اقامت در هاستل

مجله زیگوکمپ » اخبار و تازه‌ها » اقامت در هاستل
اقامت در هاستل
اقامت در هاستل

هزینه‌های اقامت در سفر یکی از مهمترین مباحث محسوب می‌شود و ممکن است هزینه‌های بسیار زیادی را گریبان‌گیر مسافرین کند. بسته به اینکه به کدام منطقه سفر می‌کنیم، اقامتگاه‌های زیادی از جمله مسافرخانه، سوئیت، هتل و… قابل انتخاب هستند. اما اقامت در هاستل یکی از اقتصادی‌ترین نوع اقامت است که هزینه های کمتری را به شما تحمیل می‌کند.

هاستل چیست؟

هاستل ترکیب دو واژه انگلیسی Host (مهمان کردن) و Hotel (هتل) است. این واژه به معنی اقامتگاهی اجاره ای با فضایی گرم و صمیمی بوده که در آن تخت های یک اتاق به مسافرین اجاره داده می‌شود. در واقع در هاستل این اتاق نیست که اجاره داده می‌شود بلکه تخت های آن اجاره داده میشوند.

در هاستل به طور معمول هر اتاق دارای 2 تا 8 تخت بوده و سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه که یه صورت مشترک مورد استفاده قرار میگیرد، بیرون از اتاقها قرار دارند. با توجه به شرایط هر کشور هاستل میتواند جنسیت بندی شده و یا مختلط باشند. افرادی که به شکل گروهی یا دوستانه سفر می‌کنند هم می‌توانند یک اتاق به تعداد افراد همسفر کرایه کنند.

تفاوت هاستل با مسافرخانه این است که مسافرخانه در واقع یک هتل ارزان قیمت و نه چندان تمیز است که تنها مزیتش این است که شما یک اتاق اختصاصی در اختیار دارید.

نکته جالب اینکه در بعضی کشورها مثل هند، هاستل به خوابگاه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی گفته می‌شود. در استرالیا، ایرلند و انگلیس هم از این واژه برای اقامتگاه‌های اقشار پایین جامعه، مثل معتادان و فقرا استفاده می‌شود. اما به طور کلی هاستل به معنای خوابگاه مسافری برای گردشگران به کار میرود.

هاستل اسامی دیگری هم مثل هوستال، بک پکرز و پانسیون هم دارد. در بعضی کشورها کلمه یوث هاستل یا هاستل جوانان هم به چشم میخورد. اما به این گونه نیست که تنها افراد جوان می‌توانند در آن اقامت داشته باشند.

 

هاستل چیست

 

تفاوت هتل با هاستل

در بعضی کشورها برخی اقامتگاه‌ها ترکیبی از هتل و هاستل هستند. به این صورت که در یک هتل اتاقی با چند تخت وجود دارد و تعدادی از تخت ها را اجاره می‌دهند.

میتوان گفت هاستل‌ها چیزی از امکانات یک هتل کم ندارند و بسته به امکانات شهر و کشور مقصد، حتی ممکن است به وایفای نیز مجهز باشند. تنها تفاوت آنها هزینه کم به دلیل استفاده همزمان چند نفر از یک اتاق است. حتی به ندرت پیش میآید که تمام تخت‌های یک هاستل پر شود. در اکثر موارد و چیزی نزدیک به 80 درصد، این شانس وجود دارد که دو یا سه هم اتاقی در یک اتاق هاستل باشند.

شما هنگام اقامت در هاستل قادر خواهید بود وعده غذایی خود را شخصاً تهیه کنید. اما در هتل چنین امکاناتی را در اختیار ندارید. اغلب هاستل‌ها مجهز به امکانات پخت و پز در آشپزخانه هستند و همه نوع وسیله تهیه غذا از اجاق گاز و مایکروویو گرفته تا بشقاب و قاشق و چنگال در آنها پیدا می‌شود.

وسایل خواب مثل ملافه و پتو هم در هاستل در اختیارتان قرار می‌گیرد اما ممکن است در ازای حوله تمیز، هزینه اضافی لازم باشد بپردازید. به همین دلیل بهتر است حوله و دمپایی شخصی به همراه داشته باشید.

هاستل بسیار مناسب افرادی است که به روش ارزان، کوله‌گردی و بک‌پکری سفر می‌کنند و لذت بردن از شهر و طبیعت مقصد برایشان از محل اقامت مهمتر است.

 

رزرو هاستل

 

مزیت هاستل از لحاظ موقعیت مکانی

نکته بسیار مهمی که کمتر کسی به آن توجه میکند موقعیت مکانی هاستل است. هاستل‌ها معمولا در مرکز شهر واقع هستند. این نکته باعث میشود برای دیدن جاذبه های شهر نیاز به استفاده از تاکسی یا حتی وسایل حمل و نقل عمومی نداشته باشیم.

هرچند به عقیده بسیاری در مراکز شهر هتل هم وجود دارد اما بازهم اقتصادی تر بودن اقامت در هاستل مساله‌ای بسیار مهم است. قیمت هتل ها در مرکز شهرها بسیار گرانقیمت هستند.

چگونه یک هاستل رزرو کنیم؟

تعدادی از سایت‌ها برای یافتن هاستل‌ وجود دارد که از طریق آن‌ها شما می‌توانید هاستل‌های موجود در شهر مقصد را پیدا و بررسی کنید. توجه داشته باشید که برای رزرو برخی از مکان‌ها نیاز به کارت اعتباری بین المللی ویزا کارت یا مسترکارت دارید. اگر این امکان را ندارید پس راه جایگزین این است که از طریق اطلاعات تماس مانند تلفن و یا ایمیل رزرو را انجام بدهید.

از جمله سایت‌های معروف برای رزرو و اقامت در هاستل وبسایت هاستل ورلد hostelworld.com است. در این سایت حدود ۳۳ هزار هاستل از ۱۷۰ کشور دنیا ثبت شده اند. در هاستل ورلد تمام امکانات هاستل‌ها به همراه موقعیت مکانی و نقشه، کامنت و ریویو مسافرهای قبلی و همینطور چند جمله‌ای که صاحب هاستل در توصیف آن بیان کرده و تعدادی عکس از تمام فضاهای هاستل وجود دارد.

نکات مهم در انتخاب هاستل

کامنت و نظرات مسافرین قبلی که از اقامت در هاستل استفاده کرده اند را بررسی کنید.

به امتیاز هاستل توجه کنید. هاستل زیر نمره ۸ معمولا کیفیت خوبی ندارند.

به موقعیت هاستل و فاصله از مرکز شهر و ایستگاه مترو توجه کنید.

حتما به امکانات هاستل توجه کنید و آنها را مد نظر داشته باشید.

به عکس‌های هاستل توجه کنید و در مورد نو بودن یا کهنه بودن و تمیزی هاستل تصمیم بگیرید.

اگر حریم خصوصی برایتان مهم است، اتاق‌های پرایوت هاستل را انتخاب کنید.

بعد از استفاده از هاستل نظر و کامنت ثبت کنید تا به دیگران در انتخاب کمک کنید.

https://mag.zigocamp.com/post/3150
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *