کدام واکسن‌ها در کدام کشورها پذیرفته میشوند؟

مجله زیگوکمپ » اخبار و تازه‌ها » کدام واکسن‌ها در کدام کشورها پذیرفته میشوند؟
کدام واکسن‌ها در کدام کشورها پذیرفته میشوند؟
واکسن کرونا و سفر

با وجود اینکه فاز جدیدی از کرونا با نام کرونای دلتا همچنان در تمامی کشورهای جهان تاخت و تاز می‌کند، اما بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی از اوایل تابستان ورود مسافران واکسینه شده را مجاز کرده‌اند.

با وجود محدودیت‌هایی که همچنان در کشورهای مختلف به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا وجود دارد، اتحادیه‌ اروپا در بیانیه‌ای توصیه‌هایی را برای ورود افراد واکسینه شده، ارائه داده است. بخش بزرگی از کشورهای اتحادیه اروپا “منطقه شنگن” واکسن‌های خاصی را که از سوی آژانس دارویی اتحادیه اروپا تایید شده است، به رسمیت می‌شناسند.

در حال حاضر تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا به افراد واکسینه شده با واکسن‌های مورد تایید آژانس دارویی اروپا شامل “فایزر و بیون‌تک”، “مدرنا”، “آسترازنکا” و “جانسون اند جانسون” اجازه ورود می‌دهند. اغلب این کشورها همچنین واکسن کرونا آسترازنکای تولید شده در هند را نیز تایید کرده‌اند.

 

واکسن سینوفارم

کدام کشورها واکسن سینوفارم را به رسمیت می‌شناسند؟

اسپانیا یکی از نخستین کشورهایی بود که واکسن سینوفارم را به رسمیت شناخت. در واقع تاکید اسپانیا بر تاییدیه سازمان جهانی بهداشت درباره سینوفارم بود. چند ماه پیش مقامات اسپانیا تاکید کردند مسافران واکسینه شده با هر واکسنی که از سوی سازمان جهانی بهداشت و آژانس دارویی اروپا تایید شده باشد، پذیرفته می‌شوند. سازمان جهانی بهداشت واکسن تولیدی چین با نام «سینوفارم» را تایید کرده. با این حال آژانس دارویی اروپا تصمیمی در این زمینه نگرفته است.

نهاد تولید کننده واکسن سینوفارم هنوز درخواستی را برای این نهاد اروپایی ارائه نکرده است. در حالیکه تولید کنندگان “سینوواک” واکسن دیگر تولید چین درخواست تایید واکسن خود را به آژانس دارویی اروپا داده است. به همین دلیل این واکسن در کشورهای اتحادیه اروپا بیشتر شناخته شده است.

طبق اطلاعات موجود در سایت  visaguide برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه شنگن واکسن سینوفارم را تایید و اجازه می‌دهند مسافرانی که هر دو دوز این واکسن را دریافت کرده‌اند وارد کشورهایشان شوند. اسامی این کشورها اتریش، قبرس، یونان، مجارستان، ایسلند، هلند، اسپانیا، سوئد، فنلاند و سوئیس است.

اتریش سینوفارم را به عنوان یک واکسن که مصونیت ایجاد می‌کند به رسمیت شناخته. اما مقامات این کشور مسافران واکسینه شده با این واکسن را مجاز به ورود به هتل‌ها، رستوران‌ها در این کشور ندانسته‌اند. مقامات این کشور می‌گویند دو واکسن سینوفارم و سینوواک برای ورود به هتل‌ها، رستوران‌ها در داخل اتریش مناسب نیست.

طبق گزارشی از یورونیوز، علاوه بر کشورهای نام برده، گرجستان، مقدونیه شمالی، مونته‌نگرو و صربستان در قاره اروپا نیز سینوفارم را به‌عنوان واکسن معتبر به رسمیت می‌شناسند. با این حال کشورهای دیگر مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و… هنوز در این رابطه تصمیم نگرفته‌اند.

آخرین آمارها از تزریق واکسن کرونا

طبق آخرین اطلاعات تاکنون ۷۲ کشور جهان تزریق واکسن سینوفارم را در کشورهای خود تایید کرده‌اند.

کشور ما نیز اغلب شهروندان خود را با سینوفارم واکسینه کرده است. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود این واکسن بتواند در مقابل علائم بیماری و بستری در بیمارستان، ایمنی ۷۹ درصدی ایجاد کند.

سینوفارم تولید چین، در تاریخ هفت ماه مه ۲۰۲۱ از سوی سازمان جهانی بهداشت برای استفاده اضطراری تایید گرفت و چراغ سبز برای عرضه این واکسن در سطح جهان داده شد.

 

واکسن آسترازنکا

 

کشورهایی که واکسن آسترازنکا را به رسمیت می‌شناسند

چیزی در حدود 137 کشور دنیا برای ورود به کشورشان افراد واکسینه شده با واکسن کرونا آسترازنکا را مجاز می‌دانند. کانادا و اکثر کشورهای اروپایی مثل آلمان، اوکراین، ایرلند، بلژیک، بریتانیا و… آسترازنکا، مدرنا و فایزر را تنها به رسمیت می‌شناسند. برای ورود به این کشورها باید هر دو دوز واکسن تزریق شده باشد. بعضی دیگر از کشورها مانند استرالیا، نیوزلند و آمریکا فقط تزریق واکسن‌های ذکر شده را برای ورود تایید می‌کنند. این کشورها برای تمام مسافران تازه ورود (حتی واکسینه شده‌ها) قرنطینه 15 روزه را نیز اجباری کرده‌اند.

نکته آخر

اگر قصد سفر به کشور خارجی دارید، از چندین پایگاه موثق واکسن کرونای مورد تایید کشور مقصد را جستجو کنید.

با توجه به پژوهش‌های علمی جدید، ممکن است واکسن‌های مورد پذیرش کشورها تغییر کند. واکسن‌های مورد تایید کشورها و قوانین آنها ثابت نیستند و با جهش ویروس و نتایج جدید علمی ممکن است تغییر کند.

https://mag.zigocamp.com/post/3002
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *