درست کردن آتش در طبیعت – فوت و فن‌ها

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » درست کردن آتش در طبیعت – فوت و فن‌ها
درست کردن آتش در طبیعت – فوت و فن‌ها
درست کردن آتش در طبیعت

فرهنگ طبیعت‌گردی از جمله مسائلی است که باید با آن آشنا شده و در سفرها آنرا رعایت کنیم. از خاموش کردن آتش بعد از اتمام سفر تا جمع کردن زباله‌هایی که به جا مانده‌اند. درست است در یک سفر طبیعت گردی، روشن کردن آتش یک فرایند طبیعی است، اما باید تمامی نکات مهم ایمنی را در نظر بگیریم.

سفر همیشه مشابه رفتن به پیک‌نیک، تهیه چای ذغالی و یا پخت غذا با آتش نیست. گاهی مجبور هستید در باران، ارتفاعات بالا و باد شدید با حداقل امکانات برای حفظ جانتان آتش روشن کنید. اینجاست که آشنا بودن با اصول بقا در طبیعت بسیار مفید است. آتش یکی از مهم‌ترین نیازهای اولیه بقا در طبیعت و نجات یافتن از شرایط بحرانی است. آتش علاوه‌براینکه حرارت مورد نیازتان برای گرم ماندن، جوشاندن آب و تهیه غذا را فراهم می‌کند، باعث دور شدن حیوانات وحشی، افزایش آرامش و حس امنیت نیز می‌شود. بنابراین برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی آشنایی با اصول برپایی آتش در طبیعت بسیار ضروری است.

 

کجا آتش درست کنیم

 

کجا آتش روشن کنیم؟

قبل از روشن کردن آتش محل مناسبی برای انجام این کار فراهم کنید. محل موردنظر نباید نمناک و یا در معرض باران باشد. داخل حفره سنگ و یا مکانی نزدیک چادر بهترین مکان برای آتش روشن کردن است.

انواع آتش زنه‌ها

برای روشن کردن و روشن نگه داشتن آتش به آتش‌زنه، آتش‌گیر و سوخت نیاز است. روشن کردن آتش با کبریت و یا دیگر وسایل آتش زا خیلی راحت و بدون دردسر است. اما ممکن است شما به یک سفر کمپ بروید و کبریت و فندک به‌همراه نداشته باشید. در این صورت باید روشن کردن آتش با شیوه های دیگر را بلد باشید.

برای روشن کردن آتش در طبیعت به یک سوخت قابل اشتعال نیاز دارید. اگر اهل سفرهای کمپینگ باشید، حتما با انواع آتش‌زنه نیز آشنا هستید. از چخماق تا الکل جامد، ابزارهای لازم هر سفر کمپی به شمار می‌آیند.

روش‌های درست کردن آتش

یکی از روشهای سنتی تهیه آتش سایش دو تکه چوب به یکدیگر است. تکه چوبی نوک تیز را درون چوبی دیگر به شکل دورانی چرخانده و با گرم شدن آن آتش درست می‌شود. استفاده از سنگ چخماق و جرقه آن هم از دیگر روشهای روشن کردن آتش است. اگر هیجان این کار را دوست دارید حتما این روشها را امتحان کنید. در غیر این صورت با داشتن یک چخماق و مقداری برگ و تراشه چوب خشک به سرعت آتش درست کنید.

یکی دیگر از روش‌های جالب استفاده از ذره بین و نور خورشید است. البته اگر هوا آفتابی باشد می‌توان از این روش بهره گرفت.

 

روشهای درست کردن آتش

 

نحوه چینش هیزم‌ها – مدل خیمه ای یا سرخپوستی

به روش‌های مختلفی می‌توانید چوب‌ها و الوارها را چیده و آتش درست کنید. روش خیمه ای که به آن سرخپوستی هم میگویند بسیار ساده و کاربردی است. در این روش چوب ها به شکل عمودی کنار هم قرار میگیرند. از مزیت های این نوع چیدمان هوا و اکسیژن به خوبی بین چوب ها جریان پیدا میکند.

مزیت دیگر اینکه چون قرارگیری چوب‌ها به حالت کمی ایستاده است، اضافه کردن هیزم بیشتر به آن‌را راحت میکند. برپایی آتش، سریع روشن شدن و حرارت بالای آن از مزیت‌های دیگر این روش است. نکته دیگر آتش خیمه‌ای این است که، تمام چوب‌ها سریع و به یک اندازه می‌سوزند.

اگر قصد آشپزی در طبیعت یا درست کردن آب جوش را دارید می‌توانید به طور مداوم به خیمه هیزمی خود چوب اضافه کنید.

 

چینش هیزمی مدل سرخپوستی

مدل هرمی

در این روش دو چوب به‌عنوان پایه روی زمین قرار می‌گیرند. بقیه چوب‌ها روی آنها به صورت متقاطع چیده شده و هر چه بالاتر میرود ردیف چوب‌ها هم کوچک‌تر میشود. در مدل هرمی آتش را باید بالای چوب‌ها روشن کرد و دیگر نیازی به شارژ هیزم نیست.

با سوختن کامل هیزم‌های خیمه‌ای که بالای این مدل چیده شده هیزم‌های آن روی کنده‌ها می‌افتند. و یک قسمت تخت ایجاد میشود که برای گرم کردن غذا یا قرار دادن کتری آب مورد استفاده قرار میگیرد.

 

چینش هرمی هیزم

نکاتی برای روشن ماندن آتش

اگر  میخواهید آتش در طول شب هم برای شما روشن بماند، از دو یا سه ساعت قبل از خوابیدن، هیزم‌ها را آهسته به آتش اضافه کنید. این کار از خفگی آتش جلوگیری میکند.

سعی کنید در ابتدا از چوب‌های نازک و سپس از الوارهای بزرگ استفاده کنید.

جهت گرم نگه داشتن خود در هوای سرد شب، دور تا دور چادر خود را آتش روشن کنید.

در طول شب بهتر است هر چند ساعت به آتش هیزم اضافه کنید.

نکته کمپی مهم

بعد از آنکه سفرتان به پایان رسید و قصد ترک منطقه را داشتید، آتش را خاموش کنید. مواد اشتعال‌زا در اطراف آتش را پاک‌سازی کنید تا از گسترش آن به جنگل جلوگیری شود.

https://mag.zigocamp.com/post/2991
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *