جزیره هرمز | زیبای خفته ای که باید شناخت ( بخش دوم )

مجله زیگوکمپ » جزیره هرمز | زیبای خفته ای که باید شناخت ( بخش دوم )
جزیره هرمز | زیبای خفته ای که باید شناخت ( بخش دوم )
جزیره هرمز

در بخش اول معرفی جزیره هرمز برخی اطلاعات کلی را در اختیارتان گذاشتیم. حال در بخش دوم قصد داریم به برخی نکات ریز تر توجه کنیم. نکاتی که دانستن آن ها پیش از سفر به جزیره هرمز خالی از لطف نیست. با زیگوکمپ در بخش دوم معرفی جزیره همراه باشید.

 

جزیره دوستداشتنی هرمز

 

 

سفر به جزیره هرمز

 

جزیره در حدود هشت کیلومتر پایین تر از بندرعباس است. ولی خوب هیچگونه راه زمینی به جزیره وجود ندارد. همچنین فرودگاهی در جزیره هرمز تعبیه نشده است. در نتیجه اولین و آخرین حرکت از بندرعباس است. اگر مبدا سفرتان تهران است باید خود را با قطار، ماشین و یا هواپیما به بندرعباس برسانید. از بندرعباس نیز کافی است با یک شناور به سمت جزیره هرمز حرکت کنید. اگر دوست داشته باشید می توانید سری هم به جزیره قشم بزنید. برخی مسافران از طریق لنج ابتدا به قشم سپس به هرمز می روند.

 

اقامت در جزیره هرمز

 

تا همین چند سال پیش متاسفانه یا خوشبختانه هتلی در جزیره هرمز نبود. خوشبختانه از این لحاظ که بکر بودن خود را حفظ کرده و متاسفانه از این نظر که اقامتگاه خاصی در جزیره وجود نداشت. اما خوب رفته رفته باتوجه به افزایش تقاضا باید شاهد تغییر برخی مسائل باشیم. نخستین و تنها هتل جزیره در سال 1395 در خیابان ورزش افتتاح شد. این هتل سه ستاره بسیار تمیز و مرتب بوده و می تواند شروع خوبی برای ورود هتل های دیگر باشد. غیر از این مسافران می توانند به اقامتگاه های محلی و کانکس ها مراجعه کنند.

 

جزیره سرخ هرمز

 

 

تاریخچه جزیره

 

در حدود هفت قرن پیش، به مدت بیش از سیزده قرن جزیره هرمز با نام جزیره لارون شناخته می شد. جزیره ای تجاری که در زمان خود برو بیایی داشت. متاسفانه پس از حمله مغول ها جزیره عملا غارت شد و ساکنین جزیره ای به مکان هایی همچون جزیره کیش روانه شدند. اما جزیره باز هم مسیر خود را ادامه داد و به عنوان یک قطب تجاری عمل می کرد. در گوشه ای از تاریخ پرتغالی ها به جزیره حمله ور شدند و آن را استثمار کردند. در اوایل سال 1700 میلادی سرانجام شاه عباس صفوی آن ها را از این خاک بیرون کرد و بندرعباس را به عنوان جایگزین و مرکز تجاری جدید معرفی کرد. از همین نقطه بود که جزیره هرمز رفته رفته مقام و منزلت خود را از دست داد.

 

حقایقی که شاید ندانید

 

  1. در دوره ای که سایه پرتغالی ها بر سر جزیره هرمز بود، مردم بار ها درصدد براندازی آن ها تلاش کردند.
  2. متاسفانه هیچگونه آب شیرینی در جزیره وجود نداشته و آب مصرفی آن از بندرعباس تامین می شود.
  3. شاید برایتان جالب باشد که بدانید مردم جزیره خاک های قرمز را استخراج کرده و صادر می کنند.
  4. زمین شناسان علاقه خاصی به جزیره هرمز دارند. جزیره این علاقه را مدیون رنگبندی خاک خود است.
  5. جزیره پر از تپه های نمکی است. بلندترین تپه نمکی جزیره صد و هشتاد و شش متر از سطح دریا فاصله دارد.

 

حرف آخر

 

اگر به دنبال ماجراجویی و تجربه مقاصد تازه هستید، بی شک هرمز شما را پشیمان نخواهد کرد. توجه داشته باشید که سواحل شمالی ایران به دلیل جذب زیاد گردشگر آلودگی محیطی زیادی را تجربه کرده اند. اخیرا موج متقاضیان زیادی روانه سواحل و جزایر جنوبی کشور شده اند. اگر شما هم قصد دارید جزو این افراد باشید، حتما به مسائلی همچون احترام به طبیعت و زیبایی بصری توجه فرمایید. این مقاصد گردشگری سرمایه هایی غیر قابل انکار و بازگشت هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *