سردترین نقاط جهان | از فوجی تا آلاسکا | زیگوکمپ

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » سردترین نقاط جهان | از فوجی تا آلاسکا | زیگوکمپ
سردترین نقاط جهان | از فوجی تا آلاسکا | زیگوکمپ
سردترین نقاط جهان | از فوجی تا آلاسکا | زیگوکمپ

شرایط زندگی در سردترین نقطه جهان به سختی برای انسان‌ها قابل درک است؛ اما کاشفان و دانشمندان بی باک و عایق بندی شده راه هایی برای زنده ماندن در آنجا پیدا کرده اند. پوست شما، در صورت قرار گرفتن در برابر سرمای این مناطق، در عرض چند دقیقه منجمد می شود و قطرات موجود در نفس شما با بازدم به کریستال تبدیل می شوند. دماسنج در این مناطق به هیچ عنوان کار نمی‌کند و این تنها یکی از ویژگی‌های سردترین نقاط جهان است. پس یک فنجان چای برای خود بریزید تا سفری به این اماکن در سراسر کره زمین داشته باشیم.

گنبد فوجی، قطب جنوب سردترین نقطه جهان؟

گنبد فوجی، قطب جنوب سردترین نقطه جهان؟

در سال 2010، ماهواره لندست 8 ابزارهای خود را به سمت یک خط الراس بلند در ورقه یخی قطب جنوب نشانه گرفت و آنچه دانشمندان در مورد آب و هوای محلی انتظار داشتند را تأیید کرد. صحرای خشک و سرد گنبد فوجی با ثبت دمای منفی 92 درجه سانتیگراد، سردترین نقطه جهان اعلام شد و رکورد قبلی ایستگاه وستوک (در همین مقاله به آن اشاره خواهد شد) که از سال 1983 باقی مانده بود را شکست.

 

اگرچه دما در اینجا به ندرت به منفی 30 درجه سانتی گراد می رسد، انسان ها به طرز باورنکردنی راه هایی برای زندگی و کار در این منطقه پیدا کرده اند. ایستگاه Dome Fuji در نزدیکی آن در سال 1995 تأسیس شد و هسته‌های یخی حفر شده در این منطقه پنجره‌ای به 720.000 سال تاریخ دیرینه-اقلیمی به ما می‌دهد. علاقه مند به رفتن هستید؟ یک قمقمه بسته بندی کنید.

 

ایستگاه تحقیقاتی وستوک؛ همیشه آفتابی

ایستگاه وستوک یکی از سردترین نقاط جهان، به طور عجیبی، یکی از آفتابی ترین‌های آن نیز هست.

یکی از سردترین نقاط جهان، به طور عجیبی، یکی از آفتابی ترین‌های آن نیز هست. در ماه دسامبر، ایستگاه تحقیقاتی وستوک در قطب جنوب بیش از 22 ساعت نور خورشید دارد. برعکس، در شب های قطبی، دقیقاً ساعت صفر نور خورشید وجود دارد و وستوک کمترین میانگین دمای سالانه را در بین ایستگاه های هواشناسی روی این سیاره ثبت می کند.

 

این ایستگاه توسط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1957 تأسیس شده است. دانشمندان علاوه بر هسته‌های یخی و ماژانترونومی، به دریاچه وستوک، یک دریاچه زیر یخچالی عظیم که در زیر یخ پنهان شده است، نفوذ کرده‌اند. آن‌ها در آنجا اکوسیستمی از میکروب‌ها و موجودات چند سلولی را کشف کردند که قبلاً از بقیه جهان جدا شده بود.

 

ایستگاه قطب جنوبی آموندسن؛ یک طلوع و یک غروب در سال

ایستگاه قطب جنوبی آموندسن؛ یک طلوع و یک غروب در سال

افرادی که در ایستگاه قطب جنوبی آموندسن(اسکات) زندگی و کار می کنند، تنها یک طلوع و یک غروب خورشید در سال را می بینند، بنابراین شاید تعجب آور نباشد که این ایستگاه سردترین دمایی است که تاکنون ثبت شده است. این ایستگاه که در بالای فلات قطب جنوب قرار دارد، نزدیک به 3000 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. حتی یک روز تابستانی در اینجا بعید است که از 12- درجه سانتیگراد بالاتر برود.

 

گنبد آرگوس، سردترین نقطه فلات قطب جنوب؟

گنبد آرگوس، سردترین نقطه فلات قطب جنوب؟

چقدر می توانیم پایین بیاییم؟ دانشمندان معتقدند که در یکی از سردترین نقاط جهان یعنی آرگوس به این موضوع پی ببریم. در نزدیکی رکورددار فعلی یعنی گنبد فوجی، قرائت تاج و تخت هنوز در Dome Argus ساخته نشده است؛ اما محققان حدس می زنند که خط الراس نزدیک خانه سردترین شرایط طبیعی روی زمین را دارد. در سال 2018، تیمی در دانشگاه کلرادو در بولدر از فناوری نقشه برداری مادون قرمز برای شناسایی مناطقی در شرق قطب جنوب استفاده کردند که دمای آنها به زیر 90 درجه سانتیگراد کاهش می یابد. اینها در فرورفتگی های توپوگرافی کم عمق در نزدیکی بالاترین قسمت ورقه یخ، در ارتفاع 3800 تا 4050 متری رخ می دهند و Dome Argus یکی از نامزدهای اصلی است.

 

آلاسکا با طعم منفی 73 درجه سانتیگراد

آلاسکا با طعم منفی 73 درجه سانتیگراد

بلندترین قله کوه در آمریکای شمالی منظره ای دیدنی و با ابهت است که بیش از 6000 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این قله همچنین به بهشت کوهنوردان مشهور است؛ اما اگر به فکر صعود به یکی از سردترین نقاط جهان هستید، به یک لایه پایه نفوذ ناپذیر نیاز خواهید داشت. یک ایستگاه هواشناسی نزدیک به قله دمای باور نکردنی را در ایالات متحده در سال 2003 ثبت کرد: یخبندان منفی 73 درجه سانتیگراد. زمانی که به عنوان کوه مک کینلی شناخته می شد، دولت ایالات متحده نام رسمی آن را به دنالی برگرداند؛ نامی که توسط مردم کویوکان که در منطقه اطراف کوه ساکن هستند استفاده می شود.

 

ورخویانسک روسیه؛ وارونگی عجیب و غریب دما

ورخویانسک که به عنوان یکی از سردترین شهرهای جهان نیز محسوب می‌شود، حدود 1000 نفر جمعیت دارد. این منطقه در دایره قطب شمال قرار داشته و یکی از مکان‌هایی است که به عنوان «قطب سرما» شمالی شناخته می‌شود. جایی که سردترین دما تا کنون در نیمکره شمالی ثبت شده است. آب و هوای منحصر به فرد آن توسط منطقه ای از هوای متراکم سرد به نام سیبری مرتفع ایجاد شده است. این منطقه مستعد وارونگی دما است، جیب هایی که در واقع دما با افزایش ارتفاع افزایش می یابد. به طور باورنکردنی، Verkhoyansk به طور منظم دمای تابستان بالاتر از 30 درجه سانتیگراد را می بیند. این شهر میزبان برخی از بزرگترین نوسانات دما بین زمستان و تابستان در هر نقطه از زمین است. و ما فکر می کنیم که بریتانیا قابل تغییر است.

 

 

ممنون که تا انتهای مقاله سردترین نقاط جهان با ما همراه بودید. ما در اینجا سعی کردیم تا چند شهر یا منطقه که به عنوان سردترین نقطه جهان نیز شناخته شده‌اند، به شما معرفی کنیم. شما نیز اگر فکر سفر به این نقاط به سرتان زده؛ بهتر است حتما قبل از سفر لوازم کوهنوردی تان را از زیگوکمپ خریداری کنید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *