عکاسی در نقاط صخره‌ای طبیعت

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » عکاسی در نقاط صخره‌ای طبیعت
عکاسی در نقاط صخره‌ای طبیعت
عکاسی در طبیعت

عکاسی از صخره‌ها، لایه‌های سنگی، رسوبات طبیعی و بقایای سالیان طولانی از عصر‌های زمین‌شناسی برای عاشقان عکس‌برداری، آن‌ها را به نقاط بکری مانند دره‌ی ستارگان قشم، کال جنی طبس و تنگه‌ی شیرز کوهدشت می‌کشاند.

اگر دوست دارید بدانید چگونه بر فراز یکی از این صخره‌ها از بازی بین ابر‌ها، طلوع خورشید و باد‌های وحشی صحنه‌ای بی‌نظیر در آلبوم عکس‌هایتان خلق کنید با این مقاله زیگوکمپ همراه شوید.

زیبایی‌های مناطق صخره‌ای

طبیعت 4 فصل ایران سرشار از قله‌های پوشیده از برف، تابش آفتاب سوزان بر روی صخره‌ها و صدای رودخانه‌های کوچکی که بین این دالان‌ها جریان دارد است و همین تصاویر، سوژه‌ای بکر برای عکاسی و لذت بردن است.

علاوه بر این ‌همه زیبایی که در این صخره‌ها وجود دارد نوع تابش نور و حالت‌های مختلفی که از این تابش به‌وجود می‌آید باعث می‌شود تا عکاسان حرفه‌ای بتوانند با نور‌های طبیعی مختلف و بدون نیاز به ویرایش نور در عکس‌ها، مناظر زیبایی را ثبت کنند. 

نور زود‌گذر (EPHEMERAL LIGHT )

در انتهای روز که خورشید در بین ابر‌ها تیز‌ترین زاویه را با زمین دارد و در حال غروب کردن است، می‌توان پویاترین عکس‌ها را در نقاط صخره‌ای گرفت. در این لحظات که خیلی هم طول نمی‌کشند، نور خورشید به سرعت به بیش‌ترین میزان خود می‌رسد و بعد هم ناپدید می‌شود.

برای اینکه بتوانید این لحظه را ثبت کنید باید مسیر حرکت خورشید در بین ابر‌ها را دنبال کنید. لحظه‌ای که خورشید از پنجره‌ی میان ابر‌ها بیرون می‌آید همان لحظه‌ی موعود است. برای ثبت این لحظه از قبل کادر دوربین خود را ببندید و منتظر بمانید، این منظره به قدری زیبا است که ارزش منتظر ماندن دارد.

نور زود‌گذر

نوردهی (Exposure) دوربین‌تان را چک کنید و فراموش نکنید که به محض دیدن نور خورشید، دوربین خود را دوباره تنظیم کنید. اگر از روبه‌روی خورشید در حال عکس‌برداری هستید لازم است تا نوردهی را بیش‌تر کنید تا بتوانید درخشندگی بالای خورشید را ثبت کنید. لنز کثیف مقدار درخشندگی بالای خورشید را کم‌تر می‌کند، پس گرد و غبار‌هایی که روی لنز هستند را تمیز کنید تا عکس بهتری بگیرید.

نور پخش شده (DIFFUSED LIGHT)

ابر‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف در آسمان دره‌های صخره‌ای ایران وجود دارند. گاهی اوقات این ابر‌ها چندان پراکنده نیستند و فقط یک لایه‌ی نازک ابر روی خورشید را می‌گیرد. این ابر‌های پنبه‌ای باعث می‌شوند نور خورشید پخش شود و تندی تابش آن کم‌تر شود.

نور پخش شده

اجازه دهید این لطافت تابش خورشید، کم کم جای خودش را در فضای عکس‌هایتان باز کند و حال و هوایی احساساتی به عکس‌های شما بدهد. برای عکاسی در این نور باید به دنبال ترکیب رنگ‌هایی باشید که هارمونی بسیاز نزدیکی با یکدیگر دارند. هر آن چیزی که باعث ایجاد زاویه و کنتراست رنگ می‌شود را از کادر خود بیرون بیندازید و نگران کم بودن المان‌های موجود در عکس نباشید.

سایه‌ی وسیع (OPEN SHADE)

در دل صخره‌های سر به فلک کشیده گنج‌های پنهانی به انتظار عکاسان حرفه‌ای نشسته‌اند. انعکاس تصویر ریزش آبشار‌های کوچک در داخل رودخانه‌های محلی و برخورد قطرات آب با سنگ‌های کف صخره در طی روز، می‌تواند سوژه‌ی دیگری برای عکاسان عاشق طبیعت باشد.

سایه‌ی وسیع

عکس‌برداری از آبشار‌ها در نوری به غیر از نور مستقیم زیبایی بیش‌تری دارد، چرا که در نور کم سایه روشن‌ها بهتر نمایش داده می‌شوند. درست است که نور غیر مستقیمی که به داخل دالان‌های صخره‌ای می‌تابد، روشن است اما همین نور، کنتراست کمی دارد و برای عکس برداری از لحظه‌ی پرتاب شدن قطرات آب بر روی سنگ‌ها و رودخانه بسیار مناسب است. می‌توانید از یک سه پایه کمک بگیرید و زمان نوردهی را به اندازه‌ی نیم ثانیه یا بیشتر تنظیم کنید تا آبشار در عکس شبیه پر به نظر برسد.

نور شطرنجی( CHECKERED LIGHT)

ابر‌های پراکنده باعث به وجود آمدن سایه‌های شطرنجی می‌شوند، عکاسی در این حالت می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد، البته به شرطی که قبل از سفر، شرایط آب و هوا را چک کنید و قبل از برپایی طوفان و یا بارندگی محل را ترک کنید.

نور شطرنجی

قبل از رسیدن طوفان، ابر‌ها به صخره‌ها نزدیک می‌شوند. به دنبال صخره‌ی بلندی باشید که سایه روشن ابر‌ها به طور کامل بر روی آن افتاده باشد.

برای رسیدن لحظه‌ی موعود باید صبر کنید تا ابری مستقیما بالای سر صخره‌ای که روی آن ایستاده اید قرار بگیرد.

https://mag.zigocamp.com/post/731
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *