صدور روادید توریستی ایران از آبان ماه

مجله زیگوکمپ » اخبار و تازه‌ها » صدور روادید توریستی ایران از آبان ماه
صدور روادید توریستی ایران از آبان ماه
صدور روادید گردشگری

یکی از خبرهای خوب در حوزه گردشگری اعلام از سرگیری صدور روادید توریستی برای گردشگران خارجی از آبان ماه است. خبری مسرت بخش که پس از 19 ماه رکود در صنعت گردشگری فعالان این حوزه را خرسند و خشنود کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در روز جهانی گردشگری اعلام کرد: صدور روادید توریستی ایران و تردد گردشگران خارجی از مرزهای زمینی و هوایی که از فروردین سال ۹۹ متوقف شده بود با دستور رئیس‌جمهور از آبان‌ماه امسال از سر گرفته می‌شود.

سیدعزت‌الله ضرغامی در مراسم تودیع و معارفه معاونان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: با صحبت‌هایی که با رئیس‌جمهور داشتم، منع صدور روادید برداشته خواهد‌ شد. رئیس‌جمهور این موضوع را قبول کرده و البته نگرانی‌هایی درباره ویروس کرونا داشتند که توضیحات لازم را به آقای دکتر رئیسی ارائه کرده‌ام. بسیاری از کشورهای دنیا صدور روادید را شروع کرده‌اند و بهتر است ما نیز این موضوع را شروع کنیم.

ضرغامی در توییتی نوشت: «از آقای رییس‌جمهور به دلیل مواضع عالمانه و حمایتگرانه نسبت به صنعت گردشگری در جلسه دولت و دستور تسریع در صدور روادید گردشگری تشکر می‌کنم. دیروز استانداران پیشنهادی، همه در مورد گردشگری برنامه ارائه کردند. این خیلی خوب است.»

شالبافیان معاون گردشگری وزارت‌خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تصویب صدور روادید ورود به ایران در ستاد ملی مقابله با کرونا به‌عنوان هدیه روز جهانی گردشگری به فعالان این حوزه نام برد.

شالبافیان گفت: این موضوع از برنامه‌ها و دغدغه‌های اصلی مهندس ضرغامی از  ابتدای ورود به این حوزه و حتی قبل از رای اعتماد بود که در دیدارهای ایشان با بخش خصوصی نیز در صدر خواسته‌های این بخش عنوان می‌شد.

معاون گردشگری گفت: مصوبۀ صدور روادید توریستی صادر و به تمام دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شده است.

مصوبه صدور روادید ایران

تبصره چهار بند ج مصوبه هشتاد و ششم ستاد ملی مدیریت کرونا – به تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت امور خارجه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و گذرگاه‌های مرزی اعلام شده که صدور روادید گردشگری برای مترددین از مرزهای بین‌المللی در چارچوب دستورالعمل تردد مسافران از سوی وزارت امور خارجه بلامانع است.

شالبافیان به تصویب این موضوع در سوم مهرماه 1400 توسط ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد. معاون گردشگری افزود: بنابر به این مصوبه امکان ورود و خروج مسافر به صورت گروهی و انفرادی برای اتباع ایرانی و خارجی از و به مرزهای ایرانی همانند مرزهای هوایی با ارائه کارت واکسن، ارائه آزمایش PCR منفی و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مورد تاکید وزارت بهداشت امکانپذیر است.

 

تست pcr

 

تبصره‌های مهم از سرگیری صدور روادید

طبق تبصره یک، این مصوبه شامل تردد از کشورهای پرریسک اعلامی سازمان بهداشت جهانی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نخواهد شد.

تبصره دو – در صورت تغییر روند بیماری در کشور همسایه وزارت بهداشت، به عنوان مرجع تخصصی مراتب را اعلام میکند. در این صورت محدودیت یا ممنوعیت تردد مسافران تصویب میشود.

اقدامات بعدی از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی صورت خواهد گرفت.

طبق تبصره سه – به منظور مدیریت روند بیماری، تردد مسافری با اولویت مرزهای زمینی دارای زیرساخت‌های لازم، از تاریخ اول آبان ماه آغاز خواهد شد.

این مرزها شامل: شلمچه در استان خوزستان (عراق)، مهران در استان ایلام (عراق)، پل‌دشت در استان آذربایجان غربی (نخجوان) است.

همچنین پرویزخان در استان کرمانشاه (عراق/اقلیم کردستان)، تمرچین در استان آذربایجان غربی (عراق)، بازرگان در استان آذربایجان غربی (ترکیه)، سرو در استان آذربایجان غربی (ترکیه)، باشماق در استان کردستان (عراق/ اقلیم کردستان)، جلفا در استان آذربایجان شرقی (نخجوان)، نوردوز در استان آذربایجان شرقی (ارمنستان)، بیله سوار در استان اردبیل (جمهوری آذربایجان)، آستارا در استان گیلان (جمهوری آذربایجان)، دوغارون در استان خراسان رضوی (افغانستان)، میلک در استان سیستان و بلوچستان (افغانستان) و میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان (پاکستان) است.

طبق تبصره پنج این مصوبه، تردد وسایل نقلیه عمومی و شخصی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت از اول آبان بدون مانع خواهد بود.

حمایت از صنعت گردشگری در ایران

شالبافیان به لزوم حمایت و توجه به صنعت گردشگری تاکید و به از سرگیری صدور روادید اشاره کرد. او ابراز امیدواری کرد که از سرگیری صدور روادید توریستی برای گردشگران خارجی موجب احیای تدریجی این صنعت و بازگشت امید به فعالان گردشگری باشد.

سخن آخر

صدور روادید گردشگری باعث راه افتادن سیل گردشگران ورودی به ایران نمیشود. با این وجود چنانچه شرکت‌های گردشگری با توان بیشتری وارد مذاکره با طرف خارجی شوند میتوانند روند ورود گردشگران خارجی را تسریع ببخشند.

https://mag.zigocamp.com/post/3061
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *