چای در کوهنوردی | هر آنچه که باید درباره ی یک دوست قدیمی بدانید

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » چای در کوهنوردی | هر آنچه که باید درباره ی یک دوست قدیمی بدانید
چای در کوهنوردی | هر آنچه که باید درباره ی یک دوست قدیمی بدانید
چای در کوهنوردی

کمی با من باش، کمی از این دنیا به دور باش، استکانی چای بریز، جرعه ای هر چند کوتاه کنارم باش. امروز در مجله زیگوکمپ به سراغ یکی از پرطرفدار ترین نوشیدنی های ایران رفته ایم. نوشیدنی که با تک تک لحظات زندگی اکثر ما گره خورده است. از صبحانه بگیر تا استراحتی شبانگاهی و لحظاتی را با خود خلوت کردن. چای انواع مختلفی دارد که هر کدام خواص های گوناگونی را در خود جای داده اند. اما بحث امروز درخصوص مقوله چای در کوهنوردی است. با ما همراه باشید تا کمی در مورد باید ها و نباید های چای در کوهنوردی حرف بزنیم.

 

چای در کوهنوردی

 

 

چای در کوهنوردی

 

به طور کلی نوشیدنی های گرم به هنگام کوهنوردی حال و هوای دیگری دارند. گویی آمده اند تا هر چه خستگی است را بشورند و ببرند. در این بین چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های کوهنوردی است. چراکه تهیه آن راحت بوده و ترکیب آن با خستگی و کمی تنقلات مانند خرما بسیار جذاب می شود. در ادامه سعی کردیم موضوع چای در کوهنوردی را بیشتر باز کنیم. این باید ها و نباید ها شاید ضروری نباشند، اما قطعا تاثیرشان به مرور زمان نمایان می شود.

 

طبع چای چیست؟

 

مقاله های زیادی در این خصوص منتشر شده است. متاسفانه برخی از آن ها به اشتباه چای را گیاهی با طبع سرد معرفی کرده اند. از این رو چای در کوهنوردی برای برخی جلوه ناخوشایند و مضری پیدا کرده است. اما باید بدانید که به طور کلی گیاه چای طبعی گرم و خشک دارد. انواع چای مانند سبز، سفید، سیاه و … تنها در درجه گرمی متفاوت هستند.

چای به دلیل طبع و مزاج خود تاثیر بسیار خوبی در رفع تشنگی کاذب دارد. همچنین سبب عرق کردن و افزایش ادرار می شود. همین موضوع کمک می کند تا سموم بدن به خوبی دفع شوند. توجه داشته باشید که افراد با مزاج گرم نباید در مصرف چای زیاده روی کنند. چراکه صفرا را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین سبب تغییر خلق و خو می شود.

 

چای زغالی

 

 

چای در کوهنوردی و خواص آنتی اکسیدانی

 

بسیاری چای را برای آنتی اکسیدان آن مصرف می کنند. آنتی اکسیدان ماده ای است که می تواند روند اکسیداسیون را مهار کند. حال این به چه معناست؟ چنانچه روند اکسیداسیون در بدن مهار نشود ژن های معیوب بدن فعال شده و بر سیستم عصبی و ایمنی فشار وارد می شود. در نتیجه باید با مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان و عدم مصرف غذا هایی مانند فست فود از این روند اشتباه جلوگیری کنیم.

حال برگردیم به موضوع اصلی یعنی چای در کوهنوردی. اگر چای را به قصد آنتی اکسیدان و خواص خوب آن مصرف می کنید، چای سبز انتخاب بهتری است. زیرا آنتی اکسیدان و خواص درمانی بیشتری دارد. همچنین به دلیل کافئین بیشتر، سبب افزایش سوخت و ساز بدن می شود. چنین خاصیتی به هنگام کوهنوردی و به طور کلی ورزش بسیار موثر است.

 

چای سبز

 

 

شیرین کننده ها

 

قند و گاهی شکلات و آبنبات معمولا پای ثابت چای خوردن ما هستند. اما فراموش نکنید که همه این مواد اکسیدان بوده و اجازه ورود خواص مثبت چای را می گیرند. ناگفته نماند که این شیرین کننده ها همچنین به شدت بیماری دیابت را تحت تاثیر قرار می دهند. اما چای در کوهنوردی شیرین کننده را می طلبد. چراکه باید قند و انرژی از دست رفته بدن را جبران کرد. اما بهترین انتخاب ها خرما و عسل هستند. فقط توجه داشته باشید که عسل در دمای بالا ( بین 60 الی 70 ) خواص مفید خود را از دست می دهد.

 

چای خوب را بشناسید

 

اگر چای در کوهنوردی نوشیدنی اصلی و مورد علاقه ی شماست، پس بهتر است نوع مرغوب آن را انتخاب کنید. چای نباید زود دم بکشد و رنگ بدهد. برای تست مرغوبیت چای، کمی چای خشک شده را در آب سرد بریزید. اگر خیلی زود رنگ داد، چای خوبی نیست. همچنین ترجیحا از چای های معطر استفاده نکنید. چراکه چای به خودی خود بوی خاصی نداشته و عطر و طعم آن در کارخانه اضافه می شود.

 

چای و لیمو

 

 

لب سوز ننوشید

 

اغلب افراد عادت دارند چای و قهوه خود را داغ داغ بنوشند. از حق نگذریم چای در کوهنوردی، باید لب سوز باشد. اما خوب به لحاظ علمی این موضوع از ریشه غلط است. چراکه فضای مری را آماده جذب سلول های سرطانی می کند. اگر بخواهیم دقیق تر بررسی کنیم باید بگوییم نوشیدنی هایی با دمای بالای 60 الی 65 درجه مضر هستند.

 

چای بعد غذا را چه کنیم؟

 

اکثر ایرانیان عادت دارند که بلافاصله بعد از صرف غذا برای خود چای آماده کنند. چراکه معتقدند به هضم غذا کمک می کند. این فرضیه تا جایی درست است که بدن شخص نیز این موضوع را بپذیرد. یعنی چه؟ برای مثال افرادی که کمبود آهن دارند نباید بعد از غذا چای مصرف کنند. چراکه چای در روند جذب آهن اختلال ایجاد می کند. در چنین مواقعی مصرف دمنوش بیشتر توصیه می شود.

 

جمع بندی …

 

چه بالا برویم و چه پایین، چه این کوه و چه آن دره، چای در کوهنوردی از مقام و منزلت والایی برخوردار است. پس بیایید به جای حذف آن، سعی کنیم این نوشیدنی پرطرفدار را درست بنوشیم.

 

https://mag.zigocamp.com/post/1683
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *