سفر به آبگرم‌های‌ سرعین-قسمت اول

مجله زیگوکمپ » سفر به آبگرم‌های‌ سرعین-قسمت اول
سفر به آبگرم‌های‌ سرعین-قسمت اول
چشمه آبگرم ایران-سرعین

چشمه‌‌های آبگرم زیادی در گوشه‌وکنار ایران وجود دارد؛ اما اسم آبگرم که می‌آید بیشترمان یاد سرعین می‌افتیم. هرساله خیلی‌ها به امید درمان دردهای مختلف راهی این آبگرم‌ها می‌شوند. کدامیک از این آبگرم‌ها بهترند؟ در این مقاله زیگوکمپ به سراغ بهترین آبگرم‌های سرعین رفتیم.

بزرکترین مرکز آب درمانی خاورمیانه: مجتمع آبدرمانی سبلان سرعین

این مجتمع دارای امکانات متعددی از جمله استخرهای متعدد سرپوشیده و حوضچه‌های آبگرم تحت فشار ( جکوزی )، سونای خشک و بخار، دوش‌ها و وان‌های انفرادی متعدد، خدمات پزشکی و درمانی مجزا برای مردان و زنان، پارکینگ اختصاصی است. از آنجا که همه بخش های این آبگرم بر اساس استانداردهای جهانی ساخته شده، عنوان بزرگترین مرکز آبدرمانی خاورمیانه را با خود یدک می کشد.

آب این آبگرم ترش‌مزه و کمی بودار است و برای درمان دردهای رماتیسم، مفاصل مفید است و آرامبخش اعصاب بشمار می رود.

مرکز آبدرمانی سبلان سرعین

پر آب‌ترین و بزرگترین چشمه آب معدنی ایران: آبگرم گاومیش گلی

آبگرم گاو میش گلی در شهر سرعین و در ارتفاع ۱۹۴۰ متری از سطح دریا واقع شده که پر آب‌‌‌ترین چشمه معدنی شهر سرعین از لحاظ آبدهی و وسعت است و آبدهی آن ۱۴۰ لیتر در ثانیه و دارای استخری روباز به مساحت ۴۰۰ متر با عمق ۱۳۰ سانتی متر که آب آن به صورت دائ‌‌‌‌می‌و جوشان در جریان است.

دهانه آن پراکنده و دمای آب در حوض ۴۶ درجه سانتی گراد است. آب گاومیش گلی ترش مزه بیرنگ و ‌‌‌‌کمی‌بودار است.

آبگرم گاو میش گلی به علت داشتن ترکیب کلروبی کربناته سدیک و کلسیک برای درمان بیماری‌‌‌‌های عمومی، بیماریهای سیستم حرکتی (دردهای مزمن روماتیسمی) و بیماری‌‌‌‌های زنان، خنازیر و بیماری‌‌‌‌های قلبی و نیز تقویت عمو‌‌‌‌می‌بدن قابل استفاده است.

آبگرم گاومیش گلی

در خصوص نامگذاری آن به گاومیش گلی بر اساس روایات سالخوردگان در طی سالیان قبل : پیش از آنکه استفاده بهینه از آن بدین شکل صورت گیرد، گاومیش‌‌‌‌های اهالی سرعین در داخل استخر بعد از اینکه مقداری از حرارت آب کاسته ‌‌‌‌می‌شده است، ‌‌‌‌می‌خوابیدن و بدین سبب از آن بنام آبگرم گاومیش گلی نام برده اند.

هتل رویال پارک سرعین

هتل رویال پارک سرعین، هتل چهار ستاره‌ایست که در خودش اولین مجموعه آبدرمانی ایران را جای داده است. این مجموعه تحت نظارت اتحادیه جهانی آبدرمانی قرار دارد و شامل بخش‌های مختلفی از جمله اتاق آرامش، ماساژ و اسپاست.

رویال پارک سرعین

آبگرم رویال پارک، استخر و جکوزی VIP هم دارد. آب این بخش‌ها با چشمه گاومیش گلی پر شده و به همین دلیل از خاصیت درمانی زیادی برخوردارند؛ از جمله اینکه می‌گویند املاح آن از طریق پوست سریع جذب می‌شود.

آبگرم بش باجیلار

آبگرم بش باجیلار یکی از قدیمی‌‌‌ترین آبگرم‌‌‌‌های سرعین که بین اهالی در قدیم به «دره لر سویی» معروف بوده، دره‌ای سرسبز است که اطراف آبگرم چمن‌زار و پر از درختان چنار و سپیدار می‌باشد.

وجه تسمیه نام آن به خاطر جوشیدن آبگرم از پنج مظهر در محل چشمه بوده که آن «پنج خواهر» یا همان بش باجیلار به زبان ترکی نام گرفته است.

آب این مجتمع از ۵ دهنه چشمه فوق الذکر و پمپاژ مقداری از آب گاومیش گلی تأمین ‌‌‌‌می‌شود که آبدهی ‌‌‌‌آن‌‌ها روی هم رفته ۱۳ لیتر در ثانیه است و به صورت دائمی ‌و جوشان است.

دمای آب در داخل استخر بش باجلار در حدود ۳۵ درجه با ظاهری کدر، کمی‌ترش مزه و ‌‌‌‌کمی‌بودار است که ترکیب آن از نوع کلر و بیکربنات سدیم و گرم است.

آبگرم بش باجلار بعد از انقلاب اسلا‌‌‌‌می‌ تقریبا به صورت متروکه در آمد و فقط بعضی از اهالی از آن استفاده ‌‌‌‌می‌کردند. تا اینکه در سال ۱۳۷۱ اداره امور آب استان شروع به ساخت مجمتع فعلی در این محل کرد.

آبگرم بش باجیلار

امکانات این مجتمع به شرح زیر است:

  • استخری بزرگ به مساحت ۲۸۸ متر مربع با عمق ۱۴۰-۱۲۰ سانتی متر
  • تعداد ۶ دوش انفرادی اجباری با دیوارهای کوتاه قوسی شکل،
  • ۱۶ دوش عمو‌‌‌‌می ‌در مقابل دوش‌‌‌‌های انفرادی
  • سونای خشک و بخار هر کدام یک واحد
  • ۶ واحد جکوزی در قسمت غربی استخر
  • خدمات پزشکی و درمانی
  • پارکینگ

از آبگرم بش باجلارکه به لحاظ گنجایش، دومین آبگرم شهر سرعین محسوب ‌‌‌‌می‌شود برای درمان بیماری‌‌‌‌های عمو‌‌‌‌می ‌و تسکین دردهای عصبی و مفصلی استفاده ‌‌‌‌می‌شود.

آبگرم قره سو سرعین

آبگرم قره سو که غربی‌‌‌ترین چشمه آب گرم سرعین است، آبی با ۴۴ درجه سانتیگراد دما به صورت جوشان در سطح زمین دارد که جریانی دایمی ‌دارد و در فصل‌‌‌‌های مختلف جریان آن متغیر است. طعم آب این چشمه ‌‌‌‌کمی‌گس و بی رنگ و بی‌بو است.

آبگرم قره سو سرعین


سولفات، کلرور، بیکربنات و سدیم، پتاسیم و منیزیم، آنیون ها و کاتیون‌‌‌‌های موجود در این آب است.

آب این چشمه برای آرامش اعصاب و همچنین تسکین دردهای روماتیسمی‌ مفید و سودمند است.

https://mag.zigocamp.com/post/654
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *