راهنمای خرید ننو
راهنمای خرید ننو 3

ننو ها، درحال تبدیل به ابزارهای مهمی برای گردش در فضاهای آزاد هستند. روز به روز ننوهای رنگی بیشتری را میبینیم که از میان درختان آویزان هستند. برای برخی از افراد، آنها کامل‌ترین وسیله جهت استراحت هستند.

برخی دیگر علاقمند به خوابیدن روی ننو و تماشای ستارگان هستند. اگر قصد خرید ننو را دارید در این مقاله زیگوکمپ با انواع ننو(Hammock) و راهنمای خرید آن آشنا خواهید شد.

ننو چیست؟

ننو همان گهواره‌ای است که در گذشته نوزاد را در آن می‌خواباندند. ننو از پارچه‌ای زخیم تولید می‌شود که دو طرف آن را با ریسمان، به دو دیوار روبه‌روی هم و یا دو درخت می‌بندند.

امروزه ننوهای صنعتی (تخت آویز سفری) هم تولید می‌شوند و اکثرا مورد استفاده‌ی طبیعت‌گردان قرار می‌گیرند. بودن در طبیعت و وصل کردن ننو به دو درخت و لم دادن در آن می‌تواند یکی از بهترین تجربه‌های شما باشد.

راهنمای خرید ننو

فاکتورهای انتخاب

اندازه

ننوها در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. از ابعاد بچگانه تا تک نفره و حتی دو نفره! معمولا افرادی که به دنبال راحتی بیشتر هستند مدل‌های دو نفره و افرادی که به دنبال سبکی و قابلیت حمل بهتر هستند، مدل‌های تک نفره را انتخاب می‌کنند.

طول آن‌ها معمولا استاندارد است و نیاز نیست نگران طول آن‌ها باشید. اما اگر قدتان بسیار بلند است حتما باید قبل از خرید به طول قابل استفاده‌ آن هم دقت کنید. معمولا طول ننو برای هر فرد باید 30 الی 50 سانت بیشتر از قد فرد باشد.

موارد استفاده ننو

هدف شما از استفاده از هموک می‌تواند بر روی خرید شما تاثیر بگذارد. برای کوهنوردی وزن، فاکتور مهمی است و برای کمپینگ بیشتر به راحتی آن فکر می‌کنند.

راهنمای خرید ننو

لوازم همراه ننو

لوازم همراه ننو نیز از ویژگی‌هایی است که باید آن را مد نظر قرار دهید. برخی از مدل‌ها سیستم فنربندی هم دارند که به خواب بهتر کمک می‌کنند. برخی همراه پشه‌بند هستند و برخی سایه‌بان هم دارند.

طناب‌هایی در ننو وجود دارد که به کارابین‌ها وصل می‌شود و باعث می‌شود شما با اطمینان به درخت متصل باشید. مطمئن شوید که طناب‌های شما قطری 0.75 اینچی داشته باشند تا بتوانند وزن را به راحتی تحمل کنند.

در ضمن برخی از مدل‌ها دارای سیستم فنربندی هم هستند که باعث می‌شود در حین استفاده، حرکت‌های نرم‌تری داشته باشد.

برخی هموک‌ها دارای لایه‌ی محافظ سرما در زیر خود هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اگر کسی درون آن قرار بگیرد، مانند قنداق بچه به دورش پیچیده می‌شود. این ویژگی برای استفاده‌ی آن در شرایط سرد بسیار مفید است. زیرا مانند کیسه‌ی خواب تمام بدن فرد را دربرمی‌گیرد و مانع نفوذ سرما و باد به داخل ننو می‌شود.

اگر تصمیم دارید از هموک در جاهای مرطوب و بارانی استفانی کنید باید ازمدل‌هایی استفاده کنید که کاور باران دارند. این کاور در بالای آن نصب می‌شود و مانند چتر عمل می‌کند. در صورتی هم که در تابستان می‌خواهید از هموک استفاده کنید باید برای دور ماندن از نیش پشه‌های مزاحم، از مدل‌هایی استفاده کنید که دارای پشه بند هستند.

راهنمای خرید ننو

جنس ننو

معمولا ننوها نخی هستند و برخی از آن‌ها حتی از تورهایی با شبکه‌های درشت تولید شده‌اند تا وزن کم‌تری داشته باشند. اما در این میان ننوهایی برای کاربری‌های سنگین هم تولید شده‌اند که جنس پارچه‌ی مصرفی در آن‌ها به شدت مقاوم است.

این ننوهای معروف به Heavy-duty، بیشتر مصرف نظامی دارند و یا به درد پژوهشگرانی می‌خورند که در مناطقی با شرایط سخت باید برای مدت طولانی از ننو استفاده کنند.

برای تضمین این‌که ننو می‌تواند جوابگوی نیاز روزانه این افراد برای مدت طولانی باشد از ننوهای مخصوص استفاده می‌کنند که معمولا برای طبیعت‌گردان و افراد دیگر مناسب نیست.

چادرهای ننویی

به تازگی برخی مدل‌های هموک با ویژگی‌های خاص وارد بازار شده که به چادر ننویی شهرت پیدا کرده‌اند. این مدل‌ها دقیقا تمام ویژگی‌های چادر را دارند. با این تفاوت که بر روی سطح زمین قرار ندارند! چادرهای ننویی دارای سایبان و پشه‌بند هستند و فضای بیش‌تری را در اختیار قرار می‌دهند. البته برپایی و حمل و نقل آن نیز به مراتب دشوارتر است.

راهنمای استفاده ننو

نکات مربوط به برپایی

تنظیم زاویه بند

یک هموک آویخته با زاویه 30درجه، به شما این امکان را می‌دهد که تا حد کافی آسوده باشید و آنقدر گود نیست که کمرتان را اذیت کند. اگر نمی‌توانید زاویه را ۳۰ درجه تنظیم کنید، کمی شیب را بیشتر کنید، زیرا ننویی که کمی فرو رفته و آویزان باشد، راحت تر از حالتی است که مانند یک تخت صاف است.

زاویه دار بخوابید

سعی کنید بدنتان را خیلی روی هموک خم نکنید. به بدنتان زاویه ای به اندازه ی ۱۰ تا ۱۵ درجه از قسمت مرکزی آن

ننو، سردتر از چادر

وقتی که روی ننو خوابیده‌اید، بدنتان نسبت به زمانی که داخل چادر خوابیده اید، سطح تماس بیشتری با محیط بیرون دارد؛ پس اگر قصد دارید شب را روی داخل این گهواره راحت سپری کنید، علاوه بر یک کفی خوب، از کیسه خواب هم استفاده کنید.

https://mag.zigocamp.com/post/791
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *