سوباتان؛ بهشتی دست‌نخورده-قسمت اول

مجله زیگوکمپ » سوباتان؛ بهشتی دست‌نخورده-قسمت اول
سوباتان؛ بهشتی دست‌نخورده-قسمت اول
سفر به سوباتان در تابستان

شیوع ویروس کرونا و برهم ریختن عادات زندگی روزمره، سفر به عنوان یکی از عادت‌های پرخطر و غیرضروری حذف شد. در این وضعیت شاهد هستیم که علاقه مردم به سفر کم نشد اما آنها با محدودیت روبه رو شدند. این شرایط سبب می‌شود تا مقاصد نزدیک به محل‌های زندگی پرطرفدار شوند و ساکنان شهرها برای چند روز یا چند ساعتی هم که شده به خارج شهر و مناطق خالی از جمعیت پناه ببرند.

یکی از انتخاب ها استان گیلان است که مناطق متعددی برای عاشقان طبیعت دارد. از بین مقاصد طبیعتگردی در گیلان امروز سوباتان را انتخاب کردیم تا به عنوان یک مقصد عالی برای طبیعتگردان معرفی کنیم. با زیگوکمپ همراه باشید.

سوباتان کجاست؟

سوباتان در مرز بین استان گیلان و اردبیل و در ارتفاعات تالش قرار دارد. به عبارت دیگر اگر بخواهید از تهران به سوی سوباتان بروید باید مسیر را این‌گونه طی کنید: تهران – کرج – قزوین – زنجان – نئور – سوباتان.

سوباتان یک منطقه ییلاقی است و برای رسیدن به آن باید از تالش کمی‌دور شده و به سمت غرب لیسار بروید تا پس از طی 20 کیلومتر به سوباتان برسید.

سفر به سوباتان

روستای سوباتان تالش

سوباتان یکی از توابع بخش کرگان‌رود تالش است اما آن را به عنوان سوباتان گیلان می‌شناسند. در سفر به سوباتان هرآنچه از سفر به دامان طبیعت انتظار دارید را خواهید دید از دشت گرفته تا جنگل‌های انبوه و خانه‌های روستایی روی تپه و حتی رودخانه و دریاچه در سفر به این خطه از ایران در انتظار شما هستند.

ریشه نام سوباتان به واژه سووتن باز می‌گردد که به زبان تالشی به معنای محل روئیدن گلپر است اما برخی معتقد هستند که سوباتان از دو واژه سو + باتان تشکیل شده و به معنای محل ریزش آب می‌باشد. این‌طور که به نظر می‌‌آید صحبت اول درست‌تر است.

روستای سوباتان مکان خوبی برای چادر زدن یا اجاره کردن خانه‌هایی ییلاقی به شمار می‌رود. همچنین می‌توانید با آداب و فرهنگ مردم این دیار نیز آشنا شوید.

سوباتان ده‌ها دیدنی دارد که در این مقاله 10 مورد مشهورتر را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

کوه‌های سوباتان

سوباتان از شرق به جنگلهای تالش و از غرب به مناطق ییلاقی اردبیل می‌رسد. اگر حدود 20 کیلومتر از دریاچه نئور فاصله بگیرید، ارتفاع زیاد و زیادتر می‌شود تا 2400 متر نیز پیش می‌رود. کوه‌های این ناحیه در اغلب فصول سال دارای برف هستند و مناطقی خوب برای کوه نوردی و جمع آوری گیاهان دارویی به شمار می‌روند.

چشمه‌های سوباتان

چشمه‌های طبیعی سوباتان

سوباتان نیز مانند بسیاری از ییلاقات دیگر ایران دارای چشمه‌های طبیعی متعددی است. چشمه‌های مشهور سوباتان عبارت اند از سید بلاغی، میله بلاغی، نظیری بلاغی، گزنه هونی و چشمه کوچ. بسیاری از مناطق سوباتان دارای لوله‌کشی آب آشامیدنی و گاز نیست و چشمه‌ها تامین کننده آب مورد نیاز ساکنان هستند.

غار گنج خانه سوباتان

در شرقی‌ترین ناحیه سوباتان دیواری سنگی وجود دارد که غار گنج خانه نیز در همین قسمت است. اگر غارگردی جزو علاقه‌مندی‌های شما در سفرهای ایرانگردی است، غار طبیعی گنج خانه در سوباتان مقصد خوبی خواهد بود.

دهانه غار گنج خانه تنگ است اما وقتی وارد آن شوید بیش از 7 متر ادامه می‌یابد. توصیه می‌کنیم که اگر غارنورد حرفه‌ای نیستید وارد این غار نشوید.

بومیان سوباتان معقد هستند که غار گنج خانه طلسم شده است و اگر وارد آن شوید، سالم بیرون نخواهید آمد که این داستان هم ریشه در شکل خطرناک آن دارد.

غار گنج خانه در سوباتان

قنات سلسال

سرچشمه اصلی قنات سلسال نیز در همین ناحیه است. برای دیدن این سرچشمه باید به سلسال در ناحیه لیسار بروید و از یکی از کهن‌ترین قنات‌های ایران دیدن کنید.

آبشار ورزان گیلان

آبشار ورزان از آن دسته دیدنی‌هایی است که اغلب گردشگرانی که به سوباتان می‌روند از آن دیدن می‌کنند. این آبشار 4 کیلومتر از سوباتان فاصله دارد اما جزو دیدنی‌های همین بخش از گیلان به حساب می‌آید. آبشار ورزان در غرب سوباتان واقع شده است.

پارک جنگلی آلچاق

پارک جنگلی و طبیعی آلچالق سوباتان در 2 کیلومتری شرق این ییلاق زیبا قرار گرفته و 7 نوع میوه جنگلی دارد. به دلیل اینکه اغلب درختان این جنگل چند هکتاری آلوچه جنگلی می‌باشد.

نام این پارک را آلچالق یعنی محل درختان آلوچه گذاشته‌اند. اما سیب کال، گلابی جنگلی‌، ازگیل کوهی، ولیک یا قاراگیله و زالزالک قرمز و سیاه از دیگر میوه‌های این پارک می‌باشد.

https://mag.zigocamp.com/post/711
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *