کوهنوردی در تابستان – چند نکته ساده اما کاربردی

مجله زیگوکمپ » آموزش » کوهنوردی در تابستان – چند نکته ساده اما کاربردی
کوهنوردی در تابستان – چند نکته ساده اما کاربردی
کوهنوردی در تابستان

تابستان فرا رسیده و گردشگران برنامه­‌های بسیاری برای سفر چیده‌اند. قشر کوهنوردان نیز آماده­‌تر از همیشه کوله­‌ی خود را پر کرده­‌اند. اما خوب چه می­‌شود کرد که تابستان با آن همه زیبایی و طراواتش فصل بسیار گرمی است. همین موضوع ما را مجبور می­‌کند تا قبل از شروع ماجراجویی، پاره‌­ای از نکات را به خود یادآوری و آنها را رعایت کنیم. کوهنوردی در تابستان در عین جذاب بودن می­‌تواند خطرآفرین نیز باشد. با مجله­‌ی زیگوکمپ همراه باشید تا بیشتر به مسئله­‌ی کوهنوردی در تابستان بپردازیم.

 

کوهنوردی در تابستان

 

پیش از کوهنوردی در تابستان

کوهنوردی در تابستان مانند هر سفر و ماجراجویی دیگری مستلزم برنامه­‌ریزی است. شما باید پیش از آغاز پیمایش مواردی نظیر زمان کوهنوردی، مکان کوهنوردی، لباس مناسب و … را بررسی و مشخص کنید. برای مثال ساعات 12 الی 15 ظهر گرم‌­ترین زمان روز هستند. درنتیجه کوهنوردی در تابستان در این ساعات به هیچ عنوان توصیه نمی‌­شود. سعی کنید در مقابل ساعات ابتدایی روز را که خنک­‌تر است انتخاب کنید.

علاوه بر آن، اینکار باعث می‌­شود تا قبل از به اوج رسیدن گرما، پیمایشتان تمام شود. کوهنوردی در شب شما را از تماشای مناظر محروم می­‌کند ولی خوب آن هم عالمی دارد. اگر مسیرتان سایه ندارد حتما کلاه سایه­‌بان به همراه داشته باشید. ساکنین تهران باید دقت کنند که توچال در تابستان هوای گرم­‌تری داشته و پلنگچال یا کلکچال انتخاب­‌های بهتری هستند. ترجیحا کوهنوردی در تابستان را با لباس روشن انجام دهید و چند دست اضافی به همراه داشته باشید.

 

کوهنوردی در تابستان

 

نکات ضروری کوهنوردی در تابستان

  1. آب کافی بنوشید: کوهنوردی در تابستان سبب بیشتر عرق کردن شما می‌­شود. از همین‌­رو ممکن است چندان متوجه از دست دادن آب بدن خود نباشید. توصیه می­‌کنیم آب کافی به همراه داشته باشید و خود را سیراب نگه دارید. همچنین می­‌توانید بطری جداگانه با محتوی آب، لیمو، نمک و … به همراه داشته باشید تا از گرما­زدگی جلوگیری کند. فقط فراموش نکنید که آب زیاد نیز باعث بروز هیپوناترمی می­‌شود.
  2. لباس: بارها در مورد لباس مناسب کوهنوردی صحبت کرده­‌ایم. سعی کنید لباس روشن تهیه کرده و لباس مخصوص فصل گرما بخرید. این لباس­‌ها معمولا دولایه بوده و یا زود خشک می­‌شوند و بوی نامطبوع عرق را از بین می‌­برند. لباس اضافی به همراه داشته باشید که بتوانید با تغییرات ناگهانی هوا مقابله کنید. مواردی نظیر کلاه مناسب، عینک و … می­‌توانند منجی شما باشند.
  3. استراحت: استراحت ربطی به کوهنوردی در تابستان یا هر فصل دیگری ندارد. شما باید پیشمایش خود را بخش‌­بندی کنید و زمانی را به استراحت اختصاص دهید. این کار باعث می­‌شود افت انرژی پیدا نکنید و گرما­زده نشوید. علاوه بر آن می­‌توانید زمانی را به تجدید قوا و اجابت مزاج اختصاص دهید.

 

نکات ضروری کوهنوردی در تابستان

 

وسایل ضروری برای کوهنوردی در تابستان

  1. کوهنوردی در تابستان با آفتاب سوختگی همراه است. درنتیجه باید برای مقابله با این پدیده آماده باشید. کرم ضدآفتاب یکی از مهم­‌ترین تجهیزات سفر شما خواهد بود. فقط فراموش نکنید که درصدهای متفاوتی دارد که باید آن را با رنگ پوست و نوع آفتاب منطقه تطابق دهید. همچنین به همراه داشتن یک جعبه­‌ی کمک­‌های اولیه بد نیست.
  2. باید بدن خود را در طول مسیر هیدراته نگه دارید. یکی از بهترین تجهیزات سفر برای کوهنوردی در تابستان کمل­بک بوده که می­‌تواند کمک شایانی به شما و همراهانتان کند. همچنین با خرید فلاسک مناسب می­‌توانید یخ و آب خنک را مدت طولانی حمل کنید.
  3. چه بخواهید اقامتی شبانه داشته باشید و چه نداشته باشید، نباید اقلامی نظیر کیسه خواب، چادر مسافرتی و زیرانداز را از یاد ببرید. همچنین می­‌توانید با خرید یک سایه­‌بان اوقات استراحت خود را لذت­‌بخش‌­تر کنید.

 

چند نکته مهم

به هنگام انتخاب لباس مناسب کوهنوردی در تابستان به بخش‌­هایی نظیر گردن و ساعد خود دقت کنید. کرم ضد آفتاب این قسمت­‌ها و صورت باید هر چند دقیقه یکبار شارژ شود. کفش خود را متناسب با مقصد و نوع پیمایش انتخاب کنید. کفش­‌های کوهنوردی تابستانی بسیار خنک­‌تر هستند. همچنین بد نیست جوراب نخی را در لیست وسایل خود بنویسید.

 

گرمازدگی

 

حرف آخر …

 

آماده و مطمئن راهی کوهنوردی شوید تا نهایت لذت را از زیبایی مناظر کوه در فصل تابستان ببرید. تجربیات خود را از کوهنوردی در فصل گرما با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *