راهنمای کمپینگ در کوهستان | هر آنچه باید بدانید اینجاست | زیگوکمپ

مجله زیگوکمپ » آموزش » راهنمای کمپینگ در کوهستان | هر آنچه باید بدانید اینجاست | زیگوکمپ
راهنمای کمپینگ در کوهستان | هر آنچه باید بدانید اینجاست | زیگوکمپ
راهنمای کمپینگ در کوهستان | هر آنچه باید بدانید اینجاست | زیگوکمپ

کمپینگ در کوهستان مانند سکه دو رو دارد؛ ممکن است شبی آرام را در قله‌های کوه سپری کرده و از تماشا خورشید در افق تماشا لذت ببرید و یا شب را در چادر مسافرتی خود در حالی بگذرانید که باد با نیرویی وحشتناکی در بیرون زوزه بکشد. حالا قبل از شروع اولین سفر کمپینگ خود، بهتر است تا به شما بگوییم که هر آنچه لازم است بدانید اینجاست. ما در این مقاله قصد داریم تا نکات و توصیه‌های مهم در مورد راهنمای کمپینگ در کوهستان را به شما ارائه بدهیم. پس اگر کوهنورد هستید، بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

اولین نکته راهنمای کمپینگ در کوهستان؛ انتخاب مقصد!

قبل از شروع ماجراجویی خود در کمپینگ در کوهستان، باید تا آنجا که می توانید اطلاعات بیشتری در مورد مقصد خود به دست آورید. اگر برای اولین بار است که کمپینگ کوهستانی می کنید، پیشنهاد می کنیم مقصدی را انتخاب کنید که با آن آشنا هستید. استفاده از گوگل مپ و یا حتی سرچ ساده در مورد نام کوهستان انتخابی شما، به شدت می‌تواند کمک حال شما باشد. در اینجا نکات طلایی دیگر در مورد انتخاب مقصد به شما گفته شده است :

 

  • فاصله مسیر رسیدن به کمپ را برنامه ریزی کنید که حداقل 2 ساعت از نور روز باقی مانده باشد تا بتوانید چادر مسافرتی را باز کرده و آشپزی کنید.
  • بررسی دقیق میانگین زمانی که طول می کشد به کمپ سایت مورد نظر خود برسید.
  • افزایش ارتفاع می تواند زمان زیادی را از شما بگیرد. سعی کنید نموداری را پیدا کنید که نشان دهد افزایش ارتفاع تدریجی یا متراکم است.
  • بررسی دما در ارتفاعات مختلف به شما این امکان را می دهد که میزان سرما را در محل کمپ خود بسنجید.
  • بررسی دشواری مسیر به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا کوهستان انتخاب شده در سطح مهارت شما است یا خیر.

 

مرحله دوم؛ لیست بسته بندی تهیه کنید و آن را دوباره بررسی کنید!

مرحله دوم؛ لیست بسته بندی تهیه کنید و آن را دوباره بررسی کنید!

هیچ حسی بدتر از این نیست که در نهایت به کمپ کوهستانی خود برسید و متوجه شوید که یک قطعه کلیدی از تجهیزات را فراموش کرده اید… به ما اعتماد کنید، ما آنجا بوده ایم! اکنون، مهم نیست که چقدر اعتماد به نفس داریم، لیست بسته بندی خود را بررسی می کنیم و هر کالایی را که داخل کیف ما می رود علامت می زنیم. می دانم، این خیلی بیش از حد به نظر می رسد، اما صبر کنید تا به کمپ خود برسید و متوجه شوید که کبریت را فراموش کرده اید و نمی توانید شام خود را بپزید! ایده آل نیست.

 

قبل از رفتن تجهیزات خود را تست کنید

وسایل کمپینگ جدید بسیار هیجان‌انگیز است، با این حال، وقتی به محل کمپینگ خود می‌روید، معمولاً با پذیرایی کم یا بدون پذیرش و متوجه می‌شوید که هیچ ایده‌ای در مورد نحوه استفاده از چادر یا تجهیزات آشپزی جدید خود ندارید که این چندان هیجان‌انگیز نیست! اگر با وسایل جدید به راه می افتید، سعی کنید خود را با عملکرد و محدودیت های آن آشنا کنید. پیروی از این عمل ممکن است دشوار به نظر برسد، اما با داشتن دانش و اعتماد به نفس قوی در پشت تجهیزات خود، مطمئناً برای یک کمپینگ ماجراجویی در کوهستان آمادگی بهتری خواهید داشت.

 

تخمین تقریبی میزان آب مصرفی؛ اشتباه رایج کوهنوردان

اشتباه بسیار رایجی که مردم هنگام کمپینگ در کوهستان مرتکب می شوند این است که میزان آب مورد نیاز خود را دست کم می گیرند. جدا از مقداری که می نوشید، حداقل از یک لیتر در روز برای پخت و پز و نوشیدنی های گرم استفاده خواهید کرد. هنگامی که در حال بررسی نقشه جایی که قصد دارید کمپ بزنید، بررسی کنید که آیا منابع آبی در نزدیکی آن وجود دارد یا خیر. معمولاً هرچه خط آبی روی نقشه ضخیم‌تر باشد، منبع آب بزرگ‌تری را نشان می‌دهد. اما البته همیشه نمی‌توانید به این خط‌ها اعتماد کنید؛ چرا که ممکن است این رودخانه‌ها فصلی باشند.

  • به یاد داشته باشید، اگر قصد دارید آب را از یک منبع طبیعی استفاده کنید؛ بهتر است قبل از نوشیدن آب آن را تصفیه کنید. می توانید این کار را با جوشاندن آب، فیلتر کردن آن با استفاده از فیلتر آب یا افزودن قرص های ید انجام دهید.

 

هر چقدر برای وسایل ضروری کوهنوردی هزینه کنید، آسوده تر خواهید بود

چادر مسافرتی یکی از ضروری ترین وسایل مورد نیاز کمپینگ در کوهستان است

یک لحظه، می تواند کاملا آرام باشد و لحظه بعد، ممکن است در یک طوفان سهمگین گرفتار شوید. پس از همین رو باید وسایلی داشته باشید که در برابر آب و هوای مختلف که احتمالاً در کوهستان پیدا وجود دارد، مقاومت کند. پس هر چقدر هم که برای وسایل ضروری کوهنوردی هزینه کنید، خیالتان در کمپ راحت‌تر خواهد بود. ما در یک مقاله کاملا اختصاصی در مورد وسایل ضروری کوهنوردی توضیحات کافی را دادیم. مطالعه آن مطلب نیز می‌تواند در راستای انتخاب لیست مورد نظرات کمک کند.

 

استفاده از لباس های نخ پنبه کشنده است!؛ چه جنسی بپوشیم؟

مطمئنم که اگر کمپر حرفه‌ای کوهستان باشید قبلا شنیده بودید که لباس‌های نخ پنبه می‌توانند جان شما را در محیط‌های سرد به خطر بیاندازد. هر کاری که می‌کنید، هنگام پیاده‌روی در کوهستان، از لباس‌های نخی استفاده نکنید. این ماده غیر قابل تنفس است که باعث می شود عرق شما جمع شود و روی پوست شما یخ بزند. بهترین ماده برای پوشیدن در هنگام پیاده روی و کمپینگ، پشم مرینو یا الیاف مصنوعی (ترجیحا بازیافتی) مانند نایلون، پلی استر یا پلی پروپیلن است. حتی ممکن است برخی از تجهیزات ترکیبی از مصنوعی و مرینو برای دستیابی به بهترین نتایج باشد.

 

برای موقعیت ضروری، جایگزین وعده غذایی داشته باشید!

در حالی که ما همیشه تمام تلاش خود را می کنیم تا شامی پر و مغذی درست کنیم، گاهی اوقات آب و هوا آنقدر به هم می‌ریزد که حتی نمی توانیم آن را امتحان کنیم. به همین دلیل است که ما همیشه یک وعده غذایی اضطراری می آوریم که نیازی به گرم کردن ندارد. اینجا تعدادی جایگزین برای وعده شام به شما معرفی خواهیم کرد:

 

  • بسته بندی و کره بادام زمینی
  • بسته های آماده تن ماهی و برنج
  • سبزیجات تازه در سفرهای یک شبه
  • آجیل و خشکبار
  • شکلات

 

پایان قسمت اول راهنمای کمپینگ در کوهستان…

کمپینگ در کوهستان

قسمت اول مقاله راهنمای کمپینگ در کوهستان به پایان رسید. ما در بخش اول این مطلب سعی کردیم تا حد زیادی شما را با نکات مهم کمپینگ در کوهستان نسبت به شرایط آب و هوایی مختلف آشنا کنیم.

 

ممنون که تا انتهای راه همراه ما بودید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید لوازم کوهنوردی و طبیعتگردی ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید. همچنین از شما می‌خواهیم تا اگر نکته دیگری در مورد کمپینگ در کوهستان به ذهنتان می‌رسد با ما در انتهای این مقاله مطرح کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *