چشمه کانی گراوان | آنجا که طبیعت خلاقیتش را به رخ می‌کشد

مجله زیگوکمپ » جاذبه های طبیعت گردی » چشمه کانی گراوان | آنجا که طبیعت خلاقیتش را به رخ می‌کشد
چشمه کانی گراوان | آنجا که طبیعت خلاقیتش را به رخ می‌کشد
چشمه کانی گراوان

بیایید تا کمی دور شویم و از این حال آشفته فاصله بگیریم. چند قدم آنطرف‌تر، زیر پای کوه گرده‌سور گرد آرامش بر زندگی بریزیم. امروز در مجله زیگوکمپ قصد داریم شما را به سفری دوست‌داشتنی دعوت کنیم. سفری به گل سرسبد آذربایجان غربی، شهرستان سردشت، آنجا که طبیعت به ما لبخند می‌زند. مقصدی به دور از دنیای امروز و مقصدی که از کوه، دره، چشمه، دشت و چمنزار پر شده است. در این سفر می‌خواهیم سری به چشمه کانی گراوان در 12 کیلومتری سردشت بزنیم. بیایید تا چند خطی مهمان طبیعت باشیم و از این همه زیبایی و شگفتی لذت ببریم.

 

چشمه کانی گراوان

 

شهرستان سردشت، شهر ربط زادگاه چشمه کانی گراوان

 

چشمه کانی گراوان در 2 کیلومتری شهر ربط و 12 کیلومتری شمال شرقی شهرستان سردشت قرار دارد. سردشت جایی در پای کوه گرده سور بر روی یک دشت جا خوش خوش کرده است. این شهر یکی از زیباترین مناطق کرد نشین آذربایجان غربی محسوب می‌شود. شهر ربط به عنوان یکی از توابع شهرستان سردشت نیز راه آن را پیش گرفته است. مردم کرد زبان شهر ربط میزبان برخی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی منطقه هستند.

 

چشمه کانی گراوان، جوش و خروش زیبایی

 

پیش از آنکه چشمه کانی گراوان را توصیف کنیم باید به دلیل اصلی شهرت این چشمه اشاره کنیم. این چشمه بالای یک سازه‌ی طبیعی ناموزون قرار گرفته است. چشمه کانی گراوان که قدمتی طولانی دارد حاوی مقادیر زیادی املاح و آهک است. جاری شدن آب حاوی آهک در طول این همه سال سبب شده تا سازه‌ای منحصر به فرد به طول 20 متر در این منطقه شکل بگیرد. جالب است بدانید آب چشمه کانی گراوان با تاثیرات خاص خود باعث افزایش ارتفاع و تغییر شکل این سازه می‌شود.

اکنون دلیل اصلی محبوبیت و خاص بودن چشمه کانی گراوان را متوجه شدیم. خود چشمه نیز به تنهایی می‌تواند به عنوان یک جاذبه‌ی دیدنی اعلام استقلال کند. این چشمه آب معدنی گازدار در کنار روستای کانی گُوِیز واقع شده است. آنچه چشمه کانی گراوان را خاص می‌کند، آب سرد، شور و پر از املاحی است که از کف آن می‌جوشد. این املاح به قدری زیاد است که میزان املاح محلول در آب، ا گرم در هر لیتر است. همین امر سبب شده تا چشمه خواص درمانی و زیبایی پیدا و گردشگران بسیاری جذب کند. از همین رو اهالی منطقه آن را گراوان نامیده‌اند که در کردی به معنای آب سخت و سنگین است.

 

سردشت - ربط

 

چند نکته

 

این چشمه میان کوهستانی سرسبز و درختان بلوط می‌جوشد. آب این چشمه که سرد و غیر قابل شرب است، ابتدا به رودخانه‌ی زاب و سپس رودخانه‌ی هرمزآباد می‌ریزد. این دو رودخانه در فصل بهار پرآب‌تر هستند و همین سبب سبز شدن منطقه می‌شود. به همین دلیل اکثرا گردشگران توصیه می‌کنند در فصل بهار و اویل پاییز به چشمه کانی گراوان سفر کنید.

 

نحوه دسترسی

 

برای در آغوش گرفتن زیبایی‌های چشمه گراوان باید در مسیر جاده سردشت به مهاباد حرکت کنید. گراوان چیزی در حدود نیم ساعت با شهر سردشت فاصله دارد. از زمانیکه تابلو را می‌بینید و وارد مسیر اصلی می‌شوید باید یک کیلومتر در جاده خاکی برانید. جاده خاکی که از درختان بلوط و گندم‌زار پر شده است. در آخر مسیر با گراوان روبه‌رو می‌شوید که بر فراز یک کوه سنگی قرار دارد.

 

چشمه گراوان

 

حرف آخر …

 

بازدید از این منطقه حتی برای یکبار هم که شده خالی از لطف نیست. در نظر داشته باشید که می‌توانید از جاذبه‌های نزدیک این چمه نیز دیدن کنید. مقاصدی مانند آبشار شلماش، پل قلاتاسیان و منطقه بیوران سفر شما را تکمیل خواهند کرد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *