تور شمال در پاییز

مجله زیگوکمپ » تور شمال در پاییز
تور شمال در پاییز
سفر به شمال ایران در پاییز

شهرهای شمالی ایران به‌خصوص استان مازندران هنوز خستگی میزبانی سفرهای نوروزی و سفرهای تابستانی را از تن به‌در نکرده‌اند که باید لباس نارنجی برتن کرده و آماده استقبال از گردشگران شوند.


طبیعت بکر شمال ایران با وجود پوشش گیاهی سوژه عکاسان و طبیعت‌گردان است. اگرچه شهرهای جنوبی ایران مقصد اول سفرهای داخلی و خارجی در فصول سرد پاییز و زمستان‌ به شمار می‌آیند، اما از درختان رنگارنگ و تجربه خیس شدن زیر باران در کنار دریا نباید گذشت.

فصل پاییز تمامی‌ بخش‌های شمالی ایران زیبا هستند اما باید در نظر داشته باشید که در این فصل در در استان‌های آذربایجان و قسمت‌های شمال غربی کشور، هوا سرد می‌شود. دیدنی‌های پاییزی مناطق شمالی ایران زیاد هستند اما برخی از معروف ترین و ناب ترین آنها را مرور می‌کنیم.

روستای یوش در پاییز

روستای یوش یکی از ان بخش‌های دوست داشتنی ایران است که اغلب آن را به خاطر وجود نیما یوشیج عزیز در آن می‌شناسیم. دیاری سرسبز با مردمی‌مهربان که همه ساله بار سنگین میزبانی از گردشگران را به دوش می‌کشند.

سفر به روستای یوش با زیگوکمپ

در روستای یوش چهار طایفه اسفندیاری، داوودی، کریمی‌و جمشیدی زندگی می‌کنند که تامین اقتصاد خانواده‌‌ها از طریق دامداری، باغداری و پرورش زنبور عسل انجام می‌شود.

انواع محصولات دامی‌و تولیدات محلی مانند شیر، سرشیر، پنیر، کره، ماست، قره قروت، گردو، زردآلو، گیلاس، فندق، سیب، آلو، لواشک و عسل از جمله معروف‌ترین سوغاتی‌های روستای یوش به شمار می‌روند که حاصل دست رنج مردم بومی‌ روستا هستند.
البته تمام سوغاتی‌های یوش به موارد ذکر شده محدود نمی‌شود. مردم محلی روستا از گیاهانی چون گون، اسپند، مورد، گلپر، خاکشیر، پونه‌ و گزنه و درختانی مانند اوجا، سپیدار، بید، تبریزی، ازگیل و ولیک برای صادرات گیاهان دارویی، انواع ادویه و ساخت صنایع دستی استفاده می‌کنند.

حتی اگر به این روستا رفته اید، باید بگویم پاییز یوش چیز دیگریست و ارزشش را دارد دوباره آن را در این فصل ببینید.

دریاچه عروس گیلان

دریاچه حلیمه جان که آن را با نام دریاچه عروس گیلان می‌شناسند، یکی دیگر از دیدنی‌های زیبای شمال ایران است که در یک مقاله مجزا درباره زیبایی‌های آن توضیح دادیم. این دریاچه زیاد بزرگ نیست اما دوست داشتنی است و امکانات خوبی همچون فروشگاه و اقامگاه روستایی در نزدیکی آن وجود دارد، اگر در جستجوی یک مقصد زیبا برای سفرهای یک یا دو روزه پاییزی در شمال ایران هستید، دریاچه حلیمه جان می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

دریاچه حلیمه جان

سوباتان گیلان در پاییز

سوباتان در مرز بین استان گیلان و اردبیل و در ارتفاعات تالش قرار دارد. به عبارت دیگر اگر بخواهید از تهران به سوی سوباتان بروید باید مسیر را این‌گونه طی کنید: تهران – کرج – قزوین – زنجان – نئور – سوباتان. سوباتان یک منطقه ییلاقی است و برای رسیدن به آن باید از تالش کمی‌دور شده و به سمت غرب لیسار بروید تا پس از طی 20 کیلومتر به سوباتان برسید.
اردبیل طبیعتی عالی دارد و کسانی که به اردبیل سفر کرده اند، به این موضوع مشرف هستند که طبیعت اردبیل از استان‌های گیلان و مازندران و… نیز دیدنی‌تر است.

سفر به سوباتان گیلان با زیگوکمپ

بنابراین اگر فرصت کافی برای سفر دارید و یا در دوران شیوع کرونا می‌توانید دورکار باشید از همین حالا برای رفتن به سوباتان برنامه ریزی کنید زیرا هم سفری ارزان است و هم مقصدی باورنکردنی. اگر کمی‌سرمای هوا شما را آزار نمی‌دهد، سوباتان نیز می‌تواند یکی از انتخاب‌های خوب برای سفرهای پاییزه به نواحی شمالی ایران باشد.

ماسال در پاییز

شهر ماسال به دلیل قرار گرفتن در میان کوه‌های تالش و از سمتی مقابل دریای خزر منطقه‌ای کاملاً بکر و خاص است که آب و هوای معتدل و مرطوبی نیز دارد. ماسال از نظر ارتفاع بعد از شهر رودبار، مقام دوم را در استان گیلان دارد و این شهر 44 متر از سطح دریا بالاتر است.

سفر به ماسال با زیگوکمپ

ماسال به دو بخش ماسال و شاندرمن تقسیم می‌شود. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر ماسال رودخانه‌های زیبای آن هستند که جذابیت منطقه را صد چندان کرده‌اند.

رودخانه‌ی خالکایی در بخش ماسال و رودخانه‌ی مرغک در شاندرمن از کوه‌های تالش سرچشمه می‌گیرند و در سراسر طول سال خروشان و پر آب هستند. بهترین زمان سفر به ماسال تابستان است اما پاییز هم می‌تواند زمان خوبی باشد به شرط آن که لباس مناسب به تن کنید و منتظر وزش باد سرد و کمی‌ باران هم باشید.

جنگل گیسوم در پاییز

جنگل‌های گیسوم در میان روستایی به همین نام قرار دارد. گیسوم روستایی ست از توابع بخش اسالم شهرستان تالش که در استان گیلان واقع شده است.

جنگل گیسوم پوشش گیاهی بی‌نظیری در خود دارد. حال تصور کنید در میان این پوشش گیاهی جاده‌ای کشیده شده که به مانند تونلی سبز شما را به دریا می‌رساند.

سفر به جنگل گیسوم

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید پیشنهاد می‌کنیم، پیاده در میان درختان جنگل گیسوم قدم بزنید و از این تونل سبز خود را به دریا برسانید.

گیسوم در پاییز زرد پوش می‌شود و یک لوکیشن عالی برای عکاسی و ساختن روزی شاد برای شما و همسفرهای‌تان فراهم می‌کند پس علاوه بر جنگل‌هایی که بالاتر به آنها اشاره شد، به گیسوم هم نگاه ویژه تری داشته باشید.

https://mag.zigocamp.com/post/704
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *