معرفی 7 پارک جنگلی زیبا برای کمپینگ در نوروز

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » معرفی 7 پارک جنگلی زیبا برای کمپینگ در نوروز
معرفی 7 پارک جنگلی زیبا برای کمپینگ در نوروز
پارک جنگلی برای کمپینگ

کمپینگ و شب ماندن در جنگل یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌هایی است که می‌توان کسب کرد. اگر جزو افرادی هستید که نوروز امسال و در تعطیلات قصد کمپینگ در پارک‌های جنگلی را دارید، در این مطلب قصد داریم 7 پارک جنگلی برای کمپینگ را به شما معرفی کنیم.

نکته مهم قبل از سفر به این مناطق این است که سعی کنید آگاهی های لازم درباره آن منطقه مانند آب و هوا و امکانات تفریحی و رفاهی آن را بررسی کنید به خصوص اگر در این سفر فرزند خردسال به همراه دارید.

یکی دیگر از نکات مهم در این گونه سفرها که نوعی سفر طبیعتگردی محسوب میشود، به همراه داشتن تجهیزات مناسب است. پایه ای ترین و اصلی ترین وسایل و ابزار کمپینگ در پارک جنگلی، به همراه داشتن چادر مسافرتی و کیسه و خواب و زیرانداز است. ابزارهای دیگری مانند چراغ‌قوه، شارژر همراه، فندک و نقشه‌ی محدوده‌ و جی پی اس و … نیز ابزاری هستند که در اولویت بعدی قرار دارند.

نکته مهم درباره برپایی چادر مسافرتی این است که اگر به تازگی آن را خریداری کرده اید حتما یک بار در منزل با طریقه باز و بسته کردن آن آشنا شوید تا بتوانید در کمپینگ به راحتی آن را بر پا کنید.

خرید چادر مسافرتی ضدآب کمک میکند تا در مواقع بارندگی، غافلگیر نشده و دچار مشکل نشوید. به طور کلی اگر نیاز به کسب اطلاعات درباره اصول کمپینگ در طبیعت را دارید مقاله …. را مطالعه کنید.

بهترین و زیباترین پارک های جنگلی برای کمپینگ

کشور ما به دلیل آب و هوای چهارفصل دارای مناطق طبیعی دیدنی بسیاری است. مناطق و پارک های جنگلی یکی از این اماکن جذاب و دیدنی برای کمپینگ محسوب می‌شود.

پارک جنگلی باراجین – قزوین

پارک جنگلی باراجین یا پارک جنگلی فدک در دو کیلومتری شمال شهر قزوین قرار دارد و بزرگ‌ترین پارک جنگلی کشور محسوب می‌شود. تپه‌ها و دشت‌های این بوستان از درخت و درختچه‌های کاج پوشیده شده است. پارک جنگلی باراجین یک پارک کوهستانی محسوب شده و به علت باریک بودن خیابان‌های این پارک، حداقل سرعت خودرو‌ها، ۳۰ کیلومتر در ساعت است.

از امکانات این پارک می‌توان به زمین چمن، پیست های دوچرخه سواری و موتورسواری، سینمای تابستانه، شهربازی، آب نماهای مختلف و کمپینگ ارزان قیمت برای مسافران اشاره کرد.

یکی از پروژه‌های در دست اقدام در پارک جنگلی باراجین، پروژه دهکده حیات طبیعت است. این دهکده یک مرکز با کاربری آموزشی، تحقیقاتی و گردشگری است. حیواناتی نظیر مزرعه گاومیش ها، حیوانات اهلی ،سوله گوزن ها و اماکنی مانند کبوترخانه، باغ خزندگان، سالن تاکسیدرمی، آمفی تئاتر، برکه و آبشار، آکواریوم، خانه روستایی، پارکینگ، سالن پذیرایی و فروشگاه در این مکان وجود دارد.

 

باراجین

 

پارک جنگلی سیسنگان

سی‌سنگان یکی از زیباترین مناطق شمالی کشورمان است که در نزدیکی دریای خزر قرار دارد. این پارک جنگلی، با هدف حفاظت از گونه‌های گیاهی مانند شمشاد و جانوران این جنگل مورد بهره ‌برداری قرار گرفت. این جنگل به دلیل داشتن امکانات رفاهی مانند رستوران، چایخانه، سفره‌خانه، کافی‌شاپ، فروشگاه مواد غذایی و امکانات تفریحی، برای کسانی که با امکانات کمپینگ کمی مواجه هستند و یا اینکه در این کار مبتدی هستند، مناسب است.

امکانات تفریحی این پارک جنگلی مثل باغ‌وحش، سنگ‌نوردی، پیست اسب‌سواری، پیست کارتینگ و جایگاه ویژه برای انجام تمام ورزش‌های آبی محبوب مانند موج‌سواری، شاتل، جت اسکی و قایق‌سواری نیز در آن وجود دارد.

در پارک جنگلی سیسنگان، در تعطیلات خاص و مناسبتها برنامه‌های ویژه‌ای مانند اجرای موسیقی محلی، رقص محلی، آتش‌بازی، و مسابقات محلی اجرا میشود. سیسنگان در شهر نوشهر قرار دارد و هرساله میزبان مسافران و میهمانان از سراسر کشور است.

 

سیسنگان

 

پارک جنگلی نور

پارک جنگلی نور یکی از جنگل های سرسبز استان مازندران است که به شکل پارک از آن بهره برداری شده است. این پارک به عقیده کارشناسان بزرگترین پارک جنگلی طبیعی در خاورمیانه است. مسافرین زیادی هر ساله از آن دیدن میکنند به دلیل اینکه به جاده ساحلی نور دسترسی مناسبی دارد و به شهرهای رستم رود، محمودآباد، نور و آمل نیز بسیار نزدیک است.

این پارک در واقع آخرین باقیمانده جنگل‌های جلگه‌ای در ایران است و نزدیکی به دریا و چشم اندازهای زیبا از ویژگی های این پارک محسوب میشود. بسیاری از مسیر این پارک جنگلی آسفالت است و علاوه بر سهولت رانندگی، به تمامی جنگل دسترسی وجود دارد.

در پارک جنگل نور نیز  امکانات رفاهی و تفریحی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. آلاچیق، رستوران و قهوه خانه و سرویس های بهداشتی جهت رفاه حال مسافرین در این جنگل وجود دارد.

پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان

پارک جنگلی زیبای میرزا کوچک خان در شهر آمل استان مازندران قرار دارد و توسط اداره منابع طبیعی شهرستان آمل نگه داری می‌شود. این پارک دارای جنگل‌های انبوه و جاده‌ای زیبا است، رودخانه هراز از کنار این پارک می‌گذرد و به زیبایی های این جنگل سرسبز افزوده است.

پارک جنگلی میرزا کوچک خان دارای تعداد زیادی درخت کهنسال و تنومند می باشد که قدمت آنها حتی تا صدها سال تخمین زده میشود. این پارک دارای درختان میوه نیز میباشد. از جاذبه های این پارک جنگلی، هزار پله و همچنین چشمه آب سرد و آبشار ماهان است که مسافران بسیاری از آنها بازدید میکنند.

پارک جنگلی مخمل‌کوه

پارک جنگلی مخمل‌کوه از پارک‌های طبیعی اطراف شهر خرم‌آباد است که نام مخملی این کوه به دلیل رویش گلسنگ‌های مخملی در سطح آن است. به لحاظ زمین‌شناسی سنگ‌های کوه مخملی در گروه سنگ‌های رسوبی قرار می‌گیرند. این پارک یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی ایران قرار دارد که با طبیعت زیبایش در دره تاریخی خایدآلو و شمال مخمل‌کوه قرار دارد. درختان بلوط و گل‌سنگ‌های سیاه رنگی تقریبا تمام سطح کوه را پوشانده‌اند.

نکته جالب دیگر اینکه در فصل بهار، این گل‌سنگ‌های رسوبی سبز رنگ می شوند و مانند یک لباس مخمل سبز تن کوه را می‌پوشاند. آب و هوای دلپذیر و کوهستانی مخمل کوه، بسیار مطبوع و دلپذیر است. حوالی این پارک جنگلی و در نزدیکی روستای پیرجد، منطقه‌ای به نام هفت‌حوض قرار دارد و نام آن به این دلیل است که در طول این مسیر، بارش باران، باعث شده تا حوضچه‌های متعددی شکل بگیرد و به همین دلیل آن را هفت‌حوض نام گرفته است.

در قسمت شمالی مخمل‌کوه، آبشار زیبای شبیخون قرار دارد. به دلیل حضور بسیار مسافران و بازدیدکنندگان، امکانات رفاهی مانند آلاچیق، رستوران و کافه‌های متعددی، جهت اسکان و رفاه ساخته شده اند.

 

پارک جنگلی مخمل کوه

 

جنگل ناهارخوران

جنگل ناهار خوران یکی از معروف‌ترین پارک جنگلی‌های ایران است که در نزدیکی گرگان و در فاصله هشت کیلومتری این شهر قرار دارد. ناهارخوران از زیباترین و بهترین تفریح‌گاه‌های این شهر محسوب شده  و از جنگل‌های هیرکانی شمال کشور بوده و قدمت این آن به ۴۰ میلیون سال می‌رسد.

پیاده‌روی، کوهنوردی و صعود به ارتفاعات ناهارخوران از جمله تفریحاتی است که هر ساله تعداد زیادی از علاقه مندان را به سوی خود جلب میکند. جنگل ناهارخوران امکانات رفاهی مختلفی مانند آلاچیق، رستوران و سرویس بهداشتی برخوردار است.

جنگل‌های دو هزار و سه هزار در تنکابن

جنگل‌های دوهزار سه‌هزار یکی از زیباترین و بکرترین مناطق دیدنی مازندران است که در ارتفاعات ییلاقی این استان واقع شده‌اند. دلیل نامگذاری آنها این است که در گویش محلی هزار به معنای رود بوده و جنگل سه هزار دارای سه رود با نام‌های شلف رود، مرانرود و گرمارود است.

سرچشمه این رودها از ارتفاعات کوهستانی این منطقه است که در مسیر جریان خود، جلگه‌های حاصلخیزی را نیز پدید آورده اند. همچنین نزدیک بودن این دو جنگل هیرکانی به یکدیگر منطقه ای بسیار زیبا و چشم نواز را تشکیل داده اند. جنگل‌های دو هزار و سه هزار امکانات رفاهی نسبتا خوبی دارند که از جمله امکانات این جنگل‌ها می‌توان به آلاچیق، سوپرمارکت، دکه‌های فروش غذای محلی و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

سخن آخر

هر چند تنوع مناطق گردشگری بسیار بیشتر از تعداد ذکر شده در این مطلب است، اما سعی کردیم یک آشنایی هرچند کوتاه از پارک های جنگلی زیبا داشته باشیم. چنانچه پارک‌های جنگلی دیگری را میشناسید آنها را برای ما و علاقه‌مندان معرفی کنید.

 

https://mag.zigocamp.com/post/3454
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *