سفر به خلخال؛ بهشتی چهارفصل (قسمت دوم)

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » سفر به خلخال؛ بهشتی چهارفصل (قسمت دوم)
سفر به خلخال؛ بهشتی چهارفصل (قسمت دوم)
ییلاق خلخال

خلخال در استان اردبیل، بهشتی دیدنی و بکر است که برای رسیدن به آن باید مسیری سرسبز و مسحورکننده را طی کنید.

قبلا درباره خلخال و زیبایی‌های آن صحبت کردیم و در این پست زیگوکمپ به سراغ قسمت دوم دیدنی‌های خلخال رفتیم.

روستای گردشگری کزج

روستای گردشگری کزج از جمله جاذبه‌های گردشگری بخش خورش رستم شهر خلخال به شمار می‌رود که در ساحل شرقی و در دامنه کوه مشرف به رودخانه قزل اوزن واقع شده است. بافت سنتی، معماری خاص اماکن مسکونی، قرار گرفتن در کوهپایه، بهره‌مندی از طبیعت بکر و زیبا، جاری شدن رودخانه قزل اوزن درست از بین باغات روستا، قدمت و پیشینه تاریخی و صنایع دستی موجب گردیده‌ است که این روستا به یکی از جاذبه‌های توریستی استان اردبیل تبدیل گردد. معماری روستای گردشگری کزج شباهت زیادی به روستای گردشگری ماسوله در استان گیلان دارد و گفته می‌شود که برخی از مردم ماسوله به‌علت شباهت‌‌های زیاد این روستا به ماسوله، از آن به‌عنوان ییلاق خود استفاده می‌کنند.

نام این روستا برگرفته از كلمه «كزه» یعنی چوبدستی است. اسم کزج در برخی از لغتنامه‌ها به انگورستان نیز معنی شده است.

روستای گردشگری برندق

روستای گردشگری برندق در میان دره‌ای سرسبز و چشم‌نواز در بخش خورش رستم شهر خلخال قرار گرفته است. رودخانه‌ای از وسط این روستا عبور می‌کند که به فضای اطراف طراوت و زندگی بخشیده و زیبایی روستا را دو چندان کرده‌است. وجود این رود موجب شده تا باغات میوه‌ای، همچون زردآلو و گیلاس در این روستا به بار بنشینند. طبیعت سرسبز با آبشار نزدیک روستا و آب و هوای کوهستانی بسیار مطبوع و خنک، این روستا را تبدیل به منطقه‌ی ناب گردشگری در شهر خلخال کرده‌است.

ارتفاعات منطقه حفاظت شده آق داغ و رودخانه های زال چایی و گلبندر چایی از دیدنی‌های نزدیک این روستا هستند. با توجه به بقایای گورستان تاریخی و آرامگاه سید احمد معراجی (سفیدآب) و دو اثر تاریخی “مهاجر” و “پیر حاجی” سابقه سکونت در روستا طولانی به نظر می‌رسد و چند دوره تاریخی گوناگون را در بر می‌گیرد.

آبشار نوده

آبشار نوده یکی از معروف‌ترین و دیدنی‌ترین آبشارهای خلخال در چهار کیلومتری روستایی به همین نام در بخش خورش رستم است. این آبشار در دامنه جنوبی کوه آق داغ واقع شده است. ارتفاع آبشار نوده نزدیک به سی متر است و از میان صخره‌ای سنگی به پایین می‌ریزد. در  بخش جنوبی این کوه و در ارتفاع حدودا ۲۱۰۰ متر چشمه‌ای جاری است که آب بسیار گوارایی دارد نوشیدن آب این چشمه باعث تسریع در هضم شده و سلامتی بخش است.

خلخال سویی

خلخال سویی نام یکی از جویبارهای زیبای شهرستان خلخال است که در منطقه مرتفع دربند هواشان قرار دارد. آب‌های زلال و گوارای جویبار خلخال سویی حاصل ذوب شدن برف‌ها و یخ‌های انباشته بر روی کوه‌های اطراف آن است. جریان این جویبار خروشان باعث سرسبزی و زیبا شدن طبیعت مجاور آن شده است. این جویبار با سیراب کردن زمین‌های اطراف خود به تفرجگاه مناسب برای اوقات فراغت اهالی و گردشگران خلخال تبدیل گشته است. جالب است بدانید، آب جویبار خلخال سویی بعد از طی کردن مسافت 40 کیلومتر به ترتیب وارد رودخانه خلخال چایی، رودخانه قزل اوزن و دریای خزر می‌شود.

گورستان تاریخی شمس‌آباد

گورستان تاریخی شمس‌آباد در روستایی به همین نام در شهر خلخال نزدیک به رودخانه قزل اوزن قرار گرفته است و بیش از ۱۳۰۰ سال قدمت دارد. در این گورستان سه مقبره بسیار قدیمی قرار دارد که روی آنها به خط کوفی عباراتی نوشته شده است.

در گذشته بر روی این مقبره ها مجسمه قوچی وجود داشته که به گفته اهالی؛ این مجسمه یک بار در سال ۱۳۸۱ به سرقت رفته است ولی اهالی آن را از دزدان باز پس گرفته اند. مردم منطقه عقیده دارند که وقتی سر قوچ را در رودخانه می شویند باران می بارد. بنظر می رسد قدمت قبرستان بیش از هزار و سیصد سال باشد.

https://mag.zigocamp.com/post/208
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *