جزیره قشم مقصدی برای سفر پاییز و زمستان

مجله زیگوکمپ » جزیره قشم مقصدی برای سفر پاییز و زمستان
جزیره قشم مقصدی برای سفر پاییز و زمستان
جزیره قشم

جزیره‌ قشم بزرگترین جزیره‌ی استان هرمزگان و همچنین بزرگترین جزیره‌ی ایران بوده و از جذابیت‌های گردشگری و طبیعی فراوانی برخوردار است. طبیعت بکر، آثار تاریخی و امکانات تفریحی از جمله جاذبه‌های گردشگری این جزیره محسوب می‌شود.

این جزیره در تنگه‌ی هرمز واقع شده و دارای طبیعت بی نظیر و متنوعی است به همین دلیل به آن لقب «جزیره‌ عجایب هفتگانه» را داده‌اند. برای گشت و گذار و دیدن تمامی اماکن دیدنی قشم باید یک اقامت طولانی مدت را در نظر داشته باشید.

پدیده‌های طبیعی قشم بسیار غنی و متفاوت‌تر از سایر مکان‌های دیدنی کشور است. مساحت قشم 10 برابر بیشتر از مساحت کیش است و در آن فضاهای وسیع و دشت‌های پهناور بیشتر وجود دارد. جزیره قشم به نوعی یک پارک جهانی محسوب میشود. همانطور که میدانی این جزیره جزو مناطق گرمسیر کشورمان به حساب می‌آید و برای در امان ماندن از گرمای شدید بهترین زمان سفر به قشم در فصل پاییز و زمستان است. سفر به قشم با تورهای طبیعت گردی لذت و تجربه خاطره‌انگیزی را به همراه خواهد داشت.

ژئوپارک جزیره قشم

ژئوپارک قشم یکی از بی‌نظیرترین مناطق دیدنی قشم محسوب میشود. در واقع ژئوپارک به مناطقی گفته می‌شود که تنوع زیستی و زمین‌شناسی متعددی در محدوده‌ی آن وجود دارد. بخش غربی جزیره قشم دارای تنوع پدیده‌های زمین‌شناختی مثل جنگل‌های زیبای حرا، غار و کوه نمکدان، تنگه‌ چاهکوه، دره‌ی تندیس‌ها، بام قشم، دره‌ی ستارگان، دولاب، کاسه سلخ، دره‌ی شور، کورکورا کوه و دیگر نواحی دارای چین خوردگی‌ها و دره‌های عجیب، کوه‌های شگفت‌انگیز و ستون‌های باشکوه است.

بسیاری از این پدیده‌های طبیعی از فرسایش و دیگر پدیده‌های نادر زمین‌شناختی و تنوع گیاهی و جانوری، به نام ژئوپارک قشم به وجود آمده‌اند. ژئوپارک قشم از سال ۱۳۸۵ به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌های تحت حمایت یونسکو درآمده‌است.

دره ستارگان قشم

دره ستارگان یکی از پرطرفدارترین ژئوسایت‌ها در ژئوپارک قشم و از پدیده‌های منحصربه‌فرد زمین‌شناسی به حساب می‌آید. این دره شگفت‌انگیز در فهرست عجایب هفت‌گانه قشم قرار دارد و دارای قدمتی بیش از دو میلیون سال است. این دره در فاصله ۵ کیلومترى از ساحل جنوبى جزیره قشم و در غرب روستای برکه خلف واقع شده است. دلیل نامگذاری این دره به گفته بومیان منطقه، فرود آمدن ستاره ای حدود 2میلیون سال پیش به جزیره بوده که بعد از برخورد شکل‌های عجیبی ایجاد کرده است.

یکی از جاذبه‌های اسرارآمیز و جالب این دره مخروط‌های نوک‌تیز، ستون‌های عظیم و دیواره‌های بلند است. این پدیده طبیعی در اثر فرسایش ناشی از رگبارهای فصلی، آب‌های سطحی و تندبادها شکل گرفته‌ و لایه و حفره‌های متعددی در درون هر ستون این دره وجود دارد که هوا به‌راحتی به درون آن‌ها نفوذ می‌کند.

 

دره ستارگان قشم

 

جزایر ناز قشم

جزایر ناز در واقع صخره‌هایی هستند که در میان دریا واقع شده‌اند و هنگام وقوع جزرومد، مسیری از ساحل به این صخره‌ها باز می‌شود و در اصل این جزایر به سواحل قشم اضافه می‌شوند. هنگام جزر برای مدت زمانی کوتاه، باریکه‌ای از خشکی بین این جزیره و ساحل قشم ایجاد می‌شود. با وجود اینکه زمانِ جزر کوتاه است، اما در این فاصله از بالای جزیره‌ی ناز، جزیره‌ی لارک و تنگه‌ی هرمز قابل مشاهده است.

این جزایر یکی از دیدنی‌ترین جزایر مجاور جزیره‌ی قشم به شمار می‌رود و فاصله آن از قشم حدود ۲۲ کیلومتر است. جزایر ناز مسکونی نبوده و تنها تعدادی سایه‌بان توسط صیادان بومی و محلی، برای استراحت در آنجا وجود دارد.

بهترین زمان دیدن زیبایی‌های این جزیره کمی قبل از غروب خورشید است تا تماشای زیر آب رفتن نیمی از جزیره و مسیر شنی بین ساحل و جزایر ناز قشم را شاهد باشید. جزیره ناز یکی از منحصر به فردترین و بکرترین نقاط غواصی در خلیج فارس نیز به شمار می‌رود.

 

جزیره ناز

 

جنگل حرا در قشم

این جنگل یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های طبیعی قشم است و آن را به‌عنوان جنگل دریایی هم می‌شناسند. حرّا، گیاهی از تیره شاه‌پسند است که دانه آن روی درخت مادر روییده و نهال تولید می‌کند.

درختان این جنگل به علت خاصیت جزر و مد، حدود ۱۲ ساعت از شبانه‌روز در زیر آب و ۱۲ ساعت بیرون از آب هستند و جذابیت‌ آن زمانی است که این درختان سر از آب بیرون می آورند.

برای دیدن این جنگل شگفت‌انگیز باید با قایق به دل آب‌های شور خلیج فارس بزنید. جنگل حرا در شمال غرب جزیره قشم و از جنگل‌های پنجگانه استان هرمزگان است و از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره ایران به شمار می‌رود.

جنگل حرا دارای شرایط اکولوژی مناسبی برای پرندگان مهاجر مناطق گرمسیری نظیر حواصیل بزرگ، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، گیلانشاه، سلیم خاکستری و کاکائی است.

پرندگان، آبزیان، دو زیستان نظیر مارهای دریایی، ماهی‌ها و لاک‌پشت‌ها هم در این منطقه دیده می‌شوند. به قدری شرایط زیست محیطی در این منطقه مناسب است که ۸۰ درصد از آبزیان خلیج فارس در این منطقه تخم‌ریزی می‌کنند.

 

جنگل حرا

سخن آخر

به دلیل شرایط اقلیمی کشورمان امکان سفر در تمام فصول سال به خصوص در پاییز و زمستان به راحتی وجود دارد. بی‌شک دیدار از جزیره شگفت‌انگیز و حیرت‌آور قشم، برای دوستداران طبیعت، بسیار جذاب و خاطره‌انگیز خواهد بود.

 

 

https://mag.zigocamp.com/post/3042
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *