تور لیدر | چگونه تبدیل به یک تور لیدر خوب بشویم؟

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » تور لیدر | چگونه تبدیل به یک تور لیدر خوب بشویم؟
تور لیدر | چگونه تبدیل به یک تور لیدر خوب بشویم؟
تور لیدر

بی انصافی است اگر بگوییم کسی به سفر رفتن علاقه ندارد. اما خوب چه می شود کرد؟ درون برخی از ما ها گویی صدای بلند تری فریاد می زند، بیش از این سفر کن. معمولا اگر این افراد خوب به ندای قلب خود گوش بدهند، تور لیدر می شوند. تور لیدر و لیدری کردن مانند شغل هایی از قبیل کافه کار کردن، از دور جذابیتی متفاوت دارند. حال سوالی که پیش می آید این است که چگونه تور لیدر شویم؟ پس با زیگوکمپ همراه باشید تا مراحل رسیدن به این درجه را برایتان بازگو کنیم.

 

تور لیدر

 

 

تور لیدر کیست؟

 

پیش از آنکه برویم به سراغ ارائه اطلاعات در خصوص چگونه تور لیدر شدن، ابتدا باید بدانیم این شخص کیست؟ تور لیدر سرپرست و مدیر سفر است. تور لیدر وظیفه دارد تا برای سفر برنامه ریزی کند و آن را پیش ببرد. کلیه کادر اجرایی موظفند برنامه Tour Leader را دنبال کنند. در طول سفر کلیه افراد می توانند اظهار نظر کنند. اما تصمیم نهایی بر عهده تور لیدر است.

این تصمیمات نهایی نیز نباید از روی ندانم کاری باشد. لیدر به عنوان مرکز تور باید شخصیتی کاریزماتیک داشته باشد. او باید بتواند علاوه بر انتقال درست حرف خود، قدرت کلامش را نیز منتقل کند. متاسفانه در ایران سالهاست که لغت تور لیدر و راهنمای سفر در قامت یک شغل و حرفه ظاهر می شوند. البته با وجود تلاش فعالان حرفه گردشگری کمتر این تفاوت به چشم آمده و راهنمای سفر و تور لیدر به خوبی در یکدیگر حل شده اند.

 

ویژگی های تور لیدر

 

 

راهنمای سفر کیست؟

 

معمولا در یک نقطه ای تعریف راهنمای سفر یا Tour Guide با تور لیدر به یکدیگر می رسند. چراکه در نهایت این یک همکاری مشترک بوده و وظایف تقسیم می شوند. اما خوب می توانیم تعریف جداگانه نیز ارائه دهیم. راهنمای تور شخصی با حافظه خوب بوده که می تواند سایت های مختلف گردشگری را به خاطر بسپارد و به مسافران منتقل کند. همچنین یک Tour Guide خوب قدرت بالایی در حل بحران های سفر داشته و باید بتواند زمان زیادی برای کار خود صرف کند.

 

راهنمای سفر

 

 

تور لیدر چه ویژگی هایی دارد؟

 

به طور کلی یک رهبر تور خوب مجموعه و پکیجی کامل از توانایی ها و ویژگی های گوناگون است. این ویژگی ها و توانایی ها برخی به صورتی ذاتی و برخی اکتسابی هستند. شخص تور لیدر باید به لحاظ شخصیتی علاوه بر آرام بودن و ثبات فکری داشتن از روابط اجتماعی بالایی برخوردار باشد. کمک کردن به اطرافیان و حل مشکلات، یک صفت نهادینه در اوست. رهبر تور باید صبوری کردن را یاد بگیرد و به مانند یک حامی در تور عمل کند.

در این دوره و زمانه دانستن زبان خارجی دیگر یک مزیت نبوده بلکه یک اجبار محسوب می شود. معمولا کلیه تور لیدر ها به زبان انگلیسی مسلط بوده و زبان های دیگر را به عنوان امتیاز یاد می گیرند. رهبران تور مخصوصا تور های طبیعت گردی باید از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار باشند. مهم ترین مسئله جدای همه ی این ویژگی ها علاقه به سفر و تجربه شرایط و احساسات گوناگون است.

 

معرفی جاذبه های گردشگری

 

 

چگونه تبدیل به یک تور لیدر بشویم؟

 

تور لیدر شدن از آن دست شغل و حرفه هایی است که باید در طول یادگیری و حرفه ای شدن در آن صبوری به خرج دهید. چراکه نمی توان بی هیچ پیشینه و تجربه کاربردی عمل کرد. اگر قصد دارید به صورت آکادمیک این مسیر را پیش بروید پس به این چند خط توجه کنید. در وهله اول حتما باید یک مدرک لیسانس داشته باشید. هیچ اجباری وجود ندارد که مدرک شما در حوزه گردشگری باشد. شما می توانید با مدرک لیسانس خود به مراکز آموزشی معتبر مراجعه کرده و اقدام به گذراندن دوره های مخصوص کنید.

دوره های تور لیدری به دسته های ایرانگردی، جهانگردی و طبیعت گردی تقسیم می شوند. در حال حاضر چندین موسسه وظیفه برگزاری این کلاس ها را دارند. در آخر دوره ها نیز مدرک معتبر سازمان میراث فرهنگی به دانشجویان ارائه می شود. این موسسات عبارتند از: مجتمع فنی، ارسباران، موسسه طبیعت و … . این دوره ها شامل واحد های گوناگون بوده که در نهایت به افزایش مهارت و باز شدن دید شما کمک می کنند. دوره های تور لیدری با توجه به نوع آن ها زمان های گوناگونی بین 6 الی 10 ماه دارند. همچنین در انتها یک آزمون سراسری برگزار می شود.

 

برسسی شرایط

 

 

بیشتر از کلاس می خواهم

 

دیگر بر همگان ثابت شده است که آموزش و یادگیری تنها به موسسات، مدارس و دانشگاه ها ختم نمی شود. افرادی در راه یادگیری و تکامل موفق هستند که روحیه خودآموزی و استمرار را در خود پرورش دهند. سعی کنید کتاب های گردشگری بخوانید و مستندات مختلف را بررسی کنید. با تور های مختلف به سفر بروید و شرایط را زیر نظر بگیرید. حداقل برای مدت کوتاهی هم که شده به عنوان کمک راهنما و یا کمک تور لیدر فعالیت کنید.

 

وسایل و تجهیزات فراموش نشود

 

اگر قصد رهبری تور های ایرانگردی و جهانگردی را دارید به چند وسیله کوچک بیشتر احتیاج ندارید. اجناسی مانند GPS، باتری اضافه، نقشه، دوربین، پاوربانک و … از نیازمندی های سفر هستند. اما اگر به دنبال طبیعت گردی و برگزاری تور های کمپینگ هستید، به وسایل حرفه ای طبیعت گردی نیاز دارید. وسایلی مانند چادر مسافرتی، کیسه خواب، انواع چاقو و ظروف مخصوص و … از جمله کارآمد ترین ابزار هستند.

 

چند نکته

 

باوجود کرونا و مشکلات دیگر، مدت هاست که گردشگری ایران با رکود مواجه شده است. از این رو جامعه Tour Leader با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند. با این همه هنوز هم تور لیدری و راهنمای گردشگری هنوز هم جزو شغل های جذاب محسوب می شود. بحث درآمدی معمولا به خود شخص بستگی دارد. کشور های گوناگون هر ساله قیمت های مشخصی را تصویب می کنند، اما با توجه به توانایی های فرد قابل تغییر است.

دریافت کارت تور لیدری مزایای خود را دارد. علاوه بر رزومه بودن کارت، می توانید در بعضی کشور ها از اماکن دیدنی با قیمت پایین تر و یا رایگان دیدن کنید. سعی کنید مهارت هایی مانند بداهه گویی و ارتباط درست با جمع را در خود تقویت کنید. اگر اشتیاق کافی برای این حرفه دارید، بد نیست به تولید محتوا در این حوزه فکر کنید.

 

در آخر …

 

همانطور که گفتیم تور لیدری شغلی است که آدم های پیگیر در آن موفق می شوند. پس اشتیاق خود را حفظ کنید و به دنبال راهکار های تازه باشید. سعی کنید زبان کشور های اطراف را بیاموزید و چندین ترفند پزشکی ساده در آستین داشته باشید. امیدواریم در مسیری که قدم می گذارید به نهایت پتانسیل خود دست یابید.

https://mag.zigocamp.com/post/1525
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *