ارز مسافرتی چیست؟

مجله زیگوکمپ » آموزش » ارز مسافرتی چیست؟
ارز مسافرتی چیست؟
ارز مسافرتی

چه طبیعت گردی را انتخاب کرده باشید و چه قصد سفر تفریحی به یکی از کشورهای خارجی و رزرو هتل را داشته باشید، نیاز به تهیه ارز مسافرتی دارید. ارزهای مسافرتی همانطور که از نامشان پیداست ارزهایی هستند که برای سفر به خارج از کشور باید طبق قوانینی خاص آنها را تهیه کرد.

ارزهای مانند یورو دلار و پوند ارزهای مسافرتی هستند که در تمام دنیا شناخته شده هستند و به هر کشوری که قصد سفر داشته باشید، به همراه داشتن آنها الزامی است.

اما با توجه به قوانین جدیدی که وضع شده این روزها نحوه دریافت آن دغدغه بسیاری از مسافران به خارج از کشور است.

ارز مسافرتی با قیمت دولتی تنها سالی یک بار به مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، تخصیص داده می‌شود و از آنجا که مبلغ آن کمتر از قیمت بازار است، افراد زیادی تمایل به دریافت آن دارند، از این رو معمولا بانک‌ها و صرافی‌های دولتی که ارز مسافرتی دولتی ارائه می‌دهند، شرایط خاصی دارند.

با توجه به اینکه تعرفهاین ارزها هر سال توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام می‌شود و معمولا به دلیل نوسانات ارز، دچار تغییر می‌شود، برای مسافرانی که قصد خروج از کشور را دارند، تنها یک بار در سال مقداری ارز با نرخ ریالی کمتر از نرخ بازار را در نظر گرفته است.

مسافران با در دست داشتن بلیط سفر به یکی از شعب بانک ارائه دهنده ارز مسافرتی مراجعه و مبلغ ارائه شده را دریافت می‌کنند.

شرایط و مدارک مورد نیاز:

افراد بالای 12 سال قادر به دریافت ارز مسافرتی هستند.

یک بار در سال به هر فردی ارز مسافرتی تعلق می‌گیرد.

ارز مسافرتی تنها به مسافرانی که از فرودگاه امام خمینی، اصفهان، شیراز، تبریز و ارومیه و اهواز از کشور خارج می‌شوند، تعلق می‌گیرد.

مدارک مورد نیاز:

اصل و کپی بلیط هواپیما به مقصد کشور خارجی با مهر آژانس مسافرتی

اصل و کپی گذرنامه

اصل و کپی ویزا (در صورت نیاز)

خط موبایل به نام شخص متقاضی

اصل کارت ملی

کارت بانکی به نام شخص خریدار

اصل رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور

نشانی کامل و کد پستی 10 رقمی

تکمیل فرم درخواست ارز مسافرتی در بانک به صورت آنلاین

پرداخت معادل ریالی ارز دریافتی

تحویل رسید دریافت ارز مسافرتی

ارز مسافرتی در سال 1401به چه میزانی است؟

به دلیل نوسانات ارزی شدید و شرایط اقتصادی کشور در میزان واگذاری ارزهای مسافرتی تغییر به وجود می‌آید و طبق قانون جدید مبالغی خاص به عنوان ارز مسافرتی در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

به این ترتیب:

سفر هوایی به کشورهای دارای ویزا 2000 یورو، سفر هوایی به کشورهایی بدون ویزا 300 یورو و سفر ریلی، زمینی و دریایی به کشورهای خارجی 300 یورو تصویب شده است. این مبالغ ممکن است برای بانک‌های مختلف متغیر باشد.

کدام بانک‌ها ارز سفری دارند؟

طبق بخش ‌نامه‌ای که از سوی بانک مرکزی منتشر شد بانک‌های بانک ملی، بانک ملت، بانک تجارت، بانک سامان و بانک پارسیان مجوز ارائه این ارزها را دارند، اما در عمل تنها شعب ارزی سه بانک ملی، سامان و تجارت حواله را در شرایط خاص صادر می‌کند.

اقدامات دریافت :

برای دریافت حواله ارزی از بانک سامان حداقل 10 روز قبل از پرواز اقدام شود.

برای دریافت حواله ارزی از بانک ملی حداقل 4 روز قبل از زمان پرواز اقدام شود

دریافت حواله ارزی از شعب بانک تجارت معمولا درهمان روز انجام می‌شود.

مبلغ ارزی که بانک ملی به مسافران ارائه می‌نماید برای کشورهای نزدیک، 500 یورو و برای کشورهای دور 1000 یورو است.

برای دریافت ارز مسافرتی از طریق بانک ملت می‌توانید با مراجعه به سایت اینترنتی صرافی ملت و ثبت نام در سایت جهت دریافت نوبت صرافی اقدام نمایید. پس از دریافت نوبت، با حضور در صرافی در روز تعیین‌شده و با در دست داشتن فرم‌های درخواستی و مدارک مندرج در سایت ارز موردنیاز در همان روز مراجعه به شما ارائه خواهد شد. سقف وجه ارز مسافرتی که توسط صرافی ملت ارائه می‌شود طبق جدول فوق‌الذکر تا سقف 2000 یورو برای کشورهای هوایی نیازمند ویزا است.

نوبت‌دهی اینترنتی هر روز از ساعت 9 صبح در صرافی ملت شروع شده و در چندین دقیقه ممکن است تمامی ظرفیت نوبت‌دهی روزانه تکمیل شود.

 ارز مسافرتی به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟

افرادی که بیش از یک بار اقدام به دریافت ارز مسافرتی در سال می‌کنند.

افراد زیر 12 سال

افراد مقیم کشورهای خارجی

به افرادی که دارای گذرنامه‌های خدماتی و یا سیاسی هستند، ارز دولتی تعلق گرفته نمی‌شود.

سامانه آنلاین خرید ارزهای مسافرتی

در اواخر سال ۱۴۰۰ سامانه برخط ارز مسافرتی با همکاری بانک مرکزی با بازار ارزی راه‌اندازی شده است. این سامانه به منظور دریافت ارز مسافرتی برای جلوگیری از صرف زمان طولانی در صف‌های بانک و صرافی‌ها راه اندازی شد.

نحوه خرید در سال ۱۴۰۱ در این سامانه اینگونه است که ابتدا متقاضیان، مستندات و مدارک لازم را در سامانه بارگذاری می‌کنند، پس از احراز صلاحیت بر اساس قوانین بانک مرکزی، لیستی از صرافی‌های نزدیک نمایش داده می‌شود و با انتخاب صرافی موردنظر توسط متقاضی، بررسی مدارک و احراز هویت شخص متقاضی توسط آن صرافی انجام می‌شود، سپس پیامکی حاوی زمان مراجعه به صرافی برای متقاضی ارسال می‌شود. بدین صورت، بدون معطلی و منتظر ماندن در صف، ارز خود را دریافت خواهید کرد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *