همه چیز راجب قله k2 | چیزی هایی که از k2 نمی دانید | زیگوکمپ

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » همه چیز راجب قله k2 | چیزی هایی که از k2 نمی دانید | زیگوکمپ
همه چیز راجب قله k2 | چیزی هایی که از k2 نمی دانید | زیگوکمپ
همه چیز راجب قله k2 | چیزی هایی که از k2 نمی دانید | زیگوکمپ

K2 یکی از برجسته ترین کوه های زمین است که از یخچال بالتورو در قلب کاراکورام برمی خیزد. قله هرمی که در دنیای کوهنوردی مورد احترام است، چالش نهایی برای کوهنوردان است. کوهنوردان زبده جهان در شیب های خائنانه آن تلاش کرده اند. چندین قله را فتح کرده اند، اما بسیاری جان خود را از دست داده اند. شما در این مقاله می‌توانید تا همه چیز راجب قله k2 را در یابید. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ارتفاع دقیق قله کی تو؛ تنها 237 متر تا اورست!

K2 که به عنوان کوه گادوین آستن یا چوگوری نیز شناخته می شود، پس از قله اورست، با ارتفاع 8611 متر از سطح دریا، دومین کوه مرتفع جهان است. این کوه فقط 237 متر کوتاهتر از کوه اورست است.

 

دلیل نام گذاری k2 چیست؛ کی تو چند نام دارد؟

K2 در رشته کوه قراقورام بین پاکستان و چین واقع شده است. نام K2 در سال 1852 توسط نقشه بردار بریتانیایی T.G. مونتگومری با “K” که محدوده کاراکورام را مشخص می کند و “2” را از آنجایی که دومین قله فهرست شده بود. نام کوه گادوین آستن برای اولین نقشه بردار قله، سرهنگ H.H. گادوین آستن، جغرافیدان انگلیسی قرن نوزدهمی است. نام چوگوری به عنوان یک نام محلی پیشنهاد شده است که از دو کلمه بالتی گرفته شده است: chhogo به معنی “بزرگ” و ri به معنای “کوه”، اما استفاده از آن گسترده نشده است.

 

اولین تلاش برای صعود؛ باور نکردنی اما واقعی

اولین تلاش جدی برای صعود به K2 در سال 1902 توسط اسکار اکنشتاین، آلیستر کراولی، ژول ژاکوت، ویکتو وسلی و گای نولز با استفاده از خط الراس شمال شرقی انجام شد. به دلیل نبود وسایل حمل و نقل مدرن، 14 روز طول کشید تا به دامنه کوه برسند.

 

قله ای که هیچکس نتوانسته بود در زمستان فتح کند

در ژانویه 2021، تیمی متشکل از 10 کوهنورد نپالی به رهبری نیمسدای پورجا به اولین نفراتی تبدیل شدند که قله زمستانی K2  فتح کرده و تاریخ ساز شوند.

تا همین اواخر، K2 تنها قله بالای هشت هزار متری بود که هرگز کسی در زمستان نتوانسته بود به آن صعود کند. با این حال در ژانویه 2021، تیمی متشکل از 10 کوهنورد نپالی به رهبری نیمسدای پورجا به اولین نفراتی تبدیل شدند که قله زمستانی K2  فتح کرده و تاریخ ساز شوند.

 

همه چیز راجب قله k2؛ از سمت پاکستان فتح کنید

به گفته کوهنوردانی که برای صعود به K2 اقدام کرده اند، سمت پاکستان در مقایسه با سمت چین آسان تر از K2 صعود می کند. البته طبق آمار نیز بیشتر افرادی که از کشور پاکستان اقدام به صعود قله k2 کردند، موفق‌تر بودند. اما این بدین معنی نیست که این قله دیگر کشنده و ترسناک نخواهد بود.

 

مرگبار تر از اورست؛ آمار گویای همه چیز است

تخمین زده می شود که از هر چهار یا پنج صعود کننده K2 یک نفر در کوه می میرند. این نرخ مرگ و میر در حدود 22 درصد است. در اورست، این نرخ 3 درصد تخمین زده می شود. آناپورنا تنها قله هشت هزار متری است که نرخ مرگ و میر بالاتری در حدود 25 درصد دارد.

 

دو هفته شوم در قله k2

مرگبارترین فصل صعود در K2 در سال 1986 بود. در مجموع 13 کوهنورد در حوادث جداگانه ای که دو هفته طول کشید جان باختند. تا به امروز این آمار هیچ وقت در قله k2 تکرار نشده است.

 

نخستین زنی که k2 را فتح کرد

اولین زنی که به قله K2 صعود کرد، کوهنورد لهستانی به نام واندا روتکیویچ در 23 ژوئن 1986 بود. روتکیویچ در سال 1992 در تلاش برای صعود به قله کانگچن جونگا در تلاش برای تبدیل شدن به اولین زنی که توانسته است به هر 14 قله هشت هزار متری صعود کند، درگذشت.

 

همه چیز راجب قله k2؛ پیر ترین فاتح قله مرگ

در سال 2004، کارلوس سوریا فونتان، کوهنورد اسپانیایی، در سن 65 سالگی، مسن ترین فردی بود که تا به حال به قله K2 صعود کرده است.

 

قله مورد علاقه کارگردانان و مستندسازان

سکانسی از فیلم k2

K2 همیشه الهام بخش فیلمسازان بوده است که نتیجه آن چند فیلم باشکوه است که می تواند بیش از یک جایزه برای کوهنوردان در سراسر جهان باشد. اولین فیلم در K2 در سال 1991، K2 و سپس حد عمودی در سال 2000، آژیر هیمالیا و The Summit در سال 2012 بود.

 

خرید لوازم ضروری کوهنوردی از فروشگاه زیگوکمپ

شما می‌توانید تمامی لوازم ضروری کوهنوردی را از به صورت آنلاین و به راحتی از فروشگاه اینترنتی لوازم طبیعت گردی زیگوکمپ تهیه کنید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام ما، از معرفی محصولات جدید و کمپین‌های تخفیف و جایزه باخبر باشید.

https://mag.zigocamp.com/post/5502
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *