراموش نکنید.
  • ید برای ضدعفونی کردن آب فراموش نکنید.
  • بهتر است در اولین سفر به پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده سفر کنید و چادر خود تجیحا نزدیک به امکانات بهداشتی تفریحی پارک برپا کنید.
  • قبل ازحرکت درباره محل سفر، حیوانات آن منطقه، آب و هوا، نزدیکی به رودخانه و احتمال برف و باران خوب تحقیق کنید.
  • در طبیعت شما به پریز برق دسترسی ندارید. همراه داشتن یک پاوربانک شارژ شده از ملزومات سفر است.
  • اگر اهل عکاسی با دوربین هستید داشتن یک حافظه اضافی ممکن است کارآمد باشد.

کمپینگ در طبیعت با همه جذابیتش سختی‌های خود را دارد، مخصوصا برای تازه‌کارها. یکی از چالش‌های این سبک سفر غیرقابل پیش‌بینی بودن است که البته این چالش عامل جذابیت آن نیز هست.

https://mag.zigocamp.com/post/158
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *