سفر به خلخال؛ بهشتی چهارفصل (قسمت اول)

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » سفر به خلخال؛ بهشتی چهارفصل (قسمت اول)
سفر به خلخال؛ بهشتی چهارفصل (قسمت اول)
جاده اسالم به خلخال

اگر اهل سفر به تپه‌های سبز و بی کران هستید، اگر راه رفتن در مه و هوای خنک شما را به وجد می‌آورد، خلخال می‌تواند مقصد مناسبی برای گشت و گذار شما باشد. خلخال یکی از شهرهای مهم و توریستی در استان اردبیل است که طبیعت آن، چهار فصل را به زیبایی تمام تجربه می‌کند. مناظر بکر و بی‌نظیر جنگل‌های تالش، مراتع و روستاهای این شهر، گردشگران داخلی و خارجی زیادی را مجذوب خود می‌کند.

بیشتر مردم، خلخال را به یکی از زیباترین جاده‌های ایران، یعنی جاده اسالم به خلخال می‌شناسند. با زیگوکمپ همراه شوید تا برخی از جاذبه‌های دیدنی این شهر را به شما معرفی کنیم.

جاده زیبای اسالم به خلخال

جاده گردشگری اسالم به خلخال، مسیری پیچ در پیچ سرسبز و رویایی است که استان‌های اردبیل و گیلان را به هم متصل می‌کند. با ورود به این جاده به یکی از رویایی‌ترین مسیرهای جنگلی ایران قدم گذاشته‌اید و با گذر از آن، طبیعتی منحصربه‌فرد و دست‌نخورده، جنگل‌های انبوه، زندگی روستایی، عسل‌های ناب، آبشارها و دریاچه‌های افسانه‌ای، دشت‌های وسیع و گل‌ها و گیاهان نایاب را خواهید دید.

اگر از دوستداران رانندگی باشید، محال است که لذت رانندگی در این جاده را از دست بدهید. این جاده مقصد خوبی برای شکم گردی و چشیدن طعم غذاهایی است که با مواد اولیه تازه و سالم تهیه شده اند.

بهترین زمان برای سفر به خلخال فصل تابستان است تا بتوانید در اوج گرمای این فصل، یک هوای خنک را تجربه کنید و از  جاهای دیدنی‌ خلخال در طول مسیر جاده نیز  لذت ببرید.

ییلاق دشته

ییلاق دشته در جاده زیبا و بکر اسالم به خلخال قرار گرفته و از محبوب‌ترین ییلاقات توریستی این منطقه می‌باشد. محل جغرافیایی این ییلاق در تقسیم‌بندی استان اردبیل است؛ ولی به‌دلیل قرارگیری در دامنه شرقی کوه و سهولت دسترسی آن از شهر ماسال، آن را به استان گیلان ربط می‌دهند.

جهت دسترسی به این ییلاق از طریق استان گیلان و شهر شاندرمن باید گفت، ابتدا باید مسیر ییلاقات را از شهر ماسال طی نمود تا به ییلاق نم نم پشت و بعد هم ییلاق زیبا و سرسبز (دشته) شاندرمن رسید. وجب به وجب مسیر 70 کیلومتری ییلاق دشته، دیدنی و زیبا است. مشاهده تمام عناصر طبیعت به طور یکجا در یک مسیر برای اکثر افراد دور از ذهن است.

عسل طبیعی، انواع فرآورده های لبنی، گوشت، پشم گوسفند، ماهی و صنایع دستی شامل شال و تزیینات زین و یراق اسبان بهترین سوغاتی است که از ییلاقات این منطقه می‌توان برای عزیزان خویش هدیه برد.

دریاچه نئور

دریاچه نئور در ۴۸ کیلومتری جنوب‌شرقی اردبیل به‌سمت خلخال، در مرز استان اردبیل و استان گیلان و پشت کوه‌های تالش جای گرفته است و یکی از جاذبه‌های طبیعی و استثنایی این منطقه محسوب می‌شود. این دریاچه از دو دریاچه کوچک و بزرگ تشکیل می‌شود که در فصل بهار به یکدیگر می‌پیوندند و یک دریاچه واحد با عمق پنج متر را به وجود می‌آورند. آب دریاچه نئور برای آبیاری زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بارندگی‌های فصل سرد، چشمه‌های اطراف نئور را سیراب می‌کند. برای همین هم آب دریاچه در بهار و تابستان پر است. از طرف دیگر پوشش گیاهی متنوع زمین‌های دور دریاچه ما را به یاد فیلم‌های فانتزی می‌اندازد. داخل این زمین‌ها بابونه، نعناع کوهی و گل‌های زیبای زردرنگی پیدا می‌کنیم که مشابهش را احتمالا جایی ندیده‌ایم. با سفر به نئور می‌شود کمپینگ کنار دریاچه را هم تجربه کرد. در نزدیکی این دریاچه امکانات رفاهی زیادی وجود ندارد و فقط می‌توانیم چادر بزنیم و صبح با منظره بکر رو به آب‌های شیرین نئور و کوه‌های سبز تالش بیدار شویم.

آبشار نره گر

آبشار نره گر در فاصله  37 کیلومتری شهر خلخال و در نزدیکی روستایی با نام اسبو واقع شده است. برای دسترسی به این آبشار باید ابتدا از مسیر جاده خلخال به سمت شاهرود با گذر از پیچ و خم های راه خود را به روستای اسبو برسانید. در میان روستا نهر آبی خروشان قرار دارد که رودخانه اسبو نامیده می شود و راهنمای رسیدن به آبشار است. با دنبال کردن مسیر رودخانه به صورت معکوس مسیر سربالایی و نسبتا شیب دار را پیموده و با طی مسافت دو کیلومتری پس از پشت سر گذاشتن روستا به آبشار زیبای نره گر خواهید رسید.

این آبشار در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح آبهای آزاد قرار دارد. دشت‌ها و پوشش گیاهی غنی اطراف رودخانه تا مسیر آبشار انبوه باغات روستاییان نیز منظره حیرت انگیزی را بوجود آورده است. بیشتر درختان این باغات را درختان زیبای گردو تشکیل می دهند که خود یکی از دلایل حضور گردشگران و طبیعت دوستان در این منطقه است.

https://mag.zigocamp.com/post/195
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *