دستشوئی در طبیعت | آموزش نحوه‌ی صحیح اجابت‌مزاج در طبیعت

مجله زیگوکمپ » آموزش » دستشوئی در طبیعت | آموزش نحوه‌ی صحیح اجابت‌مزاج در طبیعت
دستشوئی در طبیعت | آموزش نحوه‌ی صحیح اجابت‌مزاج در طبیعت
دستشوئی در طبیعت

تماشای ویدئوهای طبیعت‌گردی و کمپینگ حس و حال عجیبی دارد. همه‌چیز به گونه‌ای است که گویا هیچ یک از اعضای تیم مشکلی ندارند. که البته همینطور هم است. چراکه همه‌ی این ماجراجویان برای یک تفریح ماندگار و جذاب سفر خود را آغاز کرده‌اند. موضوعی که بسیاری از ما به هنگام تماشای ویدئوهای جذاب یا گوش کردن به خاطرات مسافران به آن توجه نمی‌کنیم مشکلات اولیه‌ی یک سفر کمپینگ یا طبیعت‌گردی است. یکی از معضلات مهم چنین سفر‌هایی اجابت‌مزاج و دستشوئی در طبیعت است. پیش‌تر درخصوص فضولات انسانی بحث‌هایی داشتیم. با مجله‌ی زیگوکمپ همراه باشید تا بیشتر در مورد موضوع دستشوئی در طبیعت و فضولات انسانی صحبت کنیم.

 

دستشوئی در طبیعت

 

دستشوئی در طبیعت

 

اجابت مزاج و ادرار یک موضوع کاملا طبیعی بوده و هر یک از ما در طول روز درگیر آن هستیم. در زندگی روزمره و عادی احتمالا کمتر به مباحثی نظیر چگونه ادرار کردن و یا محل اجابت‌مزاج فکر می‌کنیم. اما زمانیکه پا به دامان طبیعت می‌گذاریم اوضاع تغییر خواهد کرد. دیگر هر زمان که اراده کنیم نمی‌توانیم به دستشوئی برویم. از این رو باید برای دستشوئی در طبیعت برای خود و همراهانمان برنامه داشته باشیم.

در غیر اینصورت زیبایی و پاکیزگی طبیعت را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهیم. اگر بخواهیم صاف و پوست کنده بحث را باز کنیم باید بگوییم کمتر کسی مبحث دستشوئی در طبیعت را جدی می‌گیرد. چند سالی است وقتی به قصد لذت بردن پا به مناطق بکر طبیعت می‌گذاریم ناگهان با آثاری از مسافران پیشین روبه‌رو می‌شویم. این اتفاق نه تنها برای شما ناخوشایند خواهد بود بلکه به طبیعت نیز آسیب می‌رساند. از این رو تصمیم گرفتیم چند راهکار کاربردی برای دستشوئی در طبیعت در اختیارتان بگذاریم.

 

دستشوئی در طبیعت

 

انتخاب محل دستشوئی در طبیعت

 

پیش از هر چیز باید محل مناسبی برای دستشوئی در طبیعت پیدا کنید. با اینکار علاوه برآنکه آسوده خاطر می‌شوید، راحت‌تر می‌توانید کارهای خود را پیش ببرید. یک محل مناسب برای دستشوئی در طبیعت باید از شما و محل کمپ، منابع آبی و چشمه‌ها فاصله داشته باشد. یک محل امن با فاصله‌ی 70 الی 100 متری، آفتاب‌گیر و به دور از پرتگاه و شیب تند و … پیدا کنید. پس از نشان کردن محل نهایی اقدام به ساخت توالت به اصطلاح صحرایی کنید.

 

ساخت سرویس بهداشتی در سفر

 

قدم اول حفر یک چاله یا حفره است. باتوجه به تعداد مسافران اندازه‌ی چاله باید تغییر کند. به صورت معمول یک حفره‌ با قطر 20 الی 30 سانتی‌متر و عمق 20 الی 60 سانتی‌متر مناسب به نظر می‌رسد. پس از حفر گودال اجسام تیز، آشغال‌ها و موارد مزاحم را جمع کنید. اگر محیط اطرافتان با گیاهان و درختان احاطه نشده، آن را با سنگ و چوب تا حدودی پر کنید. مقداری خاک کنار حفره بریزید تا پس از دستشوئی در طبیعت روی آن را بپوشانید.

 

ساخت دستشوئی در طبیعت

 

ادرار در طبیعت

 

همانطور که گفتیم محل دستشوئی باید از محل کمپ و منبع آب دور باشد. چراکه بوی نامطبوع شما و دیگر مسافران تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. علاوه بر آن سبب آلوده شدن منطقه، آب‌های زیرزمینی و رودخانه نیز می‌شود. توجه داشته باشید که برای دستشوئی در طبیعت باید خاک نرم پیدا کنید که چیزی به شلوار و لباستان برنگردد. همچنین اگر در مناطق کوهستانی بودید محل توالت خود را به تخته سنگ تغییر دهید. حیواناتی نظیر بز کوهی ادرار و نمک را اشتباه می‌گیرند و زمین را حفر خواهند کرد.

تنها در یک صورت اجازه دارید در آب ادرار کنید. زمانیکه آبراه بزرگی در دسترس و کنترل اوضاع از دست شما خارج شده باشد. آبراه‌های بزرگ توانایی حل کردن ادرار را دارند. اگر راه‌های بالا را مناسب دستشوئی در طبیعت نمی‌بینید گزینه‌هایی نظیر استفاده از بطری و فانل ادراری نیز وجود دارد. فانل ادراری وسیله‌ای برای ایستاده دستشوئی کردن بوده و معمولا توسط بانوان استفاده می‌شود. فراموش نکنید که پیش از سفر چند باری در خانه با آن تمرین کنید.

 

مدفوع در طبیعت

 

زمانیکه که اقدام به ساخت توالت سفری می‌کنید نوع اجابت‌مزاج دیگر تفاوت چندانی ندارد. تنها باید چند نکته را در نظر داشته باشید که نه خودتان و نه طبیعت را مورد آزار و اذیت قرار ندهید. فراموش نکنید که حتما مواد ضدعفونی کننده همراه داشته باشید و پس از هربار دستشوئی در طبیعت از آن استفاده کنید. استفاده از  دستمال کاغذی در  طبیعت چندان گزینه‌ی مناسبی نیست. ترجیحا از برگ یا سنگ‌های نرم استفاده کنید. در صورت استفاده از دستمال کاغذی حتما کیسه‌ی زیپ‌دار و مشکی به همراه داشته باشید. در طول روز حتما یکبار دستان خود را با صابون‌های طبیعی بشوئید.

 

چند نکته‌ که نباید فراموش کنید

 

  1. شما می‌توانید چادر دستشوئی و توالت سفری نیز تهیه کنید.
  2. اگر محیط اطرافتان شلوغ است، دورتان حوله بپیچید یا از همسفرتان خواهش کنید حوله را دور شما نگه دارد.
  3. بد نیست یک سطل زباله در کنار محل کمپینگ خود تعبیه کنید.
  4. بعد از دستشوئی در طبیعت روی آن خاک بریزید (گودال پر نشود) و آن را فشار دهید. همچنین می‌توانید یک تکه سنگ روی آن بگذارید.
  5. به هیچ عنوان دستمال استفاده شده را داخل گودال نیندازید و آن را آتش نزنید. چراکه بازیافت آن بین 1 الی 5 ماه زمان می‌برد و سوزاندن آن برای طبیعت مضر است.

 

وسایل بهداشتی

 

جمع بندی

 

متاسفانه گاهی حرف زدن درباره‌ی چنین مسائلی نظیر دستشوئی در طبیعت تابو محسوب می‌شود. به همین دلیل اطلاع رسانی کاهش پیدا کرده و درنتیجه طبیعت آلوده‌تر خواهد شد. شما می‌توانید با انتقال این موضوع به دوستان خود تحت عنوان یک آموزش، گام بزرگی در راستای حفظ محیط سالم و بکر طبیعت بردارید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *