دوچرخه سواری | روز جهانی دوچرخه سواری مبارک

مجله زیگوکمپ » اخبار و تازه‌ها » دوچرخه سواری | روز جهانی دوچرخه سواری مبارک
دوچرخه سواری | روز جهانی دوچرخه سواری مبارک
دوچرخه سواری

احتمالا اگر به انباری هر خانه‌ای سر بزنید متوجه وجود یک دوچرخه می‌شوید. دوچرخه‌ای که احتمالا مدت‌هاست بی استفاده مانده و طرفداری ندارد. مسلما فواید دوچرخه و دوچرخه سواری بر هیچکس پوشیده نیست اما باتوجه به زندگی ماشینی امروز، استفاده‌ی روزمره و گسترده از آن کار سختی به نظر می‌رسد. از این رو هر کدام از ما در پی دلیل و بهانه‌ای خاص و ویژه هستیم که سری به انباری بزنیم و خاک دوچرخه را پاک کنیم. چه بهانه‌ای می‌تواند بهتر و محکم‌تر از روز دوچرخه سواری باشد؟ بله درست حدس زدید. درست مانند هر اتفاق ویژه و تاثیر‌گذاری دوچرخه سواری نیز روز مخصوص به خود را دارد. به همین جهت تصمیم گرفتیم ضمن تبریک این روز از طرف تیم مجله زیگوکمپ، مقاله‌ای در این خصوص تهیه کنیم. با ما همراه باشید.

 

روز جهانی دوچرخه سواری

 

اگر بخواهیم تاریخ ورود دوچرخه به زندگی بشر را بررسی کنیم به اواخر قرن 19 میلادی می‌رسیم. جایی که بشر به دنبال راهی آسان‌تر برای جابه‌جایی بین مقاصد مورد نظرش بود. سرانجام موفق شد وسیله‌ای را تولید کند که نه تنها بعد از این همه سال کمرنگ نشده بلکه جایگاه بالاتری پیدا کرده است. آنقدر که مقاله‌های فراوانی درخصوص فواید آن به نگارش درآمده و در طی مذاکرات فراوان یک تاریخ مشخص را به روز جهانی دوچرخه سواری اختصاص داده‌اند.

سال 2015 فدراسیون دوچرخه سواران اروپا (ECF) و اتحادیه جهانی دوچرخه سواران (WCA) در حال کار بر روی رشته پژوهش‌هایی مربوط به دوچرخه، بشر و کره‌ی زمین بودند. سرانجام گزارش پژوهش‌ها و تحقیقاتشان را تحت عنوان آشتی با طبیعت در محل کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان، به سازمان ملل ارائه دادند. از آن تاریخ سازمان ملل در طی 72 جلسه و به همراهی 193 کشور عضو اتحادیه شروع به بررسی نتیجه‌ی تحقیقات کردند. در آخر با تنظیم یک توافق‌نامه بین‌المللی بین 193 کشور عضو، 3 ژوئن 2018 مصادف با 13 خرداد 97 روز دوچرخه سواری نام گرفت.

 

روز جهانی دوچرخه سواری چه کمکی می‌کند؟

 

فارغ از هر صحبت پندآمیزی باید این نکته را در نظر بگیریم که دوچرخه یکی از خاص‌ترین اختراعات بشر است. محصولی ساده و در عین حال کارآمد که متعلق به انسانها بوده و باید در خدمت آنها باشد. اگر بگوییم دوچرخه نماد پیشرفت انسانها و احترام به طبیعت است اشتباه نکرده‌ایم. کلیه‌ی این فاکتورها را در کنار روز جهانی دوچرخه سواری قرار دهید. خیلی ساده می‌توان متوجه شد که تجمیع همه‌ی این موارد به معنی یک پویش همگانی است. یک کار گروهی بزرگ، محصول 193 کشور که در راستای حفظ محیط زیست و سلامت جامعه انجام می‌شود.

 

سفر با دوچرخه

 

ممکن است سفر با دوچرخه برای بسیاری عجیب و طاقت‌فرسا به نظر برسد. سفری که باید تمام مدت رکاب بزنید و با بدنی بی‌جان و خسته خود را به مقصد برسانید. همین ابتدای کار باید بگوییم این فرضیه کاملا اشتباه است. درست است که دوچرخه سواری یک نوع ورزش محسوب می‌شود و انرژی می‌گیرد اما سفر با آن نیز آداب و رسوم خاص خود را دارد. سفر با دوچرخه نوعی از آزادی و خودمختاری را به شما هدیه می‌دهد که مثالش را نخواهید یافت.

پیش از آنکه لیست وسایل و کارهای مورد نظر برای سفر دوچرخه‌ای را در اختیارتان قرار دهیم باید موضوعی را روشن کنیم. در این سفر مهم‌ترین وسیله‌ دوچرخه‌ی شماست. در نتیجه باید در انتخاب و خرید آن دقت کرده و چند نکته را رعایت کنید. دوچرخه باید بدنه‌ی مقاوم و سبکی داشته باشد. همچنین نباید از وجود دنده، چراغ و زین مناسب و راحت غافل شد. سعی کنید پیش از آغاز سفر این نکات را بررسی کنید. چراکه با پشت‌گوش انداختن این توصیه‌ها سفر جالبی انتظارتان را نخواهد کشید.

 

پوشش دوچرخه سواری

 

درست مانند هر ورزش دیگر دوچرخه سواری نیز پوشش مخصوص خود را دارد. چراکه باید در عین اینکه حس راحت بودن به دوچرخه سوار القا می‌شود امنیت او نیز تضمین شود. شما باید علاوه بر لباسی که بر تن می‌کنید لیستی مجزا (باتوجه به فصل سفر و نیازتان) به همراه داشته باشید. وسایل ضروری عبارتند از:

شورت و پیراهن دوچرخه سواری

جوراب و کفش مخصوص

گورتکس مخصوص زیر کلاه ایمنی

شلوار کشی

دستکش، عینک و ساعت

پیراهن ضدآب، بارانی و بادگیر

سوئیشرت، کاپشن و تیشرت آستین کوتاه

حوله، دستمال کاغذی و پارچه‌ای و لوازم بهداشتی

 

تغذیه و سفر

 

یکی از نکاتی که هنگام سفر با دوچرخه نباید از آن غافل شوید بحث خورد و خوراک است. از آنجایی کار اصلی شما رکاب زدن است باید مانع افت انرژی بدنتان شوید. برای اینکار می‌توانید تغذیه و نوشیدنی محدود اما به شدت مغذی را برای مسیرتان آماده کنید. برای مثال پروتئین بارها و مغز‌ها جزو انتخاب‌های خوب هستند. این روش کمک می‌کند تا کوله‌ی شما سنگین نشود و بخشی از خورد و خوراکتان را در طول مسیر تامین کنید. اگر قصد کمپینگ دارید و می‌خواهید خودتان هم دستی بر آتش ببرید بد نیست یک گاز پیکنیکی کوچک، چاقوی چندکاره و مقداری قاشق و چنگال به همراه داشته باشید.

 

استراحت و اقامت را فراموش نکنید

 

حتما پیش از آغاز سفر یک برنامه‌ریزی مشخص داشته باشید. برای خودتان تعیین کنید که به دنبال کمپ هستید یا می‌خواهید مدتی را در اقامتگاه و هتل سپری کنید. چراکه استراحت کردن بخش مهمی از این مسیر است. فراموش نکنید همه‌ی این مواردی که ذکر می‌کنیم مانند یک پکیج بوده که هنگام دوچرخه سواری باید رعایت کنید. چنانچه قصد کمپ کردن باید حداقل یک کیسه خواب و چادر کوچک به همراه داشته باشید.

 

وسایل ضروری کمپینگ

 

بازهم در این قسمت با معضل کوله پشتی و سنگین نشدن آن روبه‌رو هستیم. در نتیجه باید کیف دوچرخه سواری خود را کاملا حساب شده و بانظم بچینید. از جمله وسایل و تجهیزاتی که برای این سفر و یک اقامت آسوده در طبیعت احتیاج دارید می‌توان به زیرانداز، وسایل پخت و پز، چراغ قوه، وسایل آتش‌زا، مواد شوینده و بهداشتی، چاقوی همه‌کاره، قاشق و چنگال و آب به مقدار لازم اشاره کرد. البته در نظر داشته باشید که این لیست بیشتر یک پیشنهاد بوده و شما می‌توانید باتوجه به مقصد و سلیقه‌ی خود در آن تغییر ایجاد کنید.

 

مراقب دوچرخه و خودتان باشید

 

دوچرخه سواری طولانی اصطلاک بالایی داشته و می‌تواند برخی قطعات را در طول مسیر آسیب‌پذیر کند. از این رو بد نیست لیستی از لوازم مخصوص را تهیه کنید تا در مواقع ضروری و اتفاقاتی نظیر پنچری از آنها استفاده کنید. سعی کنید برای این دوچرخه سواری طولانی وسایلی مانند تلمبه، تایر اضافه (بدون باد)، روغن یا گریس، سیم دنده و ترمز، لقمه‌ی ترمز، جعبه ابزار کوچک را به همراه داشته باشید. در این حین خودتان، راحتی و سلامتتان را از یاد نبرید. برای خود نیز لیستی کاربردی تهیه کنید و موارد پیشنهادی زیر را در آن قرار دهید.

جعبه‌ی کمک‌های اولیه

کرم مرطوب کننده و ضد آفتاب، حشره کش

باتری اضافه و پاور بانک

هندزفری و گوش گیر

انواع کارت شناسائی، کارت بانکی، دفترچه بیمه و مقداری پول نقد

انتخاب یک همسفر خوب و مسئولیت‌پذیر که ترجیحا علایقی شبیه به شما داشته باشد

 

چند نکته که باید رعایت کنید

 

اگر دوچرخه سواری را حرفه‌ای دنبال می‌کنید و سفر هدف اصلی شماست باید چند نکته‌ی کلیدی را در نظر داشته باشید. پنچر شدن یکی از اتفاقات رایج دوچرخه سواری است. درنتیجه باید با آن مقابله کنید و پا پس نکشید. سعی کنید لاستیک‌های عاج‌دار برای دوچرخه بخرید تایر اضافی به همراه داشته باشید. حتما برای دوچرخه قفل تهیه کنید تا امنیت آن تا حد زیادی تضمین شود. قطعا بخشی از دوچرخه سواری و سفر شما در تاریکی سپری می‌شود. درنتیجه حتما باید برای جلو و پشت دوچرخه منبع نوری تهیه کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای خود چرخ‌ها نیز از لامپ‌های مخصوص استفاده کنید. در آخر پانیر یا کیسه دوچرخه بخرید که از کاربردی‌ترین تجهیزات سفر است. شما می‌توانید از این وسیله به عنوان صندوق عقب استفاده کنید و برخی وسایل را داخل آن بگذارید.

 

فواید دوچرخه سواری

 

شاید اضافه کردن این بخش اشتباه باشد. چراکه فواید دوچرخه سواری بر کسی پوشیده نیست. ولی خوب بد نیست چند مورد از فواید دوچرخه سواری را ضمن یادآوری در اینجا لیست کنیم.

در مقایسه با دویدن امنیت بیشتری دارد

سلامت ریه و قلب را تضمین می‌کند

آمادگی جسمانی را هدف می‌گیرد

مشاور و دوستی رایگان و بی‌منت است

کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد

دوستان تازه‌ای به شما معرفی می‌کند

 

جمع بندی

 

دیگر بیش از این از فواید دوچرخه سواری گفتن اضافه کاری است. همین حالا دوچرخه‌ی خود را آماده کنید و راهی یک ماجراجویی شوید. قطعا پشیمان نخواهید شد.

 

 

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *