مقاصد تابستانی | معرفی چند مقصد خنک و دلچسب

مجله زیگوکمپ » مقاصد تابستانی | معرفی چند مقصد خنک و دلچسب
مقاصد تابستانی | معرفی چند مقصد خنک و دلچسب
مقاصد تابستانی

تابستان که می‌شود دل هر کدام از ما به گونه‌ای هوای سفر می‌کند. دوست داریم از این فصل طلایی استفاده کنیم و نهایت لذت را ببریم. از آغاز فصل شروع به برنامه‌ریزی و مرخصی گرفتن می‌کنیم تا بلکه چند روزی را در دنیای خودمان سپری کنیم و با افرادی که دوستشان داریم باشیم. اما معمولا همه‌چیز آنطور که می‌خواهیم پیش نمی‌رود. چراکه بسیاری از ما چند مقصد انگشت‌شمار همیشگی را می‌شناسیم. مقاصدی که حال و هوای تازه‌ای ندارند و تنها برای رفع عطش هستند. با مجله‌ی زیگوکمپ همراه باشید تا بهترین مقاصد تابستانی را که احتمالا تا به امروز چندان به آنها فکر نمی‌کردید را معرفی کنیم. این تابستان را متفاوت‌تر بگذرانید.

 

مقاصد تابستانی

 

روستای دِیوَزناو از بهترین مقاصد تابستانی

 

روستای دیوزناو به عنوان یکی از مقاصد تابستانی خوش آب و هوا در جنوب غربی کردستان، سرودآباد منطقه‌ی اورامانات واقع شده است. اورامانات منطقه‌ای بی‌نظیر با پوشش گیاهی غنی در جنوب کردستان جایی میان رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد. این منطقه که از جنوب غربی به ارتفاعات اورامان‌تخت و از شرق به ارتفاعات کوسالان می‌رسد از 40 هزار سال پیش محل زندگی انسان‌ها بوده است. روستای دیوزناو که به عنوان بخشی از این منطقه، تمدنی چند هزار ساله را پشت‌سر گذاشته تا مرکز شهرستان 45 کیلومتر فاصله دارد.

این روستای زیبا به لحاظ پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری بسیار غنی است. برای مثال درختانی نظیر زالزالک، بلوط، بادام کوهی و … و حیواناتی چون روباه، جوجه‌تیغی، گرگ، خرگوش و … به چشم می‌خورند. روستای دِیوَزناو به لحاظ لغوی به دو شکل می‌شود. برخی می‌گویند نام روستا به معنی درخت گردو بوده و بعضی آن را جز به جز معنی کرده و می‌گویند به معنای محل زندگی خرس/دیو است. ناگفته نماند که به دلیل وجود رود سیروان، پرورش ماهی در منطقه رونق بسیاری دارد.

 

روستای دِیوَزناو از بهترین مقاصد تابستانی

 

مخمل‌کوه از مقاصد تابستانی مفرّش

 

در 15 کیلومتری شمال شرقی خرّم‌آباد کوهی مفرّش و زیبا به چشم می‌خورد. این جاذبه‌ی طبیعی مخمل‌کوه یا تنگ شبیخون نام‌گذاری شده و پوشیده از گلسنگ‌های سبز رنگ است. این منطقه‌ی کوهستانی آب و هوای بسیار جذاب و معتدلی داشته و از بهترین مقاصد تابستانی محسوب می‌شود. علاوه بر زیبایی درونی خود مخمل‌کوه، چندین جاذبه‌ی طبیعی و دیدنی در حوالی این تپه‌ی مفرّش واقع شده است.

پیش از معرفی جاذبه‌ها باید دو نکته‌ی مهم را بدانید. نخست آنکه به دلیل کوهستانی بودن منطقه، زمستان‌های استخوان‌سوزی را تجربه می‌کند و از طرفی گلسنگ‌ها رنگ سیاه به خود می‌گیرند. نکته‌ی دوم اینکه عموما برای اقامت در مخمل‌کوه باید کمپ کرده یا خانه‌های روستایی را اجاره کنید. در غیراینصورت هتل در خرّم‌آباد است. از جاذبه‌های منطقه می‌توان به پارک جنگلی انتهای بخش شمالی کوه (باب میل مردم عادی و کوهنوردان)، هفت‌حوض که در مسیر خرّم‌آباد به الشترو قرار دارد و درّه‌ی کهمان با پوشش گیاهی بینظیر اشاره کرد.

 

مخمل‌کوه

 

آلاشت

 

یکی از بهترین مقاصد تابستانی در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا و در دل مازندران جا خوش کرده است. آلاشت منطقه‌ای خوش آب و هوا و مناسب سفرهای تابستانی، در نقطه‌ای میان سوادکوه و پل ورسک قرار دارد. آلاشت که به معنای آشیانه‌ی عقاب است، فاصله‌ای 4 ساعته (241کیلومتر) با تهران داشته و کوله‌باری از زیبایی را در خود جای داده است. اگر قصد سپری کردن تابستان در این منطقه را داشتید، حتما سری به اولین رصدخانه‌ی مازندران و مسجد امام حسین (یادگار رضاشاه برای پدرش) بزنید.

رصدخانه‌ی ورودی آلاشت مجهز به پمپ بنزین و هتل است. صنایع دستی نظیر جاجیم و زیرانداز که هنر دست بانوان منطقه است از سوغات آلاشت محسوب می‌شوند. محصولات لبنی از جمله پنیرخیکی، میوه‌های خوش‌رنگ و گیاهان دارویی نیز از دوست‌داشتنی‌های آلاشت هستند. اگر قصد سفر از تهران را دارید باید از طریق جاده‌ی فیروزکوه خود را به شهر زیرآب مازندران برسانید، از مسیر روبه‌روی پلیس راه 35 کیلومتر برانید تا زیبایی‌های آلاشت مقابل چشمانتان پدیدار شوند.

 

آلاشت

 

دریاچه‌ی لزور

 

آخرین گزینه از لیست مقاصد تابستانی می‌رسد به دریاچه‌ای 400 ساله در 165 کیلومتری شرق تهران که به لزور یا دریاچه‌ی سیاه‌رود شهرت دارد. دریاچه‌ی لزور در روستای لزور واقع شده که یکی از بزرگ‌ترین روستاهای تهران بوده و از توابع فیروزکوه محسوب می‌شود. این روستا و دریاچه‌ی لزور مقصد بسیار خوبی برای ماهیگیری، کوهنوردی و پیاده‌روی است.

 

نقشه دریاچه‌ی لزور

 

شما می‌توانید هنگام سفر به این منطقه قله‌های میشینه‌مرگ و بوم را فتح کنید از تماشای مناظر بکر لذت ببرید. لزور کمتر از 200 کیلومتر از تهران فاصله داشته و مقصد بسیار خوبی برای چند شب کمپینگ است. برای دستیابی به لزور کافی است وارد جاده‌ی فیروزکوه شوید و بعد از پمپ بنزین نمرود به سمت جاده‌ی شمالی (لاسم – فیروزکوه) برانید. بعد از حدود 40 کیلومتر رانندگی در این جاده، به لزوم می‌رسید.

 

دریاچه‌ی لزور

 

حرف آخر …

 

آنچه خواندید لیست کوتاهی از مقاصد تابستانی بود. مسلما پتانسیل ایران خیلی بیشتر از چند مورد محدود لیست است. شما برای سپری کردن تابستانی خنک و دلپذیر به چه مقاصدی سفر کرده‌اید؟ نظرات و سفرنامه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید؟

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *