سفر به جنگل‌های ایران؛ معادن طلای سبز – قسمت اول

مجله زیگوکمپ » سفر به جنگل‌های ایران؛ معادن طلای سبز – قسمت اول
سفر به جنگل‌های ایران؛ معادن طلای سبز – قسمت اول
جنگل‌های سرسبز ایران

جنگل‌های ایران در نواحی خطه سرسبز دریای کاسپین با مناطق بکر و شگفت انگیز، شمال ایران را به یکی از مقصدهای پرطرفدار برای مسافران تبدیل کرده است. طبیعت ایران با این جنگل‌های بی‌نظیر، لقب معادن طلای سبز را به خود اختصاص داده اند. در این مقاله زیگوکمپ به سراغ معرفی جنگل‌های زیبای ایران رفتیم. 

جنگل دالخانی رامسر

جنگلی چهارفصل با زیبایی‌های خیره کننده در 30 کیلومتری جنوب شرقی شهر رامسر در روستای دالیخانی یا دالخانی واقع شده است. دالان بهشت لقبی‌هیجان انگیز برای جنگل دالخانی است و دلیلش وجود بکرترین مسیرهای جنگلی و رسیدن به طبیعتی رنگارنگ در هر گوشه و کنارش است.

چشم‌اندازهای ‌بی‌نظیر، درختان گوناگون با پوشش متراکم جنگلی، مه‌های غلیظ و مسیرهای پیچ درپیچ چشمگیر دست به دست هم داده‌اند تا طبیعتی فوق العاده پدید بیاورند. دالخانی جنگلی زیبا برای ‌‌طبیعت‌گردان و دوستدارن طبیعت در قلب رامسر است. پاییز و بهار زیباترین فصل‌‌ها برای کمپ و شب‌مانی در این طبیعت زیباست.

جنگا دالخانی یا دالیخانی

الیمستان

الیمستان نامش را از گیاه “الیما” گرفته که اردیبهشت ماه رویش ‌آن‌ها آغاز ‌می‌شود. الیمستان از جنگل‌های توریستی و شناخته شده ایران به شمار ‌می‌رود که آخر هفته‌‌ها میزبان مسافران زیادی از گوشه و کنار سرزمین ایران است.

درختان سر به فلک کشیده، دشت‌های پرگل، مراتع سرسبز و طبیعتی بکر با چشم انداز زیبای قله دماوند محبوبیت شگفت انگیزی برای ‌‌طبیعت‌گردان و سفردوستان این جنگل دارد و لذت سفر را دوچندان ‌می‌کند.

جنگل الیمستان

اواسط بهار و اوایل پاییز بهترین زمان برای سفر به الیمستان است، البته زیبایی زمستان‌های آن غیرقابل توصیف است.

جنگل دو هزار تنکابن

لقب عروس طبیعت را به جنگل شگرف دو هزار تنکابن داده‌اند. این جنگل با تابستان‌هایی معتدل و زمستان‌هایی سرد، اما بهار و پاییزی دلچسب مقصدی برای ‌‌طبیعت‌گردان است.

رودخانه‌های روان، ارتفاعات چشم نواز، چمن‌زارهای دل‌نواز، مراتع و یخچال‌های طبیعی از زیبایی‌های غیرقابل توصیف در جنگل دو هزار تنکابن‌اند، اما زیبایی‌هایش به طبیعت شگفت انگیزش ختم نمی‌شود.

جنگل‌های دو هزار تنکابن

همچنین ارتفاعات گردکوه و قله سیالان بر جذابیتش افزوده است. جنگل دوهزار تنکابن با طبیعتی افسونگر و آب و هوایی دلنشین، دل هر رهگذری را ‌می‌برد و بیشتر روزهای سال مملو از کوهنوردان و ‌‌طبیعت‌گردانی است که برای دوری از هیاهو و شلوغی‌های شهر راهی جنگل ‌می‌شوند تا با صدای طبیعت به آرامش برسند.

جنگل سه هزار مازندران

«سه هزار» جنگلی بکر با مجموعه‌ای از منحصر به فردترین جاذبه‌های طبیعت و جزو زیباترین آفرینش‌های خدا بر روی زمین است. آرامش رویایی در هوایی مطلوب در کنار رودخانه‌ای پر آب و چمنزارهای مرتفع شهرت جنگل را چندبرابر کرده است.

جنگل سه هزار تنکابن

پاییز و بهار بهترین فصل برای پناه بردن به طبیعت سه هزار و کمپ در دل جنگل است. پارک جنگلی چالدره، دشت دریاسر، غار دانیال، آبشار فرهاد جوی و آب گرم معدنی فلک ده از دیگر جاذبه‌های دیدنی اطراف جنگل سه هزار تنکابن است که باید دید.

جنگل ارفع ده فیروزکوه

«ارفع ده» جنگلی زیبا بر فراز ابرها در ارتفاعات فیروزکوه است که با چشم اندازی زیبا، دلربایی ‌می‌کند. درختچه‌های سف، تلکا، زرشک کوهی، تل، آلاش و لازه چشمه پراو برای رهگذران خودنمایی ‌می‌کنند و مانند نگینی درخشان در جنگل ارفع ده ‌می‌درخشند.

جنکل ارفع ده فیروزکوه

اگرچه چهارفصلش را به انتظار طبیعت دوستان نشسته، اما پاییزش رنگ و نقشی دگر دارد. چشم انداز برگ‌های رنگارنگ پاییزی در دشتی مه گرفته با هوایی مطلوب لذت سفر را دوچندان ‌می‌کند.

قله ارفع ده خود به تنهایی مسیری برای طی کردن زیبایی‌هاست که با تماشای درختان سربه فلک کشیده ‌می‌توان خستگی راه را به در کرد و به آرامش طبیعت پناه برد.

جنگل لاجیم مازندران

لاجیم جنگلی رمزآلود با درختانی کهنسال است در سوادکوه استان مازندران واقع شده و با داشتن آب و هوایی مرطوب، از پوشش غنی گیاهی برخوردار است.

علاوه بر سفر به جنگل لاجیم، بازدید از روستای جاجیم خالی از لطف نیست. روستایی قدیمی‌ با برج و بارویی مستحکم و تپه‌ای که نشان دهنده محل زندگی حاکمان بوده، دوست داشتنی و دلچسب است.

جنگل لاجیم در مازندران
جنگل‌های راش سوادکوه

راش جنگلی سبز با درختانی بلندقامت است که در آن زیبایی آفرینش به نمایش درآمده است. سنگده یا مرسی سی از دیگر نام‌های جنگل راش است. سن درختان این جنگل را بین 80 تا 200 سال تخمین زده‌اند که جزو ارزشمندترین سرمایه‌های ملی ایران به شمار ‌می‌روند.

جنگل راش

درختان راش با تنیده شدن درهم سایه‌ای دلچسب برای هر رهگذری پدید ‌می‌آوردند و تماشای شاهکار هنری طبیعت را به یکی از لذت بخش‌ترین‌‌ها تبدیل ‌می‌کنند. درخت سردار یا سرخدار، ملج، توسکا، راش و افرا از درختان متنوع با نغمه سرایی‌های پرندگان گوناگون است.

جنگل‌های انجیلی مازندران

درختان انجیلی یکی از گونه‌های کمیاب و زیبا هستند که فقط در نوار جنو‌بی ‌دریای خزر و منطقه سوادکوه رشد ‌می‌کنند و زیبایی خاصی به طبیعت این خطه از ایران بخشیده‌اند. انجیلی، درختانی با ارتفاع 25 متر و برگ و تنه‌های شگفت انگیز یکی از ‌بی‌نظیرترین هاست که ‌می‌توانید در این جنگل ‌آن‌ها را تماشا کنید.

آبشار ولیلای و درختان انجیلی در چهار فصل سال زیبایی غیرقابل توصیفی به وجود آورده‌اند. بهترین زمان سفر به جنگل‌های انجیلی از اواخر اردیبهشت تا اواسط پاییز برای کمپ در طبیعت است.

جنگل انجیلی
https://mag.zigocamp.com/post/681
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *