همه چیز درباره پانچو

همه چیز درباره پانچو
اونچوی جای کوله دار

پاییز شروع شد و زمستان هم در راه است. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید باید خودتان را برای بودن در هوای بارانی و برفی آماده کنید. برای کوهنوردان و طبیعت‌گردان خشک ماندن لباس‌ها زیر باران و برف امری بسیار ضروری است، چرا که خیس شدن لباس‌ها اگر با کاهش دمای هوا و وزش باد همراه شود، منجر به تشکیل مثلت مرگ (سرما–رطوبت-باد) شده و می‌تواند خطر هایپوترمی یا سرمازدگی و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد. در این شرایط پانچو فرشته نجاتی است که قدم زدن زیر باران را به نشستن در خانه و تماشای باران از پشت شیشه بخار گرفته تبدیل می‌کند.  در ادامه با مقاله زیگوکمپ درباره پانچو همراه باشید.

پانچو چیست؟

پانچو پوششی سبک و کاملا ضد آب است که در مواقع ضروری کوهنوردان و طبیعت گردان را از خیس شدن و عواقب بعدی آن محفوظ می‌دارد. در واقع پانچو از مهمترین ملزومات طبیعت‌گردها است. این پوشش به محض شروع بارندگی بر روی لباس‌ها و حتی کوله‌پشتی پوشیده می‌شود، تمام سطح بدن را می‌پوشاند و مانع خیس شدن آن‌ها می‌شود.

تاریخچه پانچو

پانچو(Poncho) یک واژه اسپانیایی و به معنای پوششی سنتی است که ریشه آن در فرهنگ آمریکای لاتین است. پانچو در آمریکای لاتین به پارچه‌ای پشمی یا نخی مستطیل شکل گفته می‌شود که در وسط آن حرفه‌ای برای خارج کردن سر وجود دارد. پانچوها بیشتر برای محافظت در برابر سرما و باران پوشیده می‌شدند و برای ضدآب کردن آن‌ها نیز از مواد ضدآب طبیعی استفاده می‌شد. تاریخ دقیقی از تولید اولین پانچو کوهنوردی در دسترس نیست. اما پانچو اسپانیایی بعدها تبدیل به ایده بسیار خوبی برای تولیدکنندگان تجهیزات کوهنوردی شد.

انواع پانچو

مدل‌های مختلفی از پانچو در بازار وجود دارد که هر کدام با هدف خاصی تولید شده‌اند. از مهمترین انواع پانچو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پانچو کوهنوردی یا پانچو طبیعت گردی
  • پانچو بارانی

تنها تفاوت بین پانچو کوهنوردی و پانچو طبیعت گردی با پانچو بارانی این است که، پانچو بارانی دارای آستین و زیپ یا دکمه است. داشتن آستین برای برخی افراد پوشیدن پانچو در زمان سفر را سخت کرده و از طرفی امکان محافظت از کوله کوهنوردی خود را از دست می‌دهند و ممکن است آب باران به داخل کوله نفوذ کند.

راهنمای خرید پانچو

شاید از نظر برخی از افراد پانچو آن‌چنان وسیله پیچیده‌ای برای سفر نباشد و در نتیجه در زمان خرید تنها به رنگ و قیمت آن توجه می‌کنند. اما اهمیت خرید یک کالای مناسب تنها به رنگ دلخواه شما و بودجه‌ای که دارید محدود نمی‌شود. پانچو کوهنوردی یا پانچو طبیعت‌گردی با جان شما ارتباط دارد، آن هم زمانی که از امکانات اولیه شهری به دور هستید. پس با توجه به نکاتی که در ادامه تحت عنوان راهنمای خرید پانچو کوهنوردی و طبیعت گردی ارائه می‌کنیم، بهترین محصول را در رنگ دلخواه‌تان بخرید.

  • در انتخاب پانچو حتما به گشاد بودن آن توجه داشته باشید. پانچو مناسب باید به اندازه کافی گشاد باشد تا هوا در زیر آن کاملا جریان داشته باشد و از تعریق جلوگیری کند.
  • در انتخاب پانچو بهتر است نوعی را انتخاب کنیم که با وجود بلند و گشاد بودن، دستان ما کمی از آن بیرون باشد تا در صورت نیاز به راحتی بتوانیم دستان خود را حرکت داده و یا به زیپ لباس‌های زیر پانچو دسترسی داشته باشیم.
  • در انتخاب پانچو باید به رنگ آن نیز توجه کرد. برای طبیعت‌گردها انتخاب رنگ‌های شاد و روشن گزینه مناسب‌تری است چرا که در صورت گم شدن، این رنگ‌ها در میان رنگ‌های طبیعت، به راحتی قابل شناسایی است و می‌تواند تا حدود زیادی مانع گم شدن افراد شود.
  • در زمان خرید دقت کنید که باید پانچو انتخابی شما دارای فضای کافی برای پوشاندن کوله کوهنوردی هم باشد. چون قرار است از لوازم و تجهیزات و خوراکی‌های داخل کوله شما هم محافظت کند.
  • پانچو مورد نظرتان را در فروشگاه امتحان کنید تا خیلی بلند و دست و پا گیر نباشد. بهترین قد برای پانچو کمی پایین‌تر از زانوهای شما است.
  • برخی از پانچوها دارای زیپ هستند که کار پوشیدن را راحتتر می‌کند. اگر پانچوهای معمولی به نظرتان دست و پا گیر هستند، پس پانچوهای زیپ‌دار را امتحان کنید. فقط دقت کنید که محل زیپ آب‌بندی شده باشد تا در هوای بارانی خیس نشوید.
  • برخی از پانچوها یکبار مصرف هستند اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از تولید زباله و البته صرفه جویی در هزینه‌ها، پانچویی را خریداری کنید که ضخامت کافی و مقاومت مناسبی داشته باشد تا بارها بتوانید از آن استفاده کنید و در ضمن برای شستشوی آن بعد از سفر هم به مشکل بر نخورید.
  • در برخی از مدل‌های پانچو، کلاه دارای لبه است تا از ریزش باران بر روی صورت فرد جلوگیری شود. برخی از پانچوها نیز در قسمت سرآستین دارای چسب یا کش هستند تا از ورود باران به داخل پانچو جلوگیری شود. شما با توجه به نیاز خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
  • در زمان خرید پانچو به جنس آن بسیار دقت کنید، لازم است که ضخامت پانچو نسبتاً خوب باشد تا علاوه بر محافظت از شما در برابر باد و باران، مقاومت بالایی نیز در مقابل پارگی و ساییده شدن داشته باشد.
  • پانچوها معمولاً در ۳ سایز، S، M و L تهیه می‌شوند. پس با توجه به ابعاد آن، پانچویی را انتخاب کنید که مناسب سایز شما است. سایز بزرگتر همیشه دست و پا گیر است و سایز کوچکتر هم دامنه حرکتی شما را به شدت کاهش داده و به راحتی نمی‌توانید حرکت کنید.
  • برخی از پانچوهای کوهنوردی طوری طراحی شده‌اند که برای کوله شما نیز جایی در آن‌ها تعبیه شده است. اگر برایتان مهم است که پانچو علاوه بر کوله کوهنوردی شما، تمام بدنتان را کامل بپوشاند، از این نوع محصول استفاده کنید.
https://mag.zigocamp.com/post/346
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *