راهنمای گردشگری و هر آنچه که باید درخصوص این حرفه بدانید

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » راهنمای گردشگری و هر آنچه که باید درخصوص این حرفه بدانید
راهنمای گردشگری و هر آنچه که باید درخصوص این حرفه بدانید
راهنمای گردشگری

شاید یکی از جذاب ترین و در عین حال سخت ترین شغل های دنیا راهنمای گردشگری باشد. شغلی که بر پایه حجم زیادی اطلاعات عمومی، فاکتور های شخصیتی و جسمی به وجود آمده است. امروز در مجله زیگوکمپ قصد داریم کمی درخصوص راهنمای گردشگری حرف بزنیم. سعی شده در این مقاله اطلاعاتی از گوشه گوشه این شغل جذاب در اختیارتان گذاشته شود. با ما همراه باشید.

 

راهنمای گردشگری

 

 

معرفی شغل راهنمای گردشگری

 

راهنمای گردشگری و یا راهنمای تور سالهاست به عنوان یک فیلد شغلی مستقل در حال پیش روی است. جالب است بدانید وزارت کار ایران در سال 1396 راهنمای گردشگری یا تور را به عنوان یک شغل رسمی شناخت. خوب یا بد سال های درازی است که مردم و حتی کادر اجرایی، تور لیدر و راهنمای تور را یکی می دانند. تور لیدر و راهنمای گردشگر در اصل دو حرفه متفاوت بوده که در کنار یکدیگر کار می کنند. اما خوب به دلیل شباهت زیاد دو حرفه و توانایی افراد معمولا توسط یک نفر انجام می شوند.

 

راهنمای گردشگری چه وظایفی دارد؟

 

معمولا در هر تور گردشگری Tour Leader وظیفه برنامه ریزی سفر و مدیریت آن را بر عهده دارد. همچنین کلیه مسائل باید با او چک شوند. در این بین Tour Guide وظیفه پیش بردن تور و رسیدگی به مسائل را دارد. از جمله تفاوت های تور لیدر و راهنمای تور در این جا مشخص می شود. یک راهنمای گردشگری خوب باید مطالعات زیادی داشته باشد تا بتواند به اطلاعات عمومی خوبی دست یابد. چرا یکی از اصلی ترین کار های راهنمای تور انتقال اطلاعات یک مقصد، مکان تاریخی، تفریحی و … به مسافران است.

در اصل Tour Leader و Tour Guide مکمل یکدیگر هستند. تور لیدر پس از بررسی و برنامه ریزی های لازم یک برنامه دقیق از سفر را در اختیار راهنمای گردشگری مربوطه می گذارد. راهنمای تور باید از درست پیش رفتن برنامه در طول سفر مطمئن شود. همچنین یک راهنمای گردشگری کاربلد حامی بوده و در پی کاهش استرس و اضطراب مسافر است. برای مثال او باید به مشکلاتی از قبیل گم شدن وسایل یا پاسپورت مسافر رسیدگی کند.

 

راهنمای تور چه ویژگی هایی دارد؟

 

هر شخصی برای ورود به یک حرفه و فیلد شغلی باید برخی ویژگی ها و توانایی ها را داشته باشد. حال برخی از این توانایی ها مادرزادی بوده و برخی قابل یادگیری و تمرین هستند. راهنمای گردشگری فارغ از هر فاکتور و مسئله ای باید یک مدیر کارآزموده و دلسوز باشد. اگر فکر می کنید از پس این موضع برمی آیید، باید شروع به تکمیل دیگر توانایی ها و مهارت های خود بکنید.

راهنمای گردشگر وظیفه دارد تا در طول سفر پا به پای مسافر باشد و کنجکاوی های او را برطرف کند. در نتیجه باید مطالعات بالایی به ویژه درباره ی مقصد و مسائل حول محور آن داشته باشد. از جمله نکات تعیین کننده جایگاه یک راهنمای گردشگری پیگیر، می توان به یادگیری زبان و لهجه های گوناگون اشاره کرد. همچنین مسائلی مانند ظاهر آراسته و خوش صحبت بودن تاثیر به سزایی در روند کار دارند. بد نیست به عنوان راهنمای تور کمی اطلاعات پزشکی و مالی نیز داشته باشید.

 

از کجا شروع کنیم؟

 

شما می توانید از چند طریق به حرفه راهنمای گردشگری وارد شوید. اگر اهل درس و دانشگاه هستید، می توانید از طریق دانشگاه اقدام کنید. چند سالی است رشته مدیریت گردشگری به دروس ارائه شده برخی دانشگاه ها مانند علمی کاربردی و آزاد اضافه شده است. اگر دوست دارید زودتر از موعد دانشگاه خود را محک بزنید، پس از سال اول دبیرستان، هنرستان مربوط به این رشته را انتخاب کنید. تا به اینجا بحث تحصیلات آکادمیک بود. شما می توانید بدون گذراندن هیچ رشته مرتبطی جذب موسساتی از قبیل ارسباران و آوای طبیعت شده و دوره های لازم را پشت سر بگذارید.

 

دوره های گردشگری در موسسات

 

موسسه آوای طبیعت و ارسباران از جمله معروف ترین مجموعه های آموزشی گردشگری در ایران هستند. آوای طبیعت مجهز به دو دفتر بوده که یکی در محله یوسف آباد تهران و دیگری در اکباتان است. همچنین دفتر ارسباران بالای میدان ولیعصر قرار دارد. هر دو مجموعه در انتهای دوره های خود مدارک معتبری از سوی سازمان میراث فرهنگی ایران به دانشجویان خود اعطا می کنند. اخیرا و باتوجه رشد فضای مجازی، ارسباران دوره های ویژه مارکتینگ و تولید محتوای گردشگری نیز برگزار می کند. همچنین آوای طبیعت فعالیت های زیادی در پروژه های گردشگری دارد.

 

چه در انتظار متقاضیان است؟

 

میزان موفقیت یک راهنمای گردشگری و تورلیدر تا حد زیادی به شرایط کشور محل سکونت او دارد. ( در صورتی که قصد فعالیت در کشور خودشان را داشته باشند. ) چراکه میزان توجه و برنامه ریزی های هر کشور برای صنعت گردشگری نمودار ورودی توریست و حفظ آن را مشخص می کند. متاسفانه سالهاست توجه زیادی به صنعت گردشگری ایران نشده و اتفاق خاصی برای این صنعت مهم رقم نخورده است. به همین جهت جمعیت زیادی از تور لیدر ها و راهنمایان گردشگری بیکار بوده و معمولا یک شغل دوم دارند. اما در نهایت خود فرد نیز تاثیر گذار بوده و باید خلاق باشند. کار کردن در فضای دیجیتال گزینه تازه و جذابی است.

 

tour guide

 

 

در آخر …

 

بیشتر از هر چیزی سعی کنید به کار خود علاقه مند باشید. اگر کاری که می کنید با خود ارزش به همراه داشته باشد، مطمئنا موفقیت در چند قدمیتان خواهد بود. فراموش نکنید که تکرار و تکرار و تکرار در یادگیری و کسب تجربه های تازه می تواند دیدگاه و عملکردی تازه به شما ببخشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *