همه چیز درباره چراغ پیشانی

همه چیز درباره چراغ پیشانی
هدلامپ

در سفرهای ماجراجویانه مثل کوهنوردی، غارنوردی، دره‌نوردی، دوچرخه سواری و کمپینگ همراه داشتن یک چراغ پیشانی باکیفیت از ضروریات است. اصلا ماجراجویی در طبیعت بدون عبور شبانه از مسیرهای جنگلی و بیابانی، صعودهای شبانه در ارتفاعات پوشیده از برف و فعالیت‌های شبانه در کمپ‌ها و اردوگاه‌ها، هیجان خود را از دست می‌دهد. برای لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت در شب نیاز به نور کافی است و این نور از طریق هدلامپ یا چراغ پیشانی تامین می‌گردد. در این مقاله زگوکمپ نگاهی به چراغ پیشانی و انواع آن پرداختیم.

چراغ پیشانی چیست؟

چراغ پیشانی یا هدلامپ یک منبع تامین نور است که برای فعالیت‌هایی مثل اسکی در شب، غارنوردی، اسکی، صحرانوردی، پیاده‌روی و کوهپیمایی شبانه، دره‌نوردی، دوچرخه‌سواری، اردو زدن، ماموریت‌های امداد و نجات و بسیاری فعالیت‌های دیگر کاربرد دارد. البته استفاده از این چراغ فقط محدود به فعالیت‌های شبانه نمی‌شود؛ چراکه شما در دل روز هم برای بازدید از یک غار یا فرود در دره‌ای ژرف به هد لامپ نیاز خواهید داشت.

اجزای چراغ پیشانی

  1. کلیدهای چراغ پیشانی

همه چراغ ها باید دارای کلید‌های محکمی باشند تا بر اثر فشار درون کوله روشن نشوند. کلیدهایی که در فرورفتگی قرار دارند و یا چراغ‌هایی که با چرخاندن بدنه روشن می‌شوند، مناسب هستند .اگر امکان روشن شدن چراغ بر اثر فشار دادن کوله پشتی وجود دارد می‌توانید کلید‌های آن را با چسب محکم کنید یا درون یک قاب یا کیف با بدنه سخت قرار دهید.

  • تنظیم فوکوس نور

چراغ‌های‌ پیشانی دارای قابلیت تنظیم فوکوس(تمرکز) نور بسیار عالی هستند. شکل شعاع نور چراغ پیشانی‌ها، به منبع نور و عدسی آن بستگی دارد.

  • نور عریض و پخش شده در مواقعی که نیاز است منطقه گسترده‌ای را روشن کنید مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای انجام فعالیت‌های با حرکات آرام‌تر از قبیل‏ اردو زدن، اتراق کردن و پیاده‌روی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • نور متمرکز یا اسپات در مواقعی استفاده می‌شود که قصد مشاهده شی یا فردی در نقاط دورتر را داشته باشید. این نوع شعاع نور برای انجام فعالیتهایی که نیاز به ‏حرکات سریعتر و پیدا کردن مسیر دارند از قبیل: دویدن، راهپیمایی در کوهستان و غیره طراحی شده است.
  • لامپ‌های چراغ پیشانی

دیودهای نوری(LED) ، یک دهم لامپ‌های هالوژن زنون انرژی مصرف می‌کنند. بعلاوه، در صورت ضعیف بودن باتری، ‏LED‏ ها نوری ضعیف تولید می‌کنند و این در حالی است که ‏لامپ‌های التهابی در چنین شرایطی قادر به تولید نور نمی‌باشند.

‏‏ LED باعث نور روشن‌تر و دوام بیشتر و طولانی‌تر شدن عمر باتری شده‌اند. هر چند این وسایل از نظر نوردهی قوی نیستند ولی وزن کم آن‌ها نسبت به نورشان، این هدلامپ‌ها را تبدیل به وسایل محبوبی برای کسانی که علاقه‌مند به حمل چراغ قوه نیستند نموده است. عمر‏LED ها تقریبا نامحدود بوده و نیاز به تعویض ندارند. همچنین، آن‌ها نشکستنی بوده و در مقابل ضربه ناگهانی و لرزش مقاوم می‌باشند.

مدت و کیفیت نور منتشر شده از دیودها (LED) نوری پراکنده و حتی سفید می‌باشد.

قابلیت برخورداری از سنسور مادون قرمز

برخی از چراغ‌های پیشانی به شما این امکان را داده تا برای خاموش و روشن نمودن آن، تنها از حرکت دست استفاده نمایید. به این ترتیب که دست خود را جلوی چراغ پیشانی و سنسور مادون قرمز حرکت داده تا بسته به نیاز، نور آن خاموش و روشن شده و یا این که به تغییر سطوح روشنایی بپردازید.

استفاده از نور قرمز در برخی چراغ‌های پیشانی

استفاده از نور سفید در فعالیت‌های شبانه یا کمپینگ می‌تواند آزاردهنده باشد. قرارگرفتن در معرض نور سفید یا خیره شدن به آن می‌تواند حتی برای چشم دردناک باشد به همین دلیل در بعضی از چراغ‌های پیشانی از لکه‌های نوری قرمز استفاده می‌شود تا آسیب کمتری به چشم وارد کند.

انتخاب هدلامپ یا چراغ پیشانی

جهت انتخاب یک چراغ هدلامپ با نور مناسب توصیه می‌شود حتما به خوبی پیش از خرید به بررسی مشخصات فنی و توضیحات آن پرداخته و حتما در زمان خرید به مواردی چون قرار گیری در آب و هوای بد‌، دمای زیر صفر درجه ، جستجوی های پیچیده نیز توجه داشته باشید. حتما به خاطر داشته که یک چراغ پیشانی خوب بایستی از نظر سطوح روشنایی ، وزن ، مدت زمان نوردهی و نوع باتری در سطح مطلوبی قرار داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله راهنمای خرید چراغ پیشانی را در زیگوکمپ مطالعه نمایید.

https://mag.zigocamp.com/post/318
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *