نکات مهم در خرید چراغ پیشانی

نکات مهم در خرید چراغ پیشانی
هدلایت با نوردهی مناسب در شب

در سفر، کمپینگ و یا مشاغلی که نیاز به کار در تاریکی داشته وجود یک چراغ پیشانی بسیار کاربردی خواهد بود. این وسیله زمانی بسیار پراهمیت‌تر می‌شود که در تاریکی گیر کرده و هیچ منبع نوری در اطراف خود ندارید. از مهم‌ترین مزایای چراغ پیشانی در مقایسه با چراغ دستی می توان به این نکته اشاره نمود که نیازی به دست گرفتن این نوع از چراغ‌ها نبوده و شما با خیالی آسوده توانسته آن را به پیشانی وصل کرده و به کار خود مشغول گردید. در ایم مقاله زیگوکمپ درباره نکات مهم در خرید چراغ پیشانی صحبت خواهیم کرد. اگر هنگام خرید این نکات را مدنظر قرار دهید می‌توانید انتخابی مناسب داشته باشید.

بهترین میزان روشنایی برای یک چراغ پیشانی خوب

میزان روشنایی یک هدلامپ به فعالیتی بستگی دارد که قصد انجام آن را دارید. واحد روشنایی برای چراغ پیشانی لومن (lumens) است. چراغ‌های پیشانی از ۲۰ تا ۱۵۰۰ لومن روشنایی دارند. برای فعالیت‌های معمولی، یک چراغ با ۱۰۰ تا ۱۵۰ لومن مناسب است. وقتی درباره یک چراغ پیشانی از یک برند خوب صحبت می‌کنیم، تعداد لومن‌ها نشان‌دهنده میزان روشنایی آن‌ها است؛ اما در مورد برندهایی با کیفیت پایین‌تر، بالا بودن تعداد لومن به‌دلیل کیفیت پایین اپتیک نور، ممکن است تاثیری در میزان روشنایی چراغ نداشته باشد. پس بهتر است از یک برند خوب خرید کنید.

در واقع میزان روشنایی یا همان لومن برای شما با نوع فعالیتی بستگی دارد که قصد انجام آن‌را دارید. از طرفی تقریبا همه چراغ‌ها یک حالت بالا، متوسط و پایین دارند که بسته به فعالیت خود می‌توانید آن را تنظیم کنید.

  • چراغ‌های پیشانی با میزان روشنایی کمتر از ۲۵ لومن برای اردو زدن و برپاکردن چادر، انجام کارهایی در نزدیکی کمپ، همراه داشتن در کیت بقا، پیاده‌روی سگ‌ها یا سفرهای گروهی که هم‌تیمی دارد، مناسب است.
  • چراغ‌هایی با روشنایی بالاتر از ۲۰۰ لومن برای دویدن و کوهپیمایی در شب مناسب است.
  • چراغ‌هایی با روشنایی بالاتر از ۶۰۰ برای دو کوهستان در شب و اسکی شبانه مناسب است.
  • چراغ‌هایی با روشنایی بالاتر از ۱۰۰۰ لومن برای پیداکردن یا حرکت در مسیرهای نامشخص، اسکی و دوچرخه‌سواری در شب با سرعت بالا یا عملیات‌های جستجو و نجات مناسب است.

نوع باتری

اینکه باتری هدلامپ شما قابل تعویض باشد یا قابلیت شارژ داشته باشد، هرکدام مزایا و معایبی دارد. از طرفی باید همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که باتری چراغ پیشانی خود را چگونه شارژ کنید. اگر هدلامپ را برای تعطیلات آخر هفته، پیاده‌روی و دویدن در شب می‌خواهید، یک باتری قابل شارژ برای شما کافی است. باتری‌های قابل شارژ از نوع باتری‌های دوستدار محیط زیست هستند و به‌دلیل شارژپذیری و تولید زباله کمتر، بیشتر توصیه به خرید می‌شوند؛ اما به هر حال انتخاب باتری مناسب نیز به نوع کاربری و مسافرت شما بستگی دارد.

عمر باتری

باید بدانید که برای چه مدتی قرار است از روشنایی چراغ استفاده کنید. به‌طورکلی هرچه میزان روشنایی چراغ بیشتر باشد، طول عمر باتری کمتر است و البته طول عمر باتری به مدل و به حالت تنظیمات چراغ برای نور کم، متوسط و زیاد هم‌بستگی دارد. با کم شدن میزان عمر باتری، بعضی لامپ‌های LED در چراغ قوه شما ناپدید می‌شود. این اتفاق کاملا طبیعی است.

آیا تابه‌حال باتری موبایل شما در هوای سرد از کار افتاده است؟ این اتفاق برای هدلامپ هم می‌تواند رخ دهد. اگر قصد پیمایش، کوهنوردی و به‌طورکلی حرکت در هوای سرد را دارید بهتر است چند باتری اضافه با خود داشته و آن را در جیب لباس‌تان نگهداری کنید. دمای بدن باعث می‌شود تا باتری‌ها گرم بماند و در صورت از کار افتادن باتری داخل هدلامپ می‌توانید آن را تعویض کنید.

برد نور هدلامپ

باید بدانید که آیا چراغ پیشانی با نور متمرکز (نقطه‌ای) برای شما بهتر است یا با نور پراکنده. بیشتر چراغ‌های پیشانی، نور را به‌صورت پراکنده یا متمرکز می‌تابانند اما بعضی هدلامپ‌ها این ویژگی را دارند که نور را هم به‌صورت متمرکز و هم پراکنده پخش کنند.

روشنایی بعضی چراغ‌ها به‌صورت نقطه‌ای است و روی یک نقطه در دوردست فوکوس می‌کند؛ اما بعضی چراغ‌ها پرتوی عریضی (واید) دارند و مناسب برای کمپ زدن و بررسی ناحیه اطراف اردوگاه هستند و بعضی چراغ‌ها هر دو ویژگی را دارند. این چراغ‌ها مناسب فعالیت‌های شبانه مانند دویدن و دوچرخه‌سواری با سرعت بالا هستند که درمواقع لازم امکان استفاده از هر دو روش را به شما می‌دهند.

چراغ‌های ضدآب

اگر قصد استفاده از هدلامپ در شرایط آب و هوایی بد را دارید، یک هدلامپ ضدآب بخرید. مقاومت باتری و لامپ‌ها در برابر قطرات آب یک امتیاز به شمار می‌رود. اگرچه تمام هدلامپ‌هایی که برای استفاده در فضای باز طراحی و ساخته می‌شوند تا حدودی در برابر قطرات آب مقاوم هستند.

طراحی سبک و راحتی هدلامپ

بیشتر هدلامپ‌هایی که برای استفاده در فضای باز طراحی شده‌اند، معمولا وزن مشابهی دارند؛ اما اگر برای مسافرت میزان وزن بار برای شما خیلی اهمیت دارد و قصد دارید سبک‌بار سفر کنید، چراغی بخرید که وزن کمتری داشته باشد. معمولا دسته‌بندی چراغهای‌ پیشانی بر اساس وزن به این صورت است که هرچه سبک‌تر باشد، امکانات و امتیازات کمتری دارد و هرچه سنگین‌تر باشد، امکانات بیشتری دارد. بنابراین اطلاع از این موضوع که دقیقا چه کاربردهایی از یک هدلاپ مورد نظر شما است، اهمیت دارد.

اگر وزن هدلامپ تا این اندازه برای شما اهمیت دارد، می‌توانید از هدلامپ‌هایی با باتری لیتیوم استفاده کنید. این باتری‌ها در مقایسه با انواع دیگر سبک‌ترند و در مقابل سرما مقاومت بیشتری دارند، اما قیمت آن‌ها نیز بیشتر است.

یک هدلامپ خوب باید طوری طراحی شود تا فشار زیادی روی پیشانی شما تحمیل نکند. جنس این هدلامپ باید در عین اینکه بادوام است بسیار نرم باشد و زمانی که روی پیشانی شما قرار می‌گیرد، بند آن شل نشود.

قابلیت قفل شوندگی

هدلامپ‌ها به‌صورت دستی روشن و خاموش می‌شوند، یعنی زدن یک دکمه اشتباهی یا لمس اشتباهی آن‌ها را روشن نمی‌کند. این برای مواقعی است که هدلامپ در کوله‌پشتی شما است و یک فشار اتفاقی باعث روشن شدن آن و هدر رفتن باتری می‌شود.

تغییر حالت روشنایی در چراغ پیشانی

تغییر حالت چراغ به چشمک‌زن و ثابت به شما کمک می‌کند تا در مواقع لازم برای علامت‌دادن یا کارهای مشابه از آن استفاده کنید. حالت چشمک‌زن نیز یک امتیاز محسوب می‌شود.

قیمت هدلامپ

برای خرید یک چراغ پیشانی مجبور نیستید هزینه بالایی بپردازید اما این نکته را در مورد خرید تجهیزات سفر همیشه به‌خاطر داشته باشید که بعضی وقتها بهتر است همان ابتدای امر، یک کالای با کیفیت بخرید حتی اگر هزینه بالایی برای آن می‌پردازید چون یک ابزار فنی باکیفیت کارایی بیشتری خواهد داشت.

https://mag.zigocamp.com/post/324
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *