6 غذای محلی تبریز که باید در سفر امتحان کنید!

مجله زیگوکمپ » 6 غذای محلی تبریز که باید در سفر امتحان کنید!
6 غذای محلی تبریز که باید در سفر امتحان کنید!
غذاهای محلی تبریز

یکی از شهرهایی که از نظر تنوع غذایی زبانزد است و مزه فوق‌العاده غذاهای محلی آن همیشه زیر زبان گردشگران آن‌جا می‌ماند، شهر تبریز است. تبریزی‌ها عاشق غذا هستند و آن را به خوشمزه‌ترین شکل ممکن می‌پزند. در این مقاله زیگوکمپ با 6مورد از غذاهای محلی تبریز آشنا شوید.

کوفته ‌تبریزی؛ معروف‌ترین غذای محلی تبریز

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کوفته ‌تبریزی چند سالی است که در لیست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده است. البته که اصلاً هم از کوفته ‌تبریزی بعید نبود در این لیست جای بگیرد. غذای محلی‌ای که علاوه بر تبریز در تمام شهرهای کشور شناخته شده است و در برنامه غذایی بسیاری از ما ایرانی‌ها جای گرفته، باید هم در لیست آثار ملی کشور به ثبت برسد.

کوفته تبریزی

مواد لازم در تهیه این غذای محلی تبریز شامل موارد زیر است:

  • لپه‌ و برنج
  • گوشت چرخ‌کرده
  • پیاز
  • سبزی کوفته یا سبزی معطر
  • تخم‌مرغ
  • آرد نخودچی
  • ترکیبی از آلو زرشک و گردو

برای درست کردن این غذا باید لپه پخته شده را به همراه برنج نیم‌پز با گوشت چرخ‌کرده و پیاز رنده شده ورز دهید. سبزی مخصوص کوفته یا سبزی معطر ساطوری شده را به همراه ادویه‌ها، آرد نخودچی و نمک به مواد کوفته‌تبریزی اضافه کنید.

به اندازه یک نارنگی از مواد کوفته بردارید. پهن کنید و وسط آن را با مخلوطی از آلو، زرشک و گردو پر کنید. بعضی‌ها وسط کوفته را با پیازداغ و یا یک تخم‌مرغ آب‌پز شده پر می‌کنند. در آخر کوفته را گرد کنید و در سس رب گوجه‌فرنگی و زعفران بپزید.

اوماج آشی دستور خوشمزه‌ای برای روزها سرد

آش اوماج یا اوماج آشی یکی دیگر از غذاهای محلی تبریز است. مردم بومی این غذای محلی تبریز را بیشتر در فصول سرد سال می‌پزند. البته این به آن معنا نیست که نمی‌توانید آن را در تابستان بخورید. منظور این است که خوردن این آش در سرمای پاییز یا زمستان بیشتر می‌چسبد.

آش اوماج

در گویش محلی به خمیرهای ریزی به اندازه عدس اوماج می‌گویند. برای پختن اوماج آشی اولین کاری که باید انجام دهید آماده کردن خمیر اوماج است. برای این کار کمی آرد و نمک و آب را مخلوط کنید تا یک گلوله خمیری درست شود. حالا خمیر را به تکه‎های خیلی ریزی تبدیل کنید. بهتر است در حین خرد کردن خمیر دستتان را مدام آرد پاشی کنید تا تکه‌های خمیر به دستتان یا به همدیگر نچسبند.

در مرحله بعد برای پخت این غذای محلی تبریز پیاز نگینی شده را به همراه عدس، رب گوجه و سبزی آش روی حرارت قرار دهید و اوماج را به آش اضافه کنید. حواستان باشد که اوماج‌ها به هم نچسبند. بهتر است آش را دائم به هم بزنید و شش‌دانگ حواستان به آن باشد.

دویماج یک پیش‌غذای ساده تبریزی

هرچند که دویماج را در میان غذاهای محلی تبریز معرفی می‌کنند، اما نمی‌توان آن را یک وعده غذایی کامل در نظر گرفت. دویماج بیشتر شبیه به یک پیش‌غذای ساده برای سرو در کنار غذای اصلی است. البته گاهی آن را به عنوان وعده صبحانه هم میل می‌کنند. این کاملاً بستگی به ذائقه شما دارد که آیا می‌توانید آن را به عنوان صبحانه نوش جان کنید یا خیر؟

دویماج

دویماج ترکیبی از نان خشک یا نان تبریزی، دوغ محلی، پنیر تبریزی، گردو، کره آب شده، سبزی خرد شده است. درست کردن این پیش‌غذای محلی تبریز به این شکل است که ابتدا نان خشک را ریز کنید، کمی دوغ به آن اضافه کرده و در مرحله بعد پنیر تبریزی را روی آن‌ها با قسمت ریز رنده کنید.

یک قالب کره آب شده را به همراه گردو خرد شده با کمی سبزی‌خوردن ریز شده به نان‌ها اضافه کنید. حالا مواد را به خوبی ترکیب کرده و به شکل گلوله‌های کوچکی دربیاورید. 

آش آبغوره تبریزی برای ترشی پسندها

اگر از خوردن آش‌های ترش لذت می‌برید باید آش آبغوره تبریزی را امتحان کنید. معمولاً در تعطیلات عید نوروز که مسافران زیادی راهی جاده‌های تبریز می‌شوند، می‌توانید این آش را به وفور در میان ایستگاه‌های بین‌راهی پیدا کنید.

مواد لازم برای آماده کردن این غذای محلی تبریز در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. آش آبغوره یا آش گوجه تبریزی تعداد زیادی گوجه‌فرنگی، مقداری لوبیاچیتی، سبزی آشی، برنج، بلغور و مقدار زیادی پیازداغ دارد. در آخر هم برای مزه دادن به آن به اندازه دلخواه آبغوره اضافه می‌کنند.

آش آبغوره

دلمه برگ مو یا به گوش محلی پیراخ دلماسی

یکی دیگر از غذاهای معروف تبریزی که تقریباً در خانه همه ما ایرانی‌ها بارها و بارها پخته شده دلمه برگ مو است. البته این غذا خاص تبریز نیست و در کشورهای زیادی طرفدار دارد ولی دستور آن در نقاط مختلف کم‌ و بیش باهم متفاوت است؛ اما دلمه‌ای که ما هرسال در اواخر بهار و تابستان می‌پزیم همان دلمه معروف تبریزی است.

دلمه برگ مو

طرز تهیه این غذای محلی تبریز هم که نیاز به توضیح ندارد. حتی اگر خودتان هم بلد نباشید دلمه بپزید حتماً مادرها یا مادربزرگ‌هایتان دستور پخت آن را به خوبی و با جزئیات به شما توضیح می‌دهند. مواد اصلی در تهیه دلمه تبریزی برگ مو، پیازداغ،‌ گوشت‌ چرخ‌کرده، برنج، لپه، ادویه و سبزی دلمه یا همان سبزی معطر است.

مزه نهایی دلمه به ذائقه شما بستگی دارد. عده‌ای برای مزه دادن به آن از شکر یا شیره انگور استفاده می‌کنند و آن را شیرین می‌خورند، عده دیگری هم طالب ترشی هستند و از سرکه یا آبغوره به عنوان چاشنی دلمه استفاده می‌کنند.

آش ماست تبریز؛ یک غذای محلی محبوب دیگر

وقتی آش آبغوره و آش اوماج را معرفی می‌کنیم نباید از آش ماست تبریز بگذریم. اگر وصف آش ماست‌های شمال را شنیده‌اید باید بگوییم آش ماست تبریز هم چیزی کمتر از آش‌های شمال ندارد.

آش ماست

چیزی که این آش را متمایز و خوشمزه می‌کند آب قلمی است که در آن استفاده می‌شود. برای درست کردن آش ماست تبریز پیاز و عدس را تفت دهید و آب قلم را به آن‌ها اضافه کنید. حبوباتی مانند لوبیاچیتی، لوبیا قرمز و نخود را از قبل بپزید و به همراه سبزی آش، سیب‌زمینی، کلم‌برگ ریز شده و هویج به آش اضافه کنید. در آخر زمانی که آش آماده سرو بود ماست را به خوبی هم بزنید و به آن اضافه کنید. نوش جان

https://mag.zigocamp.com/post/722
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *