باغ کتاب تهران؛ جایی برای تفریح و تفکر

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » باغ کتاب تهران؛ جایی برای تفریح و تفکر
باغ کتاب تهران؛ جایی برای تفریح و تفکر
باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران مجموعه ای است که برای نامگذاری و یا نحوه استفاده از آن داستان های زیادی را سپری کرد. به طور مثال ابتدا قرار بود مکانی دائمی برای نمایشگاه کتاب تهران باشد و معماری ساختمان نیز بر مبنای آن طراحی شد، بعد از منتفی شدن این موضوع پروژه ایجاد “بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی جهان” شکل گرفت که باز به نتیجه نرسید و در انتها باغ کتاب با کاربری فعلی در سال 96 افتتاح شد.

این مجموعه از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده، بخش خارجی از دریاچه مصنوعی، فضای سبز و باغ غذا و … تشکیل شده و بخش داخلی شامل چهار بخش اصلی با نام های بهارستان (شامل فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی  و … مخصوص کودک نوجوان است)، خیالستان(راهرویی با دو پیاده بر که دوطرف دیوار ها با پروژکتورهای بزرگی پوشیده شده است)، نگارستان (از چندین سالن سینما تشکیل شده) و سروستان (شامل کتاب‌فروشی و محصولات بزرگسالان) است.

باغ کتاب دارای وسعت بسیار زیادی است به همین دلیل در اکثر مکان های آن مجموعه نیمکت‌هایی برای استراحت و نشستن وجود دارد و همچنین کافه و رستوران و فست فود در طبقات و بیرون مجموعه برای لذت بیشتر از این مجموعه وجود دارد.

دسترسی به باغ کتاب بسیار راحت است، با سوار شدن به مترو و رفتن به  ایستگاه حقانی، بعد از تقریبا 10 دقیقه پیاده روی به باغ کتاب می رسید با ماشین هم  در خیابان‌های اطراف مجموعه فضا برای پارک خودرو وجود دارد.

بخش های مختلف باغ کتاب

باغ کتاب تهران یک ساختمان ۲طبقه و ۴بلوکه است. هر بلوک از این ساختمان به گروه سنی خاصی اختصاص داده شده است و امکانات ویژه‌ای دارد

بلوک  A بخش کودک

باغ کتاب تهران بخش مهمی از فعالیت خود را به کودکان اختصاص داده است. در بین طبقه‌های همکف و اول باغ کتاب تهران، بلوک آ یا همان بخش کودکان قرار گرفته است. این بخش که آن را «بلوک بهارستان» نامیده‌اند، محبوب‌ترین قسمت باغ کتاب به حساب می‌آید. در این بخش بیش از 30 مجسمه شخصیت‌های کارتونی طراحی شده است تا مراجعه به کتابخانه برای کودکان جذابیت بیشتری داشته باشد. کودکان در حقیقت سرمایه کشورمان به حساب می‌آیند و در صورتی که با کتاب و فرهنگ کتابخوانی آشنا شوند، آینده روشنی در انتظار آن‌هاست. در این بخش می‌توانید از امکاناتی همچون دیوار صخره‌نوردی کودک، باشگاه رباتیک و کافه مخصوص کودکان نیز بهره‌مند شوید.

 

بلوک کودک باغ کتاب

 

طبقه همکف بلوک بهارستان

در طبقه همکف بلوک بهارستان، فروشگاه کودک و نوجوان وجود دارد. می‌توانید در این بخش از یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های محصولات فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان خرید کنید. در این فروشگاه هر نوع کتاب، اسباب‌بازی و لوازم‌التحریر وجود دارد. در قسمت‌های مختلف همین قسمت از بلوک بهارستان است که مجسمه شخصیت‌های کارتونی به چشم می‌خورد که همگی در ابعاد بسیار بزرگ ساخته شده‌اند و جذابیت بسیاری برای کودکان دارند.

فکربازی مکانی برای بازی و استعدادیابی کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود که در طبقه اول بلوک A قرار دارد. شناخت استعداد کودکان در همان ابتدا باعث می‌شود تا خط زندگی آن‌ها مشخص شود. هر فرد به‌طور مادرزادی در رشته‌ای خاص مهارت و استعداد دارد و این استعداد باید در همان سال‌های ابتدایی زندگی کشف شود.

باشگاه زیست‌شناسی باغ کتاب تهران یک مجموعه کامل برای شناخت، آموزش و سرگرمی کودکان با محوریت علم زیست‌شناسی است که در بهار سال 1399 به مجموعه باغ کتاب اضافه شد. در این کارگاه آموزشی با کمک ابزارآلات مناسب، کودکان و نوجوانان هر چه بیشتر با علم زیست‌شناسی آشنا می‌شوند. فراموش نکنید که علاقه به رشته‌های خاص درسی و مشاغل مختلف در همین سن شکل می‌گیرد و حضور کودکان در این کارگاه‌های آموزشی نیز می‌تواند به استعدادیابی کودکان شما کمک شایان توجهی کند.

بخش دیگر مربوط به کودکان شهربازی تعاملی یا روبوکیدز است که نوعی شهربازی بسیار عجیب است و در ساخت آن از علم رباتیک استفاده شده است و می‌تواند برای کودکان بسیار جذاب باشد.

 

کتاب فروشی باغ کتاب

 

بلوک B  راهروی خیالستان

بین بلوک A و C باغ کتاب تهران، راهرویی باریک و بلند به‌طول 60 متر وجود دارد که این دو بلوک را به‌هم ربط می‌دهد. در این راهرو مسیر مخصوص پیاده‌بر وجود دارد که زحمت پیاده‌روی را برای مراجعه‌کنندگان کمتر می‌کند. مسیر پیاده‌بر یک نوار نقاله بزرگ و متحرک است که می‌توانید روی آن بایستید و به جلو حرکت کنید. در دو طرف این راهرو، تصاویر بسیار زیبایی نصب شده است. این تصاویر حالت متحرک دارند و به همین خاطر این راهرو را راهروی خیالستان می‌نامند.

بلوک C نگارستان

بلوک نگارستان مرکز هنری و فرهنگی باغ کتاب به حساب می‌آید. در این بلوک 11 سالن سینما و تئاتر در طبقات همکف، زیر همکف و همچنین پشت‌بام تعبیه شده است. پردیس سینمایی باغ کتاب که یکی از مجهز‌ترین سالن‌های سینمایی در تهران را دارد نیز در همین بخش واقع شده است. این پردیس سینمایی ۲‌هزار نفر گنجایش دارد و با پرده‌ای به مساحت 190 متر مربع، لقب دومین سینما با پرده سینمایی بسیار بزرگ را به خود اختصاص داده است.

در کنار پردیس سینمایی و بخش فرهنگی و هنری بلوک گلستان، بخش‌های متعددی همانند سالن نمایش علمی، سینما سه‌بعدی، بخش ربات نقاش و باغ علم کودکان که مخصوص کودکان ۷ تا 12 سال است نیز به چشم می‌خورد. همچنین در این بلوک امکان بازدید از نمایشگاه آثار هنری و چند کافه کوچک نیز وجود دارد.

با وجود 11 سالن مجزا، تقریباً تمامی فیلم‌های روز ایران را می‌توانید در این پردیس سینمایی انتخاب کنید. البته به‌ یاد داشته باشید که حتی ساعت کار سالن‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. در بخش بوفه، تنوع بسیاری  از انواع فست‌فود و کافی‌شاپ به چشم می‌خورد که همه نوع سلیقه را پوشش می‌دهند. در ضمن امکان خرید بلیط پردیس سینمایی باغ کتاب تهران به‌صورت اینترنتی و حضوری باعث شده تا افراد بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بلیط فیلم مد‌نظر خود را رزرو کنند.

بلوک  D سروستان

این بلوک مخصوص محصولات فرهنگی و کتاب‌های گروه سنی بزرگسالان است. گفتنی است که بلوک D توانسته عنوان بزرگ‌ترین کتاب فروشی جهان با مساحت 25هزار متر‌مربع را از آن خود کند. در این بخش تقریباً می‌توانید هر عنوان کتابی که در ذهن دارید را بیابید و با قیمتی کاملاً عادلانه آن را تهیه کنید. در این بلوک امکانات دیگری همچون گالری و کافه گالری بسیار بزرگی وجود دارد که استفاده از آن برای عموم مردم آزاد است.

نشر شهر

در قسمتی از طبقه همکف بلوک D، مرکز چاپ نشر شهر با تجهیزات مدرن چاپ دیجیتال و افست به چشم می‌خورد. این نشر یک مرکز چاپ و تبلیغات بسیار بزرگ و مجهز محسوب می‌شود که خدماتی همچون چاپ انواع بروشور، کاتالوگ، استند و لایت‌باکس را انجام می‌دهد. با توجه به‌ قرارگیری این نشر در مجموعه باغ کتاب تهران، باید انتظار استفاده از به‌روز‌ترین و مجهزترین تجهیزات چاپ را داشته باشید.

باغ علم نوجوانان

در طبقه اول بلوک D، بخشی با نام باغ علم نوجوان به چشم می‌خورد. این قسمت ۳ سالن و 40 بخش مختلف دارد و در آن سفری علمی را برای دانشجویان و نوجوانان فراهم می‌کنند. شاید با دیدن نام باغ علم نوجوانان، تصور کنید که محدودیت سنی خاصی دارد؛ اما بازدید از باغ علم نوجوانان برای گروه سنی خردسالان تا بزرگسالان جذاب و تماشایی خواهد بود. در این بخش حدود 40 دستگاه مختلف تعبیه شده است تا با کمک آن‌ها، نوجوانان را هر چه بیشتر با علوم مختلف آشنا کنند. این دستگاه‌ها در سه سالن مختلف به نمایش درآمده‌اند.

این بخش همانند بخش باغ علم کودکان، این بخش را نیز طراحان کره‌ای طراحی کرده‌اند و همه چیز آن بر پایه تجربه شکل می‌گیرد. در این بخش خبری از کتاب و متون آموزشی نیست و تلاش بر این بوده که کودکان با تجربه، لمس و تماشا با علوم مختلف آشنا شوند. در بخش باغ علم نوجوان این مجموعه، بخشی با نام آسمان‌نما وجود دارد. آسمان‌نما یکی از پرطرفدارترین بخش‌های باغ علم محسوب می‌شود در این قسمت شما می‌توانید شاهد آسمان شب کویر به‌صورت 360 درجه‌ای باشید. کیفیت نمایش این آسمان‌نما بسیار عالی است و در پخش آن از بهترین تجهیزات روز دنیا استفاده کرده‌اند. این شبیه‌سازی به‌حدی هنرمندانه انجام شده است که حتی می‌توانید صور فلکی مختلف را نیز در آن تماشا کنید و با دنیای ستارگان بیشتر آشنا شوید. آسمان‌نمای باغ کتاب تهران بسیار زیباست و تماشای آن حتی برای بزرگسالان نیز بسیار جذاب و خاطره‌انگیز خواهد بود.

اتاق فرار باغ کتاب تهران

اتاق فرار یا اسکیپ روم یکی از بازی‌های جدیدی است که در مدتی کوتاه، طرفداران بسیاری به دست آورده است. در اتاق فرار یک سناریو پیش رو دارید که شامل چندین و چند معمای مختلف می‌شود. شما باید با موفقیت این معماها را در مدت زمان محدود حل کنید تا بتوانید در اتاق فرار پیروز شوید. البته باور کنید که پیروزی در این بازی کار ساده‌ای نیست و بسیاری از افراد در حل معماهای مختلف درمانده می‌شوند. در طبقه اول بلوک D، می‌توانید شاهد اتاق فرار باشید. اتاق فرار باغ کتاب تهران دارای ۳ اتاق مجزا و سناریوهای متعدد است. در هر اتاق یک داستان خاص روایت می‌شود و شرکت‌کننده یا شرکت‌کنندگان را حسابی به چالش می‌کشد.

پشت‌بام باغ کتاب دارای فضای سبز بسیار زیبا و چند کافه باصفاست که برای استراحت و هواخوری گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. کافه رستوران ایزار یکی از چندین کافه‌هایی است که در بخش پشت‌بام باغ کتاب تهران مشغول فعالیت است. این کافه فضایی بسیار زیبا دارد. می‌توانید غروب آفتاب را از این کافه رستوران تماشا کنید.

 

کافه ویونا باغ کتاب

 

سخن آخر

شهر تهران به نوبه خود دارای جذابیت های گردشگری زیادی است که میتوان در روزهای آخر هفته به همراه دوستان و یا خانواده از این مکان های دیدنی لذت برد.

در زمان هایی که قصد سفر ندارید با گشت و گذاری در شهر تهران متوجه خواهید شد که مکان های بسیار زیادی هستند که تاکنون حتی یکبار هم از آن دیدن نکرده اید. پس حتما در برنامه ریزی های آخر هفته خود زمانی را برای بازدید از این مکانها اختصاص دهید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *