سفر به خلخال؛ بهشتی چهارفصل (قسمت سوم)

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » سفر به خلخال؛ بهشتی چهارفصل (قسمت سوم)
سفر به خلخال؛ بهشتی چهارفصل (قسمت سوم)
ییلاق خلخال

خلخال شهری زیبا سرسبز و رؤیایی در استان اردبیل است که در ارتفاع 1843 متری از سطح دریا واقع شده و دارای آب و هوای کوهستانی و سرد است. این شهر بیشتر بخاطر زیباترین جاده ایران یعنی اسالم به خلخال شناخته می‌شود و گردشگران با عبور از این جاده به خلخال می‌رسد و در طبیعت خاص جنگل‌های تالش، مراتع و روستاهای آن چند روزی را در دل طبیعت زیبا سپری می‌کنند.

شهر خلخال محل بکر و کم جمعیتی است و تنها 40 هزار نفر در آن زندگی می‌کنند و  تولید محصولات کشاورزی، باغ‌داری و دام‌پروری با محوریت گندم، حبوبات، برنج، سیب، انگور و پنبه، پوست، عسل، پشم و محصولات لبنی در این ناحیه رونق فراوانی دارد.

اگر می‌خواهید به این شهر سفر کنید این نکته را بدانید که در زمستان و پاییز هوا در این منطقه به‌شدت سرد است ، برخی جاده‌ها به خاطر بارش سنگین برف بسته می‌شوند و کار شما بسیار دشوار می‌کند. در واقع بهترین زمان سفر به خلخال در فصل تابستان است تا بتوانید یک هوای خنک را تجربه کنید. در دو قسمت قبلی درباره دیدنی‌های خلخال صحبت کردیم. در این مقاله زیگوکمپ با سومین و آخرین قسمت جاذبه‌های خلخال همراه باشید.

غار هفت ‌خانه

غار هفت ‌خانه یا غار یئدی‌دام در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا در بیست کیلومتری جنوب‌غرب شهر خلخال، در روستای گرمخانه، زیر کوه واقع شده است. این غار دارای دو دهانه ورودی است که دهانه اصلی آن در قسمت شرقی قرار دارد. غار هفت‌خانه از هفت تالار کوچک که به‌ترتیب پشت سر هم قرار گرفته، تشکیل شده است که ارتفاع آن‌ها به‌طور متوسط به سه متر می‌رسد.

تفرجگاه اندبیل

تفرجگاه اندبیل که آن را با نام چشمه میر عدیل نیز می‌شناسند، در پنج کیلومتری شرق خلخال در روستایی به همین نام در کوهپایه‌های تالش جای گرفته است. این تفرجگاه از نظر اقلیم به علت موقعیت خاص جغرافیایی به عنوان یکی از دالان‌های هوایی منطقه خلخال محسوب می‌شود که به طوری که در اولین جریان توده هوایی خزر به صورت وجود مه در این تفرجگاه مشاهده می‌شود و از شهر خلخال نیز قابل رویت است که مردم متوجه جریان مه و سردی هوا می‌شوند.

جنگل‌های بلوط و ممرز و بوته‌های تمشک که به صورت متراکم در شمال روستای اندبیل گسترده شده‌اند یکی از جلوه‌های بسیار زیبای طبیعی روستا به شمار می‌روند. چشم‌انداز این جنگل‌ها به خصوص در بهار، تابستان و پاییز با رنگ‌های الوان، زیبایی سحرانگیزی دارند که هر دوست‌دار طبیعت را به سوی خود جذب می‌کنند. این تفرجگاه هر سال در فصول گرم سال پذیرای گردشگران و مسافران فراوانی است.

آبگرم گیوی

آبگرم گیوی در نزدیکی شهر زیبای خلخال واقع شده است. این آب گرم در هر ثانیه دو لیتر آب می دهد که دمای آن 52 درجه سانتی گراد است. محلی ها به این آب گرم، ایستی سو می گویند. آب گرم گیوی برای معالجه امراض پوستی و مفصلی مثل رماتیسم و درد مفاصل مفید است و خوشبختانه تاسیسات مناسبی برای مسافران دارد. در پایین دست آبگرم یک رودخانه و درختان فراوانی وجود دارد که زیبایی دوچندانی به آن داده است و گیوی را به محلی مناسب برای سفر و تفریح تبدیل کرده است.

غار جلال آباد

غار جلال‌آباد در انتهای جنوب‌شرقی شهر خلخال در نزدیکی روستایی به همین نام در ارتفاع حدودا دو هزار و چهارصد متری از سطح دریا قرار گرفته است. این غار در گذر زمان از طریق فرآیند انحلال، در دل کوه‌های آهکی به وجود آمده است. در سقف و دیواره‌های این غار تاریک می‌توان آثار لایه‌های یخی را مشاهده کرد. البته فرآیند انجماد در غار باعث شگفتی آن شده است. مواقعی که هوای بیرون غار گرم است، آب‌ها شروع به یخ زدن می‌کنند و برعکس با سرد شدن هوای بیرون غار فرآیند انجماد متوقف شده و گاهی حتی یخ‌ها شروع به ذوب شدن می‌کنند.

به دلیل وجود پوشش یخی در بخش‌های مختلف این غار به آن غار یخی جلال‌آباد یا یخکان می‌گویند. در داخل غار از تبخیر لایه‌های یخی و برخورد قطرات آب با دیواره‌های سرد یک گودال پر از آب تشکیل شده است. اهالی منطقه در فصل تابستان از آب بسیار خنک و گوارای این حوضچه استفاده می‌کنند.

منطقه گردشگری ازناو

منطقه گردشگری ازناو شامل کوه ازناو، چشمه ازناو و باغ‌های دل‌انگیز می‌شود. چشمه زیبای ازناو که پر آب‌ترین چشمه خلخال است، موجب پدید آمدن منطقه‌ای دست نخورده و حیرت‌انگیز در این ناحیه شده است. پنج غارطبیعی از جنس آهک در کوه ازناو، شرایط زیستگاهی بسیار مناسبی را برای زندگی انواع حیوانات و پرندگان وحشی مانند کل، بز وحشی و کبک ایجاد‌ کرده‌است .

این منطقه آب و هوایی معتدل و کوهستانی دارد و وسعت آن حدود دویست و پنجاه هکتار است.

پل تاریخی پردیس

پل تاریخی پردیس را می‌توان در گروه آثار باستانی اردبیل قرار داد. قدمت ساخت این پل به دوره صفویه برمی‌گردد. پل تاریخی پردیس به منظور اتصال دو طرف رودخانه قزل اوزن بر روی آن ساخته شده است. متاسفانه در گذر زمان و بر اثر یک حادثه، این پل تاریخی تخریب شده است و فقط آثاری از آن را می‌توان بر روی رودخانه معروف قزل اوزن مشاهده کرد.

جریان خروشان رودخانه قزل اوزن به همراه طبیعت بکر و سرسبز اطراف آن باعث توجه ویژه گردشگران به پل تاریخی پردیس شده است. شما می‌توانید در خلخال؛ بخش فیروزآباد؛ روستای پردیسان از این پل تاریخی دیدن کنید و از تفریح در طبیعت دل‌انگیز اطرافش لذت ببرید.

قله آق داغ

قله آغ داغ، با ارتفاع ۳,۳۲۲ متر، به‌عنوان دومین قله بلند استان اردبیل شناخته می‌شود. دامنه‌های این کوه را گل‌های زیبای خودرو، گیاهانی نظیر ریحان و آویشن‌های کوهی احاطه کرده‌اند و از قله آن چشم‌اندازهای بی‌نظیری دیده می‌شود.

به واسطه وجود مقبره‌ای به نام امام‌زاده سلطان سید محمود، کوه آق داغ را، امام‌زاده داغی نیز می‌نامند. در مسیر این کوه نیز چشمه‌ای جاری است که آب گوارایی دارد و مردم محلی معتقد هستند که آب آن موجب هضم سریع غذا شده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.

https://mag.zigocamp.com/post/217
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *