ظروف سفری | راهنمای خرید بهترین و مناسب ترین ظروف سفری

مجله زیگوکمپ » راهنمای خرید و استفاده لوازم طبیعت ‌گردی » ظروف سفری | راهنمای خرید بهترین و مناسب ترین ظروف سفری
ظروف سفری | راهنمای خرید بهترین و مناسب ترین ظروف سفری
ظروف سفری

برای سفر برنامه ریزی می کنیم، مقصد های مختلف را بررسی می کنیم و به هر آنچه که هست بی دغدغه فکر می کنیم. اما پای غذا که به میان می آید دست و پایمان شل می شود. نگران می شویم که نکند گشنه سر به زمین بگذاریم. اگر بخواهیم با خودمان صادق باشیم، غذا یکی از اصلی ترین اجزای هر سفری به خصوص طبیعت گردی و کمپینگ است. از مراحل خرید و انتخاب غذا تا پخت آن در ظرف مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. امروز در مجله زیگوکمپ قصد داریم مقاله ای آموزشی در مورد راهنمای خرید ظروف سفری در اختیارتان بگذاریم. با ما همراه باشید تا با یکدیگر این موضوع را بررسی کنیم.

 

ظروف سفری مناسب

 

 

ظروف سفری

 

یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید نوع سفرتان است. چراکه باتوجه به آن باید ظروف سفری خود را مشخص کنید. در سفر های معمولی و غیر طبیعت گردی خیلی مهم نیست از چه ظرفی استفاده می کنید. زیرا به وسایلی مانند گاز، قابلمه و یخچال دسترسی دارید.

موضوع اصلی سفر های طبیعت گردی، کمپینگ و کوهنوردی هستند. حال با توجه به این قضیه، تولید کننده ها ظروف گوناگونی با کاربری و ویژگی های مختلف تولید می کنند. به صورت کلی ظروف سفری نسبت به وسایل و ظرف های معمولی آشپزی شکل و شمایلی متفاوت دارند.

 

راهنمای خرید

 

 

انواع ظروف سفری

 

همانطور که گفتیم ظرف های سفری در انواع مختلفی تولید می شوند. جنس هر یک با توجه به کارایی آن ها متفاوت است. البته همیشه بحث کارایی نیست و در بعضی مواقع این کار برای پایین آوردن قیمت صورت می گیرد. با ما در این پاراگراف همراه باشید تا انواع ظروف سفری به اضافه ی ویژگی های آن ها را توضیح دهیم.

 

ظروف سیلیکونی

 

یکی از جالب ترین ظرف های سفری که در چند سال اخیر تولید شده و طرفدار های بسیاری نیز دارد، ظروف سیلیکونی هستند. این ظرف ها در نگاه اول پلاستیکی به نظر می رسند ولی در عمل تفاوت بسیاری دارند. به دلیل جنس سیلیکونی خود انعطاف پذیر بوده و به راحتی جمع می شوند. این اتفاق سبب می شود تا هم سبک تر باشند و هم جای کمتری بگیرند. نکته جالب ماجرا، ظروف آشپزی سیلیکونی هستند. این ظروف سفری مجهز به کفه آلومینیومی بوده که می توانید آن را روی شعله بگذارید و غذا درست کنید.

 

ظروف سیلیکونی

 

 

ظروف نچسب

 

اگر در خانه بودید بی برو برگرد پیشنهاد ما ظروف نچسب بود. به دلیل جنس این ظرف ها هیچ غذایی به کفشان نمی چسبد و همه چیز به راحتی سر می خورد. اما نباید از نکته غافل شد که ظروف نچسب به شدت آسیب پذیر بوده و به راحتی خط و خش را جذب می کنند. نکته بعدی حمل کردن آن است. اگر با ماشین سفر نمی کنید، به همراه داشتن ظروف آشپزی نچسب کار چندان عاقلانه ای نیست. چراکه می تواند دست و پا گیر باشد و یک بار اضافی در کوله محسوب شود. فراموش نکنید که اگر این ظرف را انتخاب کردید از قاشق چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید.

 

ظروف نچسب

 

 

ظروف پلاستیکی

 

مورد بعدی از سری ظروف سفری، ظرف های پلاستیکی هستند. از مزایای این ظروف می توان به سبک بودن، قیمت پایین، مقاومت در برابر خط و خش اشاره کرد. اما توجه کنید که این ظروف مقاومتی در برابر گرما نداشته و مناسب آشپزی نیستند. همچنین ممکن است بوی محتویات خود را بگیرند. از این رو پیشنهاد می کنیم از این ظرف ها بیشتر برای جا به جایی تنقلات های خود، آشامیدن آب و … استفاده کنید.

 

ظروف پلاستیکی

 

 

ظروف آلومینیومی

 

ظروف آلومینیومی یکی از مهم ترین ویژگی های ظروف سفری یعنی سبک بودن را دارند. همچنین به راحتی گرما را به غذا منتقل می کنند. اما به دلیل جنس خود با بعضی مواد ( اسیدی ) سازگار نبوده و کارایی خود را از دست می دهد. همچنین این ظروف مستعد جذب خط و خش هستند که البته این مشکل در ظروف آلومینوم سخت، تا حدودی برطرف شده است.

 

ظروف آلومینیومی

 

 

ظروف چدن

 

اگر بخواهیم پرونده آشپزی و غذا را ببندیم باید چدن را در آخر لیست قرار می دادیم. چراکه ظروف چدن بهترین انتخاب برای پخت و پز هستند. زیرا گرما به خوبی پخش و محبوس می شود، مقاوم هستند و حس یک غذای خانگی را منتقل می کنند. اما متاسفانه بسیار سنگین هستند. به همراه داشتن ظروف چدن در صورتی منطقی است که با ماشین باشید.

 

ظروف چدن

 

 

ظروف استیل

 

از جمله ظروف سفری که محبوبیت نسبتا بالایی نیز دارند، می توان به ظروف استیل اشاره کرد. چراکه دوام بالایی دارند و خط و خش به خود جذب نمی کنند. در بسیاری از فلاسک ها و قمقمه ها نیز استیل استفاده شده است. از جمله نکات منفی ظروف سفری استیل می توان به عدم انتقال یکنواخت گرما اشاره کرد. این موضوع سبب می شود تا گاهی غذا ته بگیرد. البته که با کمی دقت می توان از اتفاقات این چنینی جلوگیری کرد.

 

گرانیتی

 

اگر از بحث حمل کردن آن بگذریم، ساج های گرانیتی از بهترین های دسته ظروف سفری هستند. پخت و پز با این ظروف سفری ( سفر های ماشینی و تور ترجیحا )  حس و حال به شدت خوبی دارد. ظروف گرانیتی و چدن به خوبی عطر و طعم غذا را منتقل می کنند.

 

چه کسی و چرا

 

صادقانه هیچ محدودیتی برای هیچ مسافری وجود ندارد. شما می توانید هر کدام از این ظروف سفری را تهیه کنید و از آن ها لذت ببرید. ولی به صورت کلی هدف از تولید این ظرف ها سفر های طبیعت گردی، کمپینگ و کوهنوردی هستند. برای مثال مسافرانی که زمانی برای پخت و پز ندارند می توانند از فلاسک های استیل استفاده کنند و مختصر غذایی با خود به همراه ببرند. تور های طبیعت گردی می توانند بهترین استفاده را از ساج های گرانیتی داشته باشند. در نهایت هر گردشگری که علاقه داشته باشد می تواند از این ظروف استفاده کند.

چرا های زیادی وجود دارد که می توانید پاسخشان را با ظروف سفری بدهید. چرا باید در سفر از این ظروف استفاده کرد؟ طبخ غذا در این ظروف حس غذای تازه را به شما منتقل خواهد کرد و باعث می شود از مواد اولیه مقصدتان نیز استفاده کنید. اگر مقصدتان روستا باشد مطمئنا حس و حال بینظیری را تجربه خواهید کرد. چرا و چرا؟ استفاده از این ظروف مصرف ظرف های یکبار مصرف، غذا های آماده را کاهش داده و سبب صرفه جویی در هزینه های خورد و خوراکتان نیز می شود.

 

آشپزی در طبیعت

 

 

باید ها و نباید ها

 

علاوه بر هر آنچه که تا به الان گفتیم باید این نکات را نیز در نظر بگیرید. نکات ریز و درشتی که به خرید مطمئن تر و بهتر کمک می کنند. سبزیجات خود را در ظروف آلومینیومی نگهداری نکنید که سبب پلاسیده شدن آن ها می شود. کف قابلمه نچسب را خط نیندازید و قسمت نچسب را به شعله نزدیک نکنید. هنگام خرید به نکاتی از قبیل سایز ظروف، تعداد آن ها، درپوش قابلمه نیز توجه داشته باشید. همچنین بد نیست وسیله ای مانند دستگیره یا انبر برای جا به جایی قابلمه ها تهیه کنید.

 

طبیعت و آشپزی

 

 

حرف آخر …

 

در آخر امیدواریم این مطلب به عنوان یک راهنمای خرید محصول مفید بوده باشد. فراموش نکنید که از سفر خود نهایت لذت را ببرید و هوای طبیعت را نیز داشته باشید.

 

https://mag.zigocamp.com/post/2073
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *