جنگل های ایران | معرفی 4 مورد از بهترین جنگل های ایران

مجله زیگوکمپ » جنگل های ایران | معرفی 4 مورد از بهترین جنگل های ایران
جنگل های ایران | معرفی 4 مورد از بهترین جنگل های ایران
جنگل های ایران

آرامش را می توان در احساسات گوناگون، در بودن ها، در نگاه ها و … پیدا کرد و از آن لذت برد. یکی از معدود مکان هایی که می توان تمام این احساسات را یکجا دریافت کرد، جنگل است. از حق نگذریم ایران نیز در این زمینه نه تنها کم و کسری ندارد، بلکه زبان زد است. از این رو ما نیز تصمیم گرفتیم مقاله امروز مجله زیگوکمپ را به معرفی جنگل های ایران اختصاص دهیم. با ما همراه باشید تا کمی از این همه زیبایی لذت ببریم.

 

جنگل های ایران

 

پیش از آنکه به معرفی برخی از بهترین جنگل های ایران بپردازیم بیایید چند کلامی خلوت کنیم. بافت جنگلی هر کشور و منطقه ای سرمایه ملی محسوب می شود. چراکه تاثیر بسیار مهمی بر اکوسیستم و هزاران مسائل مهم دیگر دارد. متاسفانه در چند سال اخیر، جنگل های ایران بار ها و بار مورد ناملایمتی قرار گرفته اند. چه از طرف بازدیدکنندگان، چه از سمت ارگان هایی مانند شهرسازی و چه عوامل طبیعی. جنگل هایی که در این مقاله معرفی می شوند قدمتی طولانی دارند. اگر آنطور که باید و شاید با آن ها رفتار نکنیم، هر روز آسیب پذیر تر شده و خیلی زود برای توجه و احیا دیر می شود.

 

جنگل الیمستان

 

شاید یکی از معروف ترین و قدیمی ترین جنگل های ایران باشد. جنگل الیمستان بیش از چهل میلیون سال قدمت دارد. آملی ها بسیار خوش شانس هستند که در کنار چنین جاذبه طبیعی زندگی می کنند. جنگل الیمستان به معنای واقعی همه چیز تمام است. هر لحظه قدم گذاشتن در این جنگل رویارویی با یک حس تازه است. اگر مبدا شما تهران باشد، باید از پایتخت 140 کیلومتر به سمت جاده هراز رانندگی کنید. از خروجی امامزاده قاسم خارج شده و دوراهی را چپ برانید. این فرعی پر پیچ و خم آسفالت شده شما را به سمت روستای لهاش هدایت می کند. از این روستا حدود 5 کیلومتر مسیر خاکی تا روستای الیمستان راه است.

 

جنگل الیمستان

 

 

جنگل ابر شاهرود

 

یکی دیگر از جنگل های ایران با وسعت 35 هزار هکتار که قدمت آن به دوران ژوراسیک برمیگردد. بسیاری حتی روحشان هم از وجود چنین جنگلی آن هم حوالی سمنان بی خبر است. یکی از نکات جذاب جنگل ابر نیز همین است. می دانید چرا این جنگل را جنگل ابر می نامند؟ چرا که از تلاقی دو ناحیه کم فشار و پر فشار دشت گرگان و منطقه ابر تشکیل شده است. این جنگل به دلیل ارتفاع نسبتا زیاد خود از سطح دریا در اکثر روز های سال آب و هوای خنکی دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، جنگل ابر در سال 1389 به فهرست میراث طبیعی ایران اضافه شد. همچنین در سال 1393 در لیست مناطق چهارگانه سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت.

 

جنگل ابر شاهرود

 

 

حرا از متفاوت ترین جنگل های ایران

 

در نگاه اول جنگل حرا واقع در شمال غربی جزیره قشم شبیه سکانسی از فیلم های رازآلود به نظر می رسد. چراکه این جنگل 85000 هکتاری بر روی آب های شور واقع شده است. از نکات جالب جنگل حرا می توان به پیدایش هرباره آن هنگام جزر و مد دریا اشاره کرد. درختان حرا این توانایی را دارند تا آب شور را تصفیه و به آب شیرین تبدیل کنند. همچنین ریشه های بزرگ و بیرون زده آن ها حکم سدی طبیعی دارند.

جنگل حرا از متفاوت ترین جنگل های ایران بین بخشی از استان هرمزگان و شمال غرب قشم واقع شده است. از آنجایی که راه زمینی به این جنگل وجود ندارد، باید با سرپرستی با تجربه و حرفه ای به جنگل بروید. چراکه کوچکترین اشتباه مثل فراموشی ساعت جزر و مد می تواند به قیمت غرق شدن تمام بشود.

 

حرا از متفاوت ترین جنگل های ایران

 

 

جنگل راش سوادکوه

 

یکی دیگر از زیباترین و پر اهمیت ترین جنگل های ایران که در روستای سنگده قرار گرفته است. این جنگل درختان گوناگونی را در خود جای داده اما بی شک درخت راش در جلوی صف ایستاده است. درختانی بلند که چوب آن طرفداران بسیاری دارد. درخت راش نهایتا تا 250 سال عمر مفید دارد. آب و هوای این جنگل کوهستانی بوده و معمولا زمستان های سردی دارد. اگر قصد سفر دارید، بهار و تابستان مجموعه ای از زیبایی و غرق شدن در رویا را به شما هدیه می دهند. پاییز جنگل راش گویی واقعی نیست، گویی مابین کتاب قصه ای رها شده اید. مسیر اصلی شما جاده فیروزکوه است.

 

جنگل راش

 

 

حرف آخر …

 

پیش از آغاز سفر به خوبی جنگل ها را مورد بررسی قرار دهید. اینکار به شما کمک می کند تا بهترین گزینه را انتخاب کنید. چراکه برخی از موارد نامبرده به دلیل فاصله کم خود با دریا آب و هوایی نسبتا گرم تر دارند. اگر با آب و هوای گرم تر و شرجی تر مشکل دارید، پیشنهاد ما جنگل های کوهستانی است. فراموش نکنید که حفاظت و احترام به این سرمایه های ملی وظیفه اصلی هر یک از ماست.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *