غذاهای سنتی جنوب ایران

مجله زیگوکمپ » آموزش » غذاهای سنتی جنوب ایران
غذاهای سنتی جنوب ایران
غذاهای سنتی جنوب ایران

استان‌های جنوبی کشور از جمله مکان‌های زیبای گردشگری کشورمان محسوب می‌شود. استان‌های مانند خوزستان و بوشهر و هرمزگان دارای جاذبه های بی نظیری است. علاوه بر مکان‌های زیبایی که این استانها برای بازدید و گردشگری دارند، غذاهای سنتی جنوب ایران هم به دلیل عطر و طعمشان بسیار مورد علاقه هستند.

جنوب كشور به دلیل آب و هوای گرم و نزدیكی به دریا، از پر تنوع‌ترین مناطق به دلیل وجود آبزیان مختلف محسوب می‌شود. با یکبار سفر به این استانها طعم واقعی غذای دریای را به خوبی حس می‌کنید. استفاده از ادویه‌های مخصوص و خوش‌عطر و همچنین غذاهای دریایی در این مناطق رواج بسیاری دارد. سفر به جنوب كشور به ویژه جزایر جنوبی دنیایی متفاوت از غذاهای سنتی و بومی را برای گردشگران به همراه دارد.

هرسال مسافران بسیاری در فصول پاییز و زمستان و همچنین ایام نوروز به این استانها سفر می‌کنند. بندرعباس، اهواز و سیستان و بلوچستان مهد خوش طعم‌ترین غذاها به ویژه غذاهای دریایی است.

انواع ماهی و میگو جزو اصلی‌ترین غذاهای این استان‌ها محسوب می‌شود که با ادویه‌های بومی طعمی شگفت‌انگیز به غذاها میدهد.

در این بخش قصد داریم چند غذای معروف و خوشمزه جنوبی را به همراه دستور پخت به شما معرفی کنیم.

 

قلیه ماهی

یکی دیگر از غذاهای سنتی جنوب ایران قلیه ماهی است. قلیه ماهی نوعی خورش سنتی استان خوزستان محسوب می‌شود. این غذای معروف جنوبی با ماهی، رب انار، سبزی قلیه شامل شنبلیله و گشنیز، پیاز، فلفل، نمک، تمبر هندی، روغن، زردچوبه و سیر قابل تهیه است. به دلیل تنوع بالای ماهی‌های دریای جنوب كشور و طعم متفاوتشان هركدام به روش خاصی طبخ می‌شود. کنار این خورش بسیار خوش عطر و طعم برنج هم سرو می‌شود که آن را تبدیل به یک غذای کامل می‌کند. در بسیاری از رستوران‌های استان خوزستان این غذای محلی جزو غذاهای منوی اصلی است.

 

قلیه ماهی

 

 

هواری میگو یا میگوپلوی جنوبی

هواری غذای بومی بندرعباس است. این غذا دارای خورش نیست و مواد طعم دهنده آن با برنج مخلوط شده و آن را دم می‌کنند. مواد تشکیل دهنده این غذا پیاز، شوید، شنبلیله، گشنیز، سیر و میگو است. در ابتدا میگو را حسابی سرخ و همراه بقیه مواد به برنج اضافه و آن را دم می‌کنند. استان خوزستان هم مانند دیگر استان‌های جنوبی کشور دارای تنوع زیادی در غذاهای دریایی است. هواری میگو یكی از غذاهای اصیل این استان محسوب می‌شود.

قیمه بوشهری

از دیگر غذاهای سنتی جنوب ایران قیمه بوشهری است. قیمه بوشهری با خورش قیمه معمولی تفاوت زیادی دارد. قیمه بوشهری به نوعی یک خورش له شده و قرمزرنگ است. این قیمه طعمی ترش و شور دارد و گوشت آن باید کاملا کوبیده و له شود. مواد اولیه این غذا سیب‌زمینی، رب، پیاز، لیمو عمانی، زعفران و دارچین است. اهالی بوشهر این غذا را  با شکر پلو می‌خورند.

شکر پلوی بوشهری

شکر پلو هم یکی دیگر از غذاهای بومی شهرهای جنوبی کشور به خصوص بوشهر است.شکرپلو به همراه قیمه بوشهری غذایی مخصوص برای مهمانی ها است. این غذا در واقع ترکیب زعفران، شکر و برنج است و رنگ طلایی آن زینت بخش سفره خوش رنگ و لعاب جنوبی ها است.

غذای کبه

کبه یکی از غذاهای خوشمزه و لذیذ عربی است و در کشورهای لبنان و عراق تهیه می‌شود. کبه در واقع شبیه سمبوسه است با این تفاوت که سمبوسه گوشت را بین نان می‌پیچند اما کبه را بین برنج قرار داده و سرخ می‌کنند.

این غذای عربی در میان مردم جنوب و بخصوص استان اهواز هم بسیار مورد توجه است. به همین دلیل سر سفره بسیاری از مردمان جنوب این غذای عربی زیاد دیده می‌شود. مواد اولیه غذای کبه گوشت چرخکرده، برنج، سیب زمینی، نخود و لپه، جعفری، پیاز، نمک و فلفل و ادویه جات و تخم مرغ است.

 

غذای جنوبی کبه

 

دوپیازه میگو

دوپیازه میگو غذاهای سنتی جنوب ایران و یکی از غذاهای سنتی قشم است. این غذا به آسانی قابل تهیه بوده زمان زیادی برای پخت نیاز ندارد. دوپیازه میگو را میتوان در کنار برنج هم سرو کرد. دوپیازه میگو از غذاهای خوش طعم در جنوب كشور به ویژه استان هرمزگان و جزایر جنوبی است. این غذای خوش طعم از سنتی‌ترین غذاهای این استان محسوب شده که با میگوی تازه و پیاز طبخ می‌شود.

https://mag.zigocamp.com/post/3101
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *