موارد استفاده از پانچو در شرایط اضطراری

مجله زیگوکمپ » راهنمای خرید و استفاده لوازم طبیعت ‌گردی » موارد استفاده از پانچو در شرایط اضطراری
موارد استفاده از پانچو در شرایط اضطراری
پانچوهای زمستانی

پانچو یکی از تجیهزات کاربردی، کم حجم و ارزان قیمت کوه‌نوردی است که می‌تواند کاربردهای فراوانی برای طبیعت‌گردها و کوه‌نوردان داشته باشد. در این مقاله زیگوکمپ با کاربردهای متفاوت پانچو در طبیعت آشنا خواهید شد.

  • چادر و پناهگاه

از پانچو می توان در مواقع ضروری به عنوان یک پناهگاه موقت یا چادر استفاده کرد. ضد آب بودن بدنه آن می‌تواند در موقع بارندگی برای ساخت یک پناهگاه سریع مناسب باشد. برای این کار کافیست آن‌را روی یک چوب درخت یا باتوم خود پهن کنید و و طرفین آن را با استفاده از چند میخ چادر و قطعه‌ای بند و یا با استفاده از چند قطعه سنگ محکم کنید.

  • زیرانداز

در صورت خشک بودن هوا و در مناطق گرم می‌توانید به هنگام استراحت از پانچوی خود به عنوان زیرانداز استفاده کنید. در مکان‌های خیس نیز استفاده از پانچو به عنوان زیرانداز بهترین گزینه است. این پوشش ضد آب شما و وسایل‌تان را از خیس شدن محفوظ نگه می‌دارد.

  • کیسه خواب

در مواقع ضروری پانچو می‌تواند به عنوان کیسه خواب عمل کند. خیلی مهم است که کوهنوردان به هنگام استراحت، بدن خود را گرم و خشک نگه دارند. در مواقع نیاز و در صورت نبودن کیسه خواب و یا خیس شدن آن می‌توان با قرار دادن پتو داخل پانچو و پیچیدن آن دور بدن و خوابیدن در لابه لای برگ درختان یا گیاهان، یک کیسه خواب گرم و مناسب درست کرد و از شر سرما و رطوبت در امان ماند.

  • کیسه حمل آب

استفاده از پانچو گزینه مناسبی برای حمل آب است. با درست کردن یک مشک بوسیله پانچو در موارد ضروری می‌توان آب مورد نیاز را به کمپ و محل استراحت منتقل کرد. در مواقع بارندگی نیز با استفاده از پانچو و یک طنابچه انفرادی می‌توان آب باران را جمع‌آوری کرد. همچنین از پانچو برای جمع‌آوری برف و ذوب کردن آن نیز می‌توان استفاده کرد.

  • خشک نگه داشتن زخم

در صورتیکه قسمتی از بدن شما زخمی شده باشد، بهتر است برای ترمیم آن محل زخم را خشک نگه داشت. برای این منظور می توان قسمتی از پانچو را برید و آن را روی پانسمان قرار دارد و به این ترتیب سطح پانسمان را از رطوبت محفوظ داشت.

  • انبار غذا

در صورتی‌ که محفظه و یا چادری مخصوص برای نگهداری مواد غذایی خود ندارید، و یا ممکن است مواد غذایی شما در معرض گزند حیوانات قرار بگیرد، می توانید از پانچو به عنوان انبار مواد غذایی استفاده کنید. برای این منظور کافی است مواد غذایی را داخل آن قرار دهید و آن را بالای درختی آویزان کنید تا هم از خیس شدن محفوظ بماند و هم از حمله حیوانات گرسنه دور باشد.

  • جمع‌آوری مواد غذایی

اگر سفر شما به دل جنگل‌های بکر و یا کوهپایه‌ها است،به راحتی می‌توانید با استفاده از پانچوی خود کیسه‌ای درست کنید و در آن گردو، تمشک، گیاهان خوراکی و دارویی، توت وحشی و سبزیجات معطر جمع‌آوری کنید و آن را گره زده و از چوب دست یا باتوم برای حمل آن استفاده کنید و در اولین استراحتگاه با استفاده از این مواد غذایی یک دمنوش معطر و گرم و یا یک غذای لذیذ برای خود درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

  • حفاظت در برابر باد

در صورت وزش باد شدید به راحتی می‌توان با استفاده از یک طناچه انفرادی یا مقداری طناب معمولی و پهن کردن پانچو روی آن، در فضای بین دو درخت یک پانل ضد باد درست کرد و از آن برای روشن کردن آتش و استراحت استفاده کرد.

  • علامت‌گذاری

استفاده از پانچو به خصوص اگر رنگ آن روشن باشد، در مواقع گم شدن بسیار کاربردی است.در صورت گم شدن می‌توانید با درست کردن نوارهای کوچک از آن و گره زدن به درختان و گیاهانی که در مسیر حرکت قرار دارند، جهت حرکت را برای تیم امداد و نجات مشخص کنید.

https://mag.zigocamp.com/post/356
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *