غلبه بر افسردگی زمستانی

مجله زیگوکمپ » آموزش » غلبه بر افسردگی زمستانی
غلبه بر افسردگی زمستانی
غلبه بر افسردگی زمستانی

یکی از مشکلاتی که در زمستان ممکن است بعضی افراد با آن روبرو میشوند، افسردگی زمستانی است. با کم شدن نور خورشید در این فصل بسیاری از افراد ممکن است با مشکلات افسردگی دست و پنجه نرم کنند.

کاهش نور دریافتی از خورشید در روزهای پاییز و زمستان باعث کاهش سطح سروتونین در خون می‌شود. این هورمون یک ماده شیمیایی برای تنظیم خلق و خو و احساس خوشحالی است.

تولید سروتونین به کمک نور صورت می گیرد. این یعنی روزهایی که آفتاب پشت انبوه ابرها پنهان شده است این ماده شیمیایی جادویی در بدن تولید نمی‌شود و ممکن است زمینه را برای افسردگی زمستانی فراهم کند.

افسردگی فصلی زمستانی علایمی از خفیف تا شدید را در بر می‌گیرند.  با پایان فصل زمستان و طولانی شدن روز اغلب افراد بهبودی می‌یابند. اما در شرایطی ممکن است در موارد حاد نیاز به درمان پیدا کنند. درمان افسردگی فصلی زمستان شامل نوردرمانی و دارودرمانی است. با اینحال راه‌های دیگری هم برای درمان افسردگی فصلی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش سروتونین انجام دهید.

 

ورزش در زمستان

 

بهترین راهکارها برای کنار آمدن با افسردگی زمستانی

در اینجا چند ایده برای عبور از افسردگی زمستانی ارائه شده است که توسط بسیاری از پزشکان و مشاورین روان درمانی توصیه شده است.

رژیم غذایی سالم داشته باشید و تناسب اندام خود را حفظ کنید

کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات کامل می توانند انرژی شما را افزایش دهند. میوه ها و سبزیجات سبز تیره یا نارنجی مانند کلم بروکلی، کلم پیچ و هویج دارای مواد مغذی هستند که باعث بهبود خلق و خو و سلامت کلی بدن می شوند.

اگر به دنبال غلبه بر افسردگی زمستانی هستید، ورزش می تواند اثرات بهبود خلق و خوی داشته باشد که به خوبی مصرف داروهای ضد افسردگی است.

به گفته پزشکان اعتماد به نفس پایین و ناراحتی ممکن است زمانی ایجاد شود که افراد بی‌تحرک‌تر باشند، که ممکن است در طول زمستان اتفاق بیفتد. مردم باید راه هایی برای فعال ماندن پیدا کنند تا از اندورفین طبیعی آزاد شده از طریق تناسب اندام بهره مند شوند.

ورزش و تحرک بهترین روش پیشنهادی برای درمان این مشکل محسوب می‌شود. اگر میتوانید به باشگاه بروید یا پیاده روی کنید. شنا هم در این موراد بسیار پیشنهاد خوبی است زیرا ورزش‌های آبی در بدن باعث ترشح سرتونین بیشتری می‌شود.

سطح ویتامین D خود را بررسی کنید

نور خورشید منبع ویتامین D است، این ماده با تفکر دقیق تر و سلامت عاطفی بهتر مرتبط است. در مورد اینکه آیا مکمل ویتامین D برای شما مناسب است یا خیر، با پزشک خود مشورت کنید.

نور درمانی کنید

در طول روز خود را بیشتر در معرض نور قرار دهید. مثلا میتوانید تجهیزات ورزشی یا محل کار خود در نزدیکی پنجره قرار دهید. لامپ‌هایی که نور طبیعی را شبیه سازی می کنند نیز می توانند کمک کنند.

دکوراسیون داخلی خانه خود را روشن کنید

اکثر پزشکان اتفاق نظر دارند که همه اشکال نور و روشنایی به مبارزه با افسردگی زمستانی کمک می کنند. به سراغ لامپ‌های LED بروید، که نسبت به لامپ‌های معمولی روشن‌تر هستند، طیف نور طبیعی‌تری را منتشر می‌کنند و ۹۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

دیوارهای سفید و کوسن های رنگی روشن نیز می توانند برای تقویت خلق و خو مناسب باشند.

روحیه خود را پرورش دهید و حواس خود را تحریک کنید

روی یک صندلی دنج بنشینید و یک کتاب خوب بخوانید. نوشتن خاطرات در یک دفترچه هم میتواند به شما کمک کند. رایحه ها می توانند به احساس خوب بودن شما بیفزایند. اسانس نعناع یا رایحه های انرژی زای دیگر را امتحان کنید.

 

درمان افسردگی در زمستان

 

وقت خود را با دیگران بگذرانید

تعامل اجتماعی یک روش شناخته شده در برابر انواع افسردگی، کاهش فشار خون و سطح هورمون های استرس است. از دوستان و اقوام خود کمک بگیرید و از آنها بخواهید حتی برای یک پیاده‌روی با شما همراه باشند. یک برنامه دیدار دوستانه هم میتواند تا حد زیادی به شما در درمان افسردگی زمستانی کمک کند.

به مناطق گرم و آفتابی سفر کنید

برای بعضی افراد ممکن است تمامی روشهای گفته شده کاربرد زیادی نداشه باشد و آنها همچنان با افسردگی زمستان درگیر باشند. پس اگر زمان و بودجه اجازه می دهد، برای یک سفر در اواسط زمستان به مناطق با آب و هوای گرم‌تر و آفتابی‌تر برنامه‌ریزی کنید.

به یک درمانگر مراجعه کنید

با خود روراست باشید. اگر یک درمانگر می تواند به شما کمک کند ذهن خود را برای تفکر مثبت آموزش دهید و از نظر فیزیکی احساس بهتری داشته باشد، زودتر به یک مرکز روان درمانی مراجعه کنید. روشهای پیشنهادی توسط مشاوران تا حد بسیار زیادی به شما کمک میکند تا این دوران را به سلامت پشت سر بگذارید.

https://mag.zigocamp.com/post/3388
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *