راهنمای سفر به گیلانغرب 1402 | گیلانِ غربِ کشور را بشناسید | زیگو

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » راهنمای سفر به گیلانغرب 1402 | گیلانِ غربِ کشور را بشناسید | زیگو
راهنمای سفر به گیلانغرب 1402 | گیلانِ غربِ کشور را بشناسید | زیگو
راهنمای سفر به گیلانغرب 1401

به جرات و بدون اغراق یکی از زیبا‌ترین شهر‌ستان‌های ایران، گیلانغرب است. شهری بی ادعا و به دور از هیاهو با مردمانی مهربان و سخت‌کوش که همیشه به خوبی از میهمانان استقبال می‌کنند. گیلانغرب به قدری سرشار از منابع آب زیر زمینی است که در هر کوه و دشتی می‌توان چشمه زلال آب پیدا کنید. علاوه بر همه‌ی این‌ها طبیعت و تاریخ قسمت جدا نشدنی از شهر گیلانغرب بوده و خواهد بود. پس با ما همراه باشید تا راهنمای سفر به گیلانغرب 1402 را به شما معرفی کنیم.

کمی بیشتر از گیلانغرب بدانید

“به دومین شهر مقاوم ایران خوش آمدید.” این عنوان تابلویی است که در بدو ورودتان به گیلانغرب توجه شما را جلب خواهد کرد. گیلانغرب در زمان جنگ تحمیلی حدود 151 یک بار مورد حمله دشمن قرار گرفت اما مقاوت مردم باعث شد که حتی 1 بار نیز مورد استعمار دشمن بعثی قرار بگیرد. در طول 8 سال دفاع مقدس، این شهر کم شیر مردان خود را برای حفظ ناموس و وطن از دست نداده است و البته شیر زنان این دیار هم شانه به شانه مردان شهر جنگیدند که یکی از این زنان، بانو فرنگیس حیدرپور بود که زمان جنگ فقط با یک تبر یک سرباز بعثی را به هلاکت درآورده و دیگری را اثیر کرده و تحویل رزمندگان اسلام داد.

 

امله یا گیلانغرب، نقطه مجهول این شهرستان

به گفته محلی‌های شهر تا قبل از دوره حکومت پهلوی اول نام این شهر امله بود(امله به معنای تجمع است). پس از به حکومت رسیدن رضا پهلوی، طبق روال همیشگی‌اش برای سرکشی به تمام مناطق کشور؛ این بار قصد سفر به غرب کشور در فصل بهار کرد. او پس از ورودش به شهر از طبیعت و آب و هوای این شهر بسیار شگفت زده شد. رضا پهلوی در همان جا اعلام کرد که این شهر شباهت زیادی به گیلان دارد و از همین رو این شهر را گیلانغرب نامید.

 

بهترین زمان سفر به گیلانغرب

طبیعت زیبا شهر گیلانغرب در بهار

اولین نکته‌ای که توجه شما را جلب می‌کند تفاوت دما در گیلانغرب با شهر‌های اطراف است. این شهر با اسلام آباد غرب فاصله زیادی ندارد اما ممکن است اختلاف دما در این حد مشهود باشد که در یکی از شهرها باران یا حتی برف ببارد ولی در شهر دیگر هوا کاملا آفتابی باشد. در کل بهترین زمان سفر به گیلانغرب بهار بوده و جاذبه‌های طبیعی این شهرستان در بهار زیبایی دو چندان پیدا می‌کند. تابستان و زمستان را برای سفر به گیلانغرب پیشنهاد نمی‌کنم چون که هوا در تابستان به شدت گرم و در زمستان به شدت سرد است. گیلانغرب در پاییز اما هوا معتدل بوده و گاها ممکن است در هنگام قدم زدن در شهر نم نم باران صورت شما را نوازش کند.

 

روش‌های سفر به گیلان غرب

شهر گیلانغرب فاقد فرودگاه و ایستگاه قطار است اما ترمینال اتوبوس دارد. اگر نمی‌خواهید با خودرو شخصی به گیلانغرب سفر کنید می‌توانید به راحتی با اتوبوس یا تاکسی رو به این شهر سفر کنید.

 

سفر به گیلانغرب با اتوبوس

از سمت ترمینال غرب تهران روزانه یک اتوبوس راس ساعت 15 به سمت گیلانغرب مستقیم حرکت می‌کند و ساعت 2 بامداد به این شهر می‌رسد. البته اگر نمی‌توانید زمانتان را با زمان حرکت اتوبوس تنظیم کنید، می‌توانید ابتدا به کرمانشاه بروید سپس با تاکسی یا اتوبوس‌های بین شهری کرمانشاه به گیلانغرب سفر کنید.

 

سفر به گیلانغرب با خودرو شخصی

به قطع پیشنهاد ما این روش سفر است. مناظر جاده‌ی منتهی به شهر گیلانغرب آنقدر زیبا و دل انگیز است که دوست دارید با کمترین سرعت از پیچ و خم‌های جاده گذر کنید تا به شهر برسید. اگر 8 ساعت و بدون توقف رانندگی کنید به گیلانغرب می‌رسید. تنها سختی این راه گردنه‌ی قلاجه است. گذر از این گردنه شما به یاد جاده چالوس می‌اندازد. به غیر از فصل تابستان بهتر است برای اطمینان همیشه در گذر از گردنه‌ی قلاجه، زنجیر چرخ با خود به همراه داشته باشید.

 

جاهای دیدنی که باید بشناسیم؛ بهشتی گمشده در دامنه‌های زاگرس

بر طبق یک افسانه‌ای که بزرگان شهر می‌گویند، زیر شهرستان گیلانغرب تا سر پل ذهاب و قصر شیرین دریایی نهفته شده، چرا که چشمه‌های جوشان و خروشان در جای جای این مناطق پدید آمده‌ و بین این مناطق مملو از دشت‌های وسیع و سرسبز است.

 

دشت گلین، زیبای وحشی

دشت گلین مخصوص طبیعت گردان برای کمپ کردن

در میان کوه‌ها دشت وسیع و گرمسیری به نام گلین وجود دارد. این منطقه در فاصله 33 کیلومتری از شهرستان گیلانغرب است. باغات گردو، انار، گوجه سبز، مزارع دلنشین برنج، گندم، نخود و باقلا در این دشت به وفور دیده می‌شود. رودخانه‌ای خروشان در میان درختان خود را پنهان کرده که مملو از ماهی است. طول دره گلین 40 کیلومتر و عمق آن 400 متر می‌باشد و علاوه بر جاذبه‌های طبیعی‌اش، جاذبه‌های تاریخی هم در خود جای داده که کمتر کسی از وجود آن‌ها خبر دارد. قلعه، کتیبه گلین و گور دخمه دیره تنها گوشه‌ای از سر گذشت تاریخی این منطقه می‌باشد. به گفته برخی از محلی‌های در این منطقه روباه، خرس و نوعی یوز پلنگ دیده شده است.

 

13 را در ناودار به در کنید

نمای زیبا از دشت ناودار در تابستان

یکی از زیبا‌ترین دشت‌های گیلانغرب ناودار نام دارد. این دشت مملو از درختان و گل‌های لاله‌ی وحشی است. جاده‌ای که از میان ناودار رد می‌شود که مسیری بین گیلانغرب و ایلام بوده و 40 دقیقه اختلاف زمانی با جاده اصلی دارد. بهترین زمان سفر به این منطقه در ایام عید و خصوصا 13 بدر است. در این روز در جای جای دشت ناودار می‌توانید شاهد رقص و آواز اصیل کُردی باشید. مردم گیلانغرب و شهرستان‌های اطراف همیشه از یک شب قبل برای پیدا کردن جای مناسب به ناودار می‌روند.

کنگاوش؛ رودخانه‌ای که گاو‌ها را کشت!

رودخانه کنگاوش

شاید جالب باشد که بدانید این رود صدها سال قبل بر دشتی تغیان کرده که مملو از دام‌های مردم محلی بوده و باعث مرگ گاو‌ها شده است. به همین دلیل نام این رود را کنگاوش (کن گا کُش) یعنی رودخانه‌ای که گاوها را کشته گذاشتند. سر چشمه این رود‌ها از دشت ویژنان بوده و در انتها به تنگه گولم می‌ریزد. بهترین فصل بازدید از این رودخانه، پس از اولین باران پاییز تا اواسط تیر ماه است. حاشیه رودخانه همواره محیط بکر و دست نخورده‌ای برای گردشگران می‌باشد.

 

در این مقاله راهنمای سفر به گیلانغرب در سال 1402 را به شما معرفی کردیم؛ چرا که این شهر می‌تواند مقصد بسیار مناسبی برای طبیعت گردانی باشد که می‌خواهد به جاهای جدیدی سفر کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *