چند نکته مفید برای خرید کفش کوهپیمایی

مجله زیگوکمپ » راهنمای خرید و استفاده لوازم طبیعت ‌گردی » چند نکته مفید برای خرید کفش کوهپیمایی
چند نکته مفید برای خرید کفش کوهپیمایی
بوت مناسب کوهنوردی

پا، این قلب دوم انسان، نیاز به محافظت بسیار دارد. کفش یکی از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز هر کوه‌نورد و طبیعت‌گرد است. کفش مناسب هر برنامه طبیعت‌گردی یا کوهنوردی، می‌بایست براساس نوع فعالیت، فصل، شرایط اقلیمی و ویژگی‌های تخصصی نظیر جنس کفی، نوع عایق حرارتی و نوع عایق رطوبتی انتخاب شود. انتخاب اشتباه کفش می‌تواند کمپینگ و پیاده‌روی شما را تبدیل به جهنمی فراموش‌نشدنی کند.

در این مقاله زیگوکمپ به سراغ مهم‌ترین نکات برای خرید کفش کو‌ه‌نوردی و طبیعت‌گردی رفتیم. حتما موقع خرید این نکات را مدنظر قرار دهید تا بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید.

  1. کفش‌های چرمی امروزه کمتر متداول هستند و جای خود را به کفش‌هایی با طرح‌های جدید و رویه‌هایی از الیاف مصنوعی و سایر مواد كه سبكتر هستند داده اند.
  2. تکنولوژی Gore-tex یک نوع تکنولوژی برای ساخت پارچه ضد آب است. کفشی انتخاب نمایید که اگر پای شما با آب برخورد داشت، آب وارد آن نشده و جوراب شما خیس شود.
  3. جنس رویه کفش باید در برابر پوسیدگی و سایش بسیار مقاوم و قوی باشد.
  4. همچنین رویه کفش باید به گونه ای باشد که پای شما را اذیت نکند و جنس آن دارای منافذی برای ورود و خروخ هوا باشد تا پای شما هنگام کوهنوردی و پیاده‌روی عرق نکند.
  5. قابلیت حفظ دما و هواخوری دو ویژگی مهم در انتخاب کفش کوهنوردی می‌باشند. اگر می‌خواهید کفشی مناسب کوهنوردی در سه فصل از سال داشته باشید می بایست قابلیت هواخوری داشته باشد تا علاوه بر جلوگیری از تعریق زیاد سطح پوست،بتواند پای شما را خنک نگه دارد. ولی برای کوهنوردی در زمستان این موضوع اهمیت چندانی ندارد و فقط باید پای شما را گرم نگهداری کند .در ساخت این کفش ها از تکنولوژی‌هایی استفاده میکنند که از هدر رفتن دمای داخلی کفش و سرمازدگی پا جلوگیری می‌کند.
  6. لایه میانی خوب(EVA) باعث احساس خستگی کمتر می‌شود.
  7. کفه داخلی کفش باید مناسب برای گودی پای شما باشد. این مقدار استاندارد خاصی ندارد و باید با پوشیدن چند برند مختلف میزان آن را بدست آورید.
  8. 8.       وزن کفش کوهنوردی باید سبک باشد تا بتوانید گام‌های راحت‌تری بردارید ولی ممکن است کفش‌هایی که برای کوهنوردی‌های سخت ساخته شده‌اند مقداری سنگین‌تر باشند. اما اگر کفش کوهنوردی بدون علت خاصی سنگین باشد بدون شک در طول پیمایش مسیر شما را آزار خواهد داد.

هنگام خرید در فروشگاه و پرو کفش موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  1. جهت امتحان كفش كوهنوردی در فروشگاه، یك جفت جوراب ضخیم از نوعی كه در فعالیت‌های خود به پا می‌كنید همراه داشته باشید.
  2. پای بسیاری از افراد در طول روز باد می‌كند، بنابراین خرید خود را در بعدازظهر یا غروب كه پا در بزرگترین اندازه خود است، انجام دهید.
  3. پیش از بستن بندهای کفش، پایتان را تا جایی که امکان دارد در داخل کفش به قسمت عقب برانید و پنجه‌ی پای‌تان را کاملاً در عقب کفش قرار دهید. در این حالت باید به اندازه حداقل قطر یک انگشت شست، انگشتان پا با جلوی کفش فاصله داشته باشد. سپس بند کفش را محکم بسته و با آن راه بروید. 
  4. مطمین شوید کفش از قوزک مچ پای‌تان محافظت می‌کند.
  5. مطمین شوید كه هیچ نقطه‌ای از پای شما تحت فشار نیست. 
  6. لطفا کفش کوهنوردی را یك شماره از پایتان بزرگتر بخرید و نه بیشتر.
  7. در صورت امکان در فروشگاه، مدت طولانی‌تری کفش را در پای خود نگه دارید و با آن راه بروید. اگر قسمت شیب‌داری در فروشگاه وجود داشت حتما از آن بالا و پایین بروید تا حالت‌های بیشتری از کفش را در پای خود امتحان کنید.
  8. و در آخر به صدای پای‌تان گوش كنید و نه به چشمان‌تان!

فراموش نکنید که کفش مناسب از همان لحظات اول و هنگام پرو، راحتی را به شما هدیه خواهد کرد. پس اگر در آن راحت نیستید احتمال این‌که این راحتی بعدا به وجود بیاید بعید است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *