آب و هوا | تشخیص شرایط جوی پیش رو در کوهنوردی

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » آب و هوا | تشخیص شرایط جوی پیش رو در کوهنوردی
آب و هوا | تشخیص شرایط جوی پیش رو در کوهنوردی
آب و هوا

یکی از مسائلی که به هنگام ماجراجویی، به ویژه کوهنوردی باید به آن توجه کرد آب و هوا است. شناخت آب و هوا توانایی تشخیص شرایط جوی، یکی از آن مهارت هایی است که هر کوهنوردی باید کسب کند. این بررسی ها و تشخیص ها کمک می کنند تا وسایل سفر خود را بهتر جمع کنیم و در طول مسیر آماده تر باشیم. ما امروز در زیگوکمپ قصد داریم تا اطلاعاتی درخصوص آب و هوا و نحوه تشخیص شرایط ابر ها در اختیارتان بگذاریم.

 

ابر کومولو

 

 

تشخیص آب و هوا از روی اشکال ابر ها

 

یکی از مهم ترین مولفه هایی که در تشخیص شرایط آب و هوا به شما می کند، شکل ابر های آسمان است. وضعیت وزش باد نیز در این مسیر بی تاثیر نیست. شما می توانید با بررسی شکل و شمایل ابر ها در بعضی موارد، شرایط جوی را تا 24 ساعت آینده بررسی کنید. این موارد به شما کمک می کنند تا با توجه به وضعیت آب و هوا قدم بعدی خود را مشخص کنید. در ضمن یادگیری چنین موضوعی کار دشواری نبوده و به راحتی امکان پذیر است. ابر ها براساس معیار های زیر دسته بندی می شوند.

 

کومه

 

 

فیزیکی

 

ابر ها به لحاظ فیزیکی در سه دسته گرم، مخلوط و یخی قرار می گیرند. ابر های گرم معمولا در مناطق گرمسیری به چشم می خورند. دمای آب داخل این ابر ها بالای صفر است. آب داخل ابر های مخلوط معمولا به صورت یخ های ریز و قطره های آب است. این ابر ها در فصول سرد به چشم می خورند. بخش زیادی از ابر های یخی را کریستال های یخ تشکیل می دهند.

 

ظاهر

 

ابر های کومولی یا جوششی به صورت قطعات جدا جدا هستند. ابر های کومولی می توانند آسمان را بپوشانند. ابر های استراتی یا پوششی لایه لایه هستند. گاهی اوقات شبیه ورقه یک تکه می شوند. این ابر ها نیز می توانند آسمان را بپوشانند. دسته سوم ابر های پر مانند بوده که اکثر مواقع به شکل رشته درمی آیند.

 

ارتفاع از سطح زمین

 

ابر ها به لحاظ ارتفاع از سطح زمین در سه دسته مختلف جای می گیرند. ابر های کم ارتفاع که در فاصله دو کیلومتری قرار دارند. ابر های متوسط در فاصله ای بین 2 تا 7 کیلومتر هستند. ابر های مرتفع حداکثر تا 13 کیلومتر از سطح فاصله دارند. جالب است بدانید که پیشوند و پسوند ابر ها ریشه در زبان یونانی دارند. الفاظی مانند کومولو، سیرو، آلتو و … از این دست هستند.

 

انواع ابر

 

 

تاثیر ابر ها بر آب و هوا و کوهنوردی

 

یکی از ابر های تهدید آمیز هنگام کوهنوردی، ابر های عدسی شکل هستند. این ابر های به صورت لایه های روی هم بوده و معمولا در ارتفاعات بالای کوه به چشم می خورند. وجود چنین ابری نشان از باد های شدید و رطوبت بیشتر در منطقه می دهد. با مشاهده این ابر می توان وضعیت را حداکثر تا 18 ساعت آینده بررسی کرد. درنتیجه زمانیکه ابر عدسی به چشمتان خورد حتما لباس های مخصوص بپوشید. کومولونیمبوس نیز در دسته ابر های تهدید آمیز قرار می گیرد. این ابر با شکل متراکم و پنبه ای خود نشان از باران و رعد و برق شدید می دهد.

 

مشاهده رعد و برق

 

از دیگر عواملی که به شما در تشخیص آب و هوا و بررسی شرایط موجود کمک می کند، رعد و برق است. شما می توانید با شمارش فاصله میان رعد و برق متوجه فاصله آن از خودتان بشوید. برای مثال اگر بین نور و صدا 5 ثانیه زمان بود، به معنای فاصله 1.6 کیلومتری رعد و برق از شماست. در چنین مواقعی قله ها و برآمدگی ها خطرناک ترین مکان ها هستند.

 

آسمان را دریابید

 

حالات آسمان می تواند اطلاعاتی درخصوص وضعیت آب و هوا ارائه کند. معمولا ابر های پر پر و پراکنده نشان از توده هوای سرد با فشار پایین می دهند. چنانچه این ابر ها حول خورشید بچرخند، نوید باران را می دهند. این موارد در کنار ارتفاع پایین ابر می گویند که باید چادر های خود را برای پناه گرفتن آماده کنید.

 

انواع ابر 2

 

 

نکته آخر …

 

فراموش نکنید که در هر شرایطی کامل سفر کنید. سعی کنید همیشه ابزار کمکی نظیر فشار هوا سنج به همراه داشته باشید. رعایت و دانستن کلیه موارد بالا می توانند سلامت سفر شما را تا حد زیادی تضمین کنند.

 

https://mag.zigocamp.com/post/1475
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *