5 مقصد عالی برای طبیعت گردی در نوروز

مجله زیگوکمپ » جاذبه های طبیعت گردی » 5 مقصد عالی برای طبیعت گردی در نوروز
5 مقصد عالی برای طبیعت گردی در نوروز

اگر اهل سفر و طبیعت گردی هستید و نوروز را فرصتی برای گشت و گذار در طبیعت بکر و ناب میدانید، خواندن این مطلب به شما کمک میکند تا مقاصد طبیعت گردی در نوروز را به خوبی بشناسید. نوروز طولانی‌ترین تعطیلات سال است که میتوان از آن برای سفرهای چندروزه استفاده کرد.

شاید بسیاری افراد اهل سفر به مقاصد تکراری و پرگردشگر باشند و سبک و سیاق خاصی برای سفر نداشته باشند.  نوروز امسال فرصتی است که مقاصدی را برای سفر انتخاب کنیم که تا به حال به آن سفر نکرده ایم. آشنایی با رسم و رسوم دیگر مناطق کشور و بازدید از مکان های دیدنی شهرها بسیار لذت بخش است.

در کشور ما موقعیت‌های اقلیمی خاص و طبیعت متفاوت، از جذاب‌ترین مقاصد اکوتوریسم به حساب می‌آید. رفتن به این مکان ها این شانس را به گردشگران می‌دهد که بیشتر با جامعه محلی ارتباط برقرار کنند. با سفر به این مناطق علاوه بر ارتقا سطح فرهنگ سفر، میتوان به بومیان محلی در کسب درآمد نیز کمک بسیاری کرد.

طبس و سد شاه عباسی

طبس از شهرستان‌های استان خراسان جنوبی بوده که در گذشته جزیی از استان یزد محسوب میشد اما طی تقسیمات کشوری که چندسال پیش صورت گرفت به شهرهای استان خراسان جنوبی ملحق شد. این منطقه دارای معادن غنی ذغال سنگ بوده و به همین دلیل این مکان در ردیف غنی ‌ترین مناطق کشور به لحاظ این سوخت ارزشمند قرار داده است.

طبس منطقه ای بیابانی و کویری است به همین دلیل روزهایی بسیار گرم و شب‌هایی بسیار سرد دارد. اما نکته جالب اینکه با توجه به کویری و بیابانی بودن این منطقه، جنگل و دریاچه هم در برخی از مناطق آن وجود دارد. بهترین زمان سفر به طبس به دلیل آب و هوای کویری و گرم آن فصول سرد سال است.

یکی از دیدنی ترین مناطق طبس سد شاه عباسی است. سد شاه عباس در دوران صفویان و برای مهار رگبارهای فصلی در آن دوران بنا شد و بدون شک از شاهکارهای معماری تاریخ ایران است که در روستای “خرو” قرار دارد. سد شاه عباسی 60 متر ارتفاع دارد و بر تنگه‌ای باریک میان دو کوه بنا شده است.

هوشمندی و خلاقیت در طراحی این سد بسیار مورد توجه است به این دلیل که ساخت آن به شکلی صورت گرفته که هیچ رسوبی در پشت سد جمع نمی شود. این بنای بی‌‌نظیر بدون نیاز به تعمیر و نگهداری و مدیریت، میتواند تا سالهای طولانی همچنان کاربرد خود را داشه باشد. این سد در بین مردم محلی به طاق عباسی معروف بوده و بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد.

سد شاه‌عباسی در روستای خرو در 25کیلومتری شهر طبس قرار دارد و برای مقصد طبیعت گردی در نوروز بسیار مناسب است.

طبس مناطق جذاب و دیدنی دیگری مانند چشمه مرتضی علی، دره کال جنی، غار و کویر حلوان و … را نیز دارد.

 

سد شاه عباسی طبس

 

کهگیلویه و بویراحمد؛ دیار آریوبرزن سردار نامی ایران

از دیگر مقاصد طبیعت گردی در نوروز استان کهگیلویه و بویر احمد یکی از استانهای زیبای کشور به مرکزیت شهرستان یاسوج است که به سرزمین چهار فصل شهرت یافته است. این استان دارای هشت شهرستان (بویراحمد ، دنا ، گچساران ، کهگیلویه ، بهمئی ، باشت ، چرام و لنده) می‌باشد.

به گفته مورخان، این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران به حساب می‌آمده است.

از جمله مناطق زیبا و دیدنی این استان پارک جنگلی یاسوج است که این پارک جنگلی با 80 هکتار وسعت بزرگترین پارک جنگلی در جنوب کشور است. این پارک جنگلی دارای بافت گیاهی و جنگلی خاصی بوده و  پوشیده از درختان بلوط، بادام کوهی، ارزن، کیکم و بنه است.

دریاچه مور زرد زیلایی از دیگر مناطق جذاب این شهر و استان است که در تنگه‌ای واقع شده كه اطراف آن را كوه هایی از جنس سنگ آهك پوشانده است. تعدادی از آبزیان در این دریاچه به حیات خود ادامه می دهند كه ماهی كپور معمولی از مهمترین آنهاست.

مساحت این دریاچه 14 هكتار ، حداقل عمق آن 7 متر وحداكثر آن 14 متر است. این دریاچه زیبا در135 كیلومتری شمال غرب یاسوج و در ارتفاعات 2180 متری از سطح دریا قرار دارد.

یکی از بهترین مناطق دیدنی این استان آبشار بزرگ‌ و معروف‌ مارگون‌ است که در مرز دو استان‌ كهگيلويه‌ و استان فارس‌ قرار دارد. اين‌ آبشار در شرق‌ ياسوج‌ و در كنار روستاي‌ مارگون‌ واقع‌ شده‌ است‌. ارتفاع آبشار مارگون بسيار بلند بوده و به‌ دليل‌ قرار گرفتن‌ در داخل‌ تنگه‌ زيباي‌ مارگون‌ و تعدد رگه‌هاي‌ آبشاري‌ كه‌ به‌ درون‌ دره‌ و مسير رودخانه‌ مي‌ريزند بسیار مورد توجه قرار دارد.

بوشهر و سواحل بکر و زیبا

بندر بوشهر یکی از مناطق جنوبی ایران و شبه جزیره ای است که از سه طرف به خلیج فارس و از یک طرف به خشکی متصل است. این بندر زیبا دارای سواحل بکر، کوه‌های زیبا، نخلستان‌های سرسبز، آثار فرهنگی و بناهای تاریخی است که بسیاری از طبیعتگردان علاقه دارند به این منطقه سفر کنند.

به دلیل آب و هوای نسبتا گرم و شرجی این بندر، بهترین مقصد طبیعت گردی در نوروز نیز به حساب میرود. این شهر قدمتی هزاران ساله داشته و به دوران ساسانیان باز میگردد. سواحل بکر و زیبا، نخلستان‌های سبز و بناهای تاریخی،نظر گردشگران بسیاری را به خود معطوف میکند.

گنبد نمکی جاشک که از بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی ایران و خاورمیانه و از جاذبه‌های طبیعی استان بوشهر به شمار میرود. مهمترین خصوصیت بارز و متفاوت کوه نمکی جاشک، نوع نمکهای این کوه نمکی، گنبدها و غارهای منحصر به فرد، آبشارها، بلورها است.

عمارت ملک، عمارت کازرونی و گورستان و منطقه باستانی سیراف از جمله مناطق دیدنی این استان جنوبی و زیبای کشور است.

 

طبیعتگردی در بوشهر

 

ترکمن صحرا؛ عروس گلستان

اگر اسم ترکمن صحرا شما را یاد یه کویر خشک و گرم می اندازد باید بدانید که کاملا عکس این قضیه صادق است. ترکمن صحرا منطقه‌ای وسیع و سرسبز در گلستان و خراسان شمالی است که مناطق زیادی از گلستان را در بر می‌گیرد.

این منطقه‌ی زیبا از غرب با دریای خزر، از شمال با کشور ترکمنستان و از جنوب با جنگل های انبوه و سرسبز البزر هم جوار است.

گمیشان، آق‌قلا، مراوه تپه، گنبد کاووس و کلاله از جمله شهرهای استان گلستان هستند که در محدوده ترکمن‌صحرا قرار گرفته‌اند. تنوع حیات جانوری و وجود منطقه‌ای با نام هزاردره، از جمله مهم‌ترین جذابیت‌های این منطقه کشور به حساب می‌آید. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا ترکمن صحرا  به عنوان کاندیدای برترین مناطق ژئولوژیک ایران محسوب شود.

روستای «قره قاشلی» نیز از توابع بندر ترکمن و از معروف‌ترین مراکز پرورش و نگهداری اسب‌های ترکمن است. باشگاه‌های سوارکاری زیادی در این روستا وجود دارند که دیدن آنها بسیار لذت بخش خواهد بود.

منطقه شکار ممنوع “صوفیکم” از دیگر مناطق دیدنی بندر ترکمن بوده و میزبان پرندگان مهاجر کمیاب و گونه‌های متنوع بومی است. از دیگر مناطق دیدنی بندر ترکمن تالاب‌های «اینچه برون» و گل‌افشان‌های زیبا در نزدیکی این منطقه را میتوان نام برد.

این منطقه نیز از جمله مقاصد طبیعت گردی در نوروز بوده و سفر به آن در این فصل بسیار مناسب است.

باداب سورت، چشمه های رنگین و پلکانی

یکی از زیباترین و خارق‌العاده‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران که به خاطر ظاهر رنگینش، شهرت دارد باداب سورت واقع در استان مازندران است. این جاذبه اکولوژیک یکی از زیبایی های شگفت انگیز این استان محسوب میشود.

چشمه‌های پلکانی باداب سورت در اطراف شهرستان ساری قرار دارد و آب معدنی این چشمه و رنگ‌های بی‌نظیر هر پله آن، از ویژگی‌های متمایز کننده آن از سایر چشمه‌های ایران است.

شکل و ظاهر این چشمه به دلیل جریان آب‌های معدنی و رسوبی طی سال‌های متمادی به وجود آمده و پله‌های پرتعدادی را تشکیل داده‌اند که هر یک رنگی متنوع از طیف قرمز، نارنجی و زرد دارد.

نکته جالب اینکه حتی در وخیم‌ترین اوضاع آب و خشکسالی، این چشمه همچنان پرآب است. باداب سورت جزو چشمه‌های نادر طبیعت با آب شور است،

چشمه معدنی باداب سورت دارای خواص درمانی و ویژگی‌های خاص است و اکثر افرادی که به همین دلیل به این منطقه سفر می‌کنند.

 

طبیعت گردی در نوروز - باداب سورت

 

سخن پایانی

طبیعت گردی یکی از بهترین و لذت‌بخش‌ترین نوع سفر است که میتوان تجربه کرد. اما باید توجه داشت که بازدید از این مناطق لطمه و صدمه ای به طبیعت وارد نشود. اگر مراقبت و محافظتی نباشد این مقاصد زیبا و شگرفت به مرور از بین رفته و به جز خرابه ای از آن باقی نخواهد ماند.

این گونه مناطق و اماکن جزوی از سرمایه های یک کشور محسوب می‌شوند و حفظ و نگهداری از آنها بر ای همه امری مهم است. همچنین به همراه داشتن تجهیزات طبیعتگردی و کمپینگ برای افرادی که قصد سفر به این مناطق را دارند بسیار مهم و ضروری است.

 

 

https://mag.zigocamp.com/post/3412
1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *