آب‌تنی در چشمه‌های آب گرم در پاییز

مجله زیگوکمپ » آب‌تنی در چشمه‌های آب گرم در پاییز
آب‌تنی در چشمه‌های آب گرم در پاییز
چشمه آب گرم

از مهم‌ترین تفرجگاه‌های خانوادگی که جنبه درمانی دارند، استفاده از چشمه‌های آب گرم است. اگرچه اولین قطب گردشگری درمانی و آب گرم ایران سرعین محسوب می‌شود ولی به دلیل موقعیت توپوگرافی یا اقلیمی ‌‌ایران تعداد چشمه‌های آب گرم ایران متنوع است. به‌طوری‌که کمتر استانی در ایران وجود دارد که چشمه آب گرم و آب‌معدنی نداشته باشد. به همین دلیل در طب سنتی و طب ایرانی تاکید بسیاری به استفاده از خواص چشمه آب گرم شده است. در این مقاله زیگوکمپ درباره چشمه‌های آب گرم ایران بیشتر صحبت کردیم.

چشمه آب گرم چیست؟

چشمه آب گرم یا چشمه گرمابی مکانی است که به صورت مداوم آب گرم یا داغ از زمین خارج می‌شود و به دلیل درصد بالای مواد حل‌شده معدنی در آب بعضی از این چشمه‌ها، عده‌ای از ‌‌‌‌آن‌‌ها استفاده درمانی می‌کنند.

خاصیت درمانی چشمه‌های آبگرم

چشمه‌های آبگرم علاوه بر تفریح خاصیت درمانی هم دارند و به همین دلیل در بین گردشگران بسیار محبوب هستند. وقت‌گذرانی در چشمه‌های آبگرم سبب می‌شود، بدن کالری بسوزاند و گرمای مفیدی در اندام‌ها و رگ‌ها منتشر شود.

این گرما عملکرد سلول‌های بدن را در حالت مطلوبی قرار می‌دهد و همچنین با افزایش جریان خون، اکسیژن بیشتری به شش‌ها می‌رسد. در نهایت آرامشی دل‎‌چسب در عضله‌های بدنتان احساس خواهید کرد که خستگی را از شما دور می‌کند.

چشمه آب گرم ایران

از خواص چشمه آب گرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود دردهای عضلانی بدن و رفع خستگی
  • بهبود دیسک کمر و گردن
  • مفید برای مشکلات سیاتیک و آرتروز
  • کمک به درمان روماتیسم و بهبود دردهای استخوانی
  • کمک به درمان بیماری‌های کلیوی، کبدی و گوارشی
  • کمک به درمان بیماری‌های پوستی
  • اثر ضد قارچ و ضد میکروبی
  • بالا رفتن تحرک بدن و کاهش وزن
  • مفید برای کاهش قند خون
  • مفید برای آرامش اعصاب

توجه: اگر دچار نارسایی قلبی یا بیماری‌های عفونی هستید، نباید از چشمه‌های آب گرم استفاده کنید. همچنین اگر زخم باز بزرگی در قسمتی از بدنتان وجود دارد، برای رعایت اصول بهداشتی، هرگز وارد آب گرم نشوید.

بیشترین چشمه‌های آب معدنی در کجای ایران واقع شده‌اند؟

استان اردبیل با دارا بودن بیش از 118 دهنه چشمه معدنی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ پس از سرعین در استان اردبیل؛ شهر آمل با داشتن بیش از ۲۶ دهنه آب معدنی گرم و سرد در رده دوم اهمیت واقع است که بزرگ‌ترین آبگرم ایران در لاریجان آمل واقع شده است.

برخی از چشمه‌های آب گرم که در پاییز به مقاصدی مناسب تبدیل می‌شوند، عبارت اند از: چشمه آب گرم لاویج، چشمه آب گرم لاریجان در آمل، چشمه آب گرم فردوس، چشمه‌های آب گرم اردبیل (118 چشمه آب گرم در این استان قرار دارد)، چشمه‌های سیرچ و لاله‌زار در کرمان، چشمه‌های گنو، خورگو و خمیر در هرمزگان، چشمه ورتون اصفهان، چشمه آبگرم دهلران، چشمه نیلو در بوشهر، چشمه آب گرم کهنه در قوچان، آب گرم فرودس، چشمه‌های آبگرم معدنی دهلران، چشمه آبگرم خرقان (ارشیا) در قزوین، چشمه آب گرم کندی در شهرستان کلیبر، چشمه آب گرم کریز در خراسان رضوی، چشمه آب گرم چالدران در ارومیه، چشمه آبگرم مرتضی علی در طبس، چشمه آب گرم چشمه آبگرم علی داشی در گردنه حیران و جاده آستارا، چشمه آبگرم بزمان در سیستان و بلوچستان و…

https://mag.zigocamp.com/post/649
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *