چابهار؛ نگین همیشه بهار جنوب ایران-بخش دوم

مجله زیگوکمپ » چابهار؛ نگین همیشه بهار جنوب ایران-بخش دوم
چابهار؛ نگین همیشه بهار جنوب ایران-بخش دوم
سفر به چابهار-2

سفر چابهار ویژه کسانی است که قصد دارند به سرزمین زیبا و شگفت انگیز سیستان و بلوچستان و بندر چابهار سفر کنند. چابهار یکی از شگفت‌انگیز ترین شهرهای ایران است که در جنوبی و شرقی‌ترین نقطه ایران واقع شده و سفر به این شهر زیبا، تجربه بسیار متفاوتی خواهد بود. در ادامه معرفی مکان‌های دیدنی چابهار با زیگوکمپ همراه باشید.

تالاب لیپار چابهار

تالاب لیپار چابهار که با نام تالاب صورتی چابهار نیز شناخته می‌شود، آبگیری به طول ۱۴ کیلومتر است که در دره‌ای صخره‌ای مشرف به کوه و در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر در ساحل دریای عمان قرار دارد. مهم ترین نکته درباره لیپار که آن را از همتایانش مجزا کرده، رنگ صورتی این تالاب است.

رنگ صورتی این تالاب به دلیل وجود فراوان پلانکتون‌های گیاهی است. تاكنون ۹۳ گونه پلانكتون گیاهی، ۳۱ گروه پلانكتون جانوری، ۶۴ گونه از انواع نرم‌تنان، ۸۵ گونه انواع ماهی، ۲۴ گونه از سخت پوستان، ۱۴ گونه مایوبنتوز و ۴۶ گونه مختلف از جلبک‌ها در این تالاب شناسایی شده‌اند.

لیپار-چابهار

کوه‌های مریخی

در حدود 40 تا 50 کيلومتري پس از شهرستان چابهار به سمت بندرگواتر، کوه هايی در سمت چپ جاده نمايان می‌شود که به کوه‌های مريخ يا مينياتوری معروف هستند.

جنس رسوبی این کوه‌ها و هم چنين فرسايش خاص آن‌ها، موجب ايجاد شيارها و تراش‌های زيبايی شده است که گويي نقاشي ماهر آنها را به تصوير کشيده است. اين کوه‌ها چاک چاک هستند و اشکالی نامانوس و فاقد پوشش گياهی دارند.

کوه‌های مریخی یا مینیاتوری

هنگامی که پا در این منطقه زیبا می‌گذارید گویی به سیاره مریخ سفر کرده‌اید، سیاره‌ای با کوه‌های رنگین کمانی و خاص. سیاره‌ای در دل چابهار با کوه‌هایی معروف به مریخی. کوه هایی که نمونه دیگر آن را در کمتر جایی از دنیا می توان مشاهده کرد.

هنگام عبور از کوه‌های مریخی در چابهار در جاده‌ای رانندگی می‌کنید که از یک سو کوه‌های مریخی با رنگ رویایی خود شما را احاطه کرده‌اند و در سوی دیگر منظره خیال انگیز ساحل و دریا و ماسه‌های سرخ با درختچه‌های بيابانی به چشم‌تان می‌خورد.

 ناگفته نماند که تورهای ستاره شناسی و لذت بردن از اجرام آسمانی به هنگام شب نیز در اطراف کوه‌های مینیاتوری چابهار به وفور اجرا ‌می‌شود.

غارهای بان مسیتی

بان مسیتی نام سه غار اسرارآمیز در چابهار است و به عنوان یکی از عجایب گردشگری ایران در میان عموم شناخته شده‌اند.. این غارها در دامنه کوهی به نام شهبازند و روستای مشهوری به نام تیس قرار گرفته‌اند. این مجموعه از یک غار طبیعی و دو غار دست‌کند ساخته شده و بومیان به آن بان مسیتی می‌گویند.

در زبان بلوچی، بان به مرد صالح و خدا پرست گفته می‌شود و مسیتی نیز به معنی پرستشگاه است.

گفته می‌شود غارهای بان مسیتی در گذشته پرستشگاه یا مکانی برای ذبح بوده و یا دیگر تشریفات مذهبی در آنها انجام می‌شده است. جلوی تمامی این غارها یک سکو وجود داشت تا این اعمال مذهبی بر روی آن انجام شود. این غارها در ارتفاع 25 متر بالاتر از سطح زمین قرار دارند.

اولین غار یک غار طبیعی بوده که بعدها دیواره‌های آن را تراش داده‌اند و مقبره‌ای مکعبی با دیوارهای سپید ساخته شده از گچ در آن قرار گرفته است. خطوط و علاماتی روی این مقبره قرار گرفته که شباهت زیادی به خطوط هندی و گچراتی دارد.

غار دوم، غاری دست‌کند است و تنها چند قدم از نخستین غار فاصله دارد، غاری با ارتفاع هشتاد سانتیمتر که احتمالا با چاه‌های زیرزمینی دفن مردگان و یا غار سوم مرتبط بوده و اکنون با مسدود شدن انتهای غار، این ارتباط قطع شده است.

سومین غار در سمت چپ اولین غار و تنها در فاصله 50 سانتی متری از آن قرار گرفته و غاری دست‌کند و مصنوعی به شمار می‌آید.

غارهای بان مسیتی

اسرار غارهای بان مسیتی

و اما اسرار این غارها کجاست؟

در زمان‌های گذشته مردگان را به درون چاه‌های دریایی می‌انداختند تا آنها غذای موجودات دریایی شوند، کاری که در آن زمان مقدس محسوب می‌شد. دلیل تقدس این کار احتمالا به این موضوع باز می‌گشته که افراد بومی منطقه، روزی خود را از دریا به دست می‌آورند و به نوعی به دریا احساس دِین داشته‌اند.

البته در روایتی دیگر، این غارها قسمتی از یک واحد تاسیسات ساختمانی بوده و از آن به عنوان حجره و توقفگاه معبد بوده‌اند و با پلکانی به زمین می‌رسیده‌اند.

در داخل یکی از این غارها یک آرامگاه وجود دارد که از سنگ نبشته و لوحی که اطراف آن وجود دارد اینگونه به نظر ‌می‌رسد که غارها با دست کنده شده‌اند. این غار یک گنبد کوچک هم دارد که از داخل با گچ سفید زینت داده شده است.

بازار محلی چابهار

یکی از جالب ترین دیدنی‌های چابهار بازار سنتی آن است. فروشگاه‌های چابهار در منطقه آزاد قرار دارند اما ‌می‌توانید با پرس و جو از بومیان خوش برخورد چابهار، از مکان روزبازارها و بازارهای عرضه صنایع دستی مطلع شوید.

این بازار در بین اهالی چابهاربه بازار فجر و دکه بازار شهرت دارد که در گوشه‌و‌کنار آن دکه‌ها و دست فروش‌های بسیاری دیده می‌شود.

در قدیم این بازار به صورت اتاقک و دکه‌های چوبی بوده، به همین دلیل به بازار دکه چوبی‌ها معروف است.

بازار محلی چابهار

در بازار محلی چابهار (بی بی بازار یا همان دکه بازار) می‌توانید انواع صنایع دستی و محلی سیستان از جمله حنا، حصیر، پارچه‌های رنگی، رزی دوزی و زیور آلات را بیابید.

همچنین اگر خانم باشید و اهل ذوق، با سپردن دستان خود به زنان بلوچی، نقش و نگارهایی زیبا که هند بلوچستان را نشان می‌دهد، بر روی دستانتان حک می‌کنند. بازدیدکنندگانی که به قصد خرید به چابهار سفر کرده‌اند می‌توانند راهی بازار محلی چابهار (بی بی بازار و دکه بازار) شوند و از کفش، صندلی، عطر و ادویه جات آن دیدن کنند.

اجناس و فروشندگان بازارهای سیستان و بلوچستان به خصوص دکه بازار این شهر نسبت به دیگر شهرهای ایران تفاوت‌ها و جذابیت‌هایی دارد. دلیل عمده این جذابیت‌ها به خاطر مجاورت استان سیستان و بلوچستان با کشورهای هند و پاکستان است.

https://mag.zigocamp.com/post/568
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *