خانه مردم شناسی بومیان کیش | از قدیمی ترین جاذبه های کیش

مجله زیگوکمپ » جاذبه های طبیعت گردی » خانه مردم شناسی بومیان کیش | از قدیمی ترین جاذبه های کیش
خانه مردم شناسی بومیان کیش | از قدیمی ترین جاذبه های کیش
خانه مردم شناسی بومیان کیش

در نظر بسیاری از افراد جامعه، کیش یک مقصد توریستی مدرن است. اما بد نیست بدانید که این جزیره دوست داشتنی جاذبه های تاریخی خوبی نیز دارد. یکی از جالب ترین جاذبه ها، خانه مردم شناسی بومیان کیش است. این خانه در قدیمی ترین محله جزیره کیش، سفین قرار دارد. با مجله زیگوکمپ همراه باشید تا کمی خانه مردم شناسی بومیان کیش را معرفی کنیم.

 

حیاط اندرونی

 

تاریخچه خانه مردم شناسی بومیان کیش

 

این خانه که اکنون به یک موزه تبدیل شده، مربوط به 200 سال پیش است. خانه مردم شناسی بومیان کیش جزو اموال مرحوم حاج عبدالله بن شاهین بوده است. این ملک از سه نسل قبل به حاج عبدالله رسیده بود. ایشان تاجر مروارید و مالک یکی از بزرگ ترین لنج های بادبانی زمان خود بودند. سبک معماری این بنا بومی بوده و 1200 متر مربع مساحت دارد.

 

خانه مردم شناسی بومیان کیش 1

 

چند سال پیش در سال 1393 مذاکراتی با صاحب خانه صورت گرفت. نتیجه این مذاکرات تبدیل ملک شخصی به خانه مردم شناسی بومیان بود. این مجموعه به چند دلیل شکل گرفته است. انتقال و شناساندن فرهنگ، آداب و رسوم مردم بومی کیش و معرفی صنایع دستی از اهداف مجموعه است. مورد بعدی به وجود آمدن شغل برای افراد محلی و ایجاد یک بستر گردشگری مناسب بود.

 

اتاق مهمان مرد ها

 

قبل و بعد خانه مردم شناسی بومیان کیش

 

در گذشته این ملک کاربری مکتب خانه داشت. بسیاری از اهالی سفین آموزش قرائت قرآن و برخی علم های دیگر را در این مکان فراگرفتند. این خانه که به عنوان مدرسه نیز از آن یاد می شود، جایگاه خاصی بین بومی ها دارد. امروزه و باتوجه به موزه بودن، موارد زیر در معرض دید عموم قرار گرفته اند:

  • شیوه زندگی و کار کردن بومی های کیش
  • ابزار ها و وسایل مخصوص آشپزی و صید
  • محل نگهداری خرما
  • چاه های آب
  • اتاق های گوناگون خانه مردم شناسی بومیان کیش

مطبخ خانه مردم شناسی بومیان کیش

 

اتاق ها و حیاط مجموعه

 

خانه مردم شناسی بومیان کیش با معماری بومی خود دارای 15 اتاق و دو حیاط است. یک حیاط مجلسی و یک حیاط خانوادگی که هر کدام کاربری خاص خود را داشته اند.حیاط مجلسی برای ورود مرد های نامحرم و غریبه بود. حیاط مجلسی دارای یک در اختصاصی بوده که به اتاق های دیگر ختم می شود. اتاق تابستانی، اتاق زمستانی، تعدادی انباری و یک چاه آب زیر مجموعه مجلسی هستند.

حیاط خانه یا حیاط خانواده نیز در همین ملک قرار دارد. برخلاف مورد قبل، مرد های غریبه و نامحرم اجازه ورود به این حیاط را ندارند. در این حیاط نیز چندین اتاق با کاربرد های گوناگون واقع شده است. این اتاق ها عبارتند از : تابستانه، زمستانه، آشپزخانه، مکتب خانه، اتاق مهمان، انبار خرما و علوفه. همچنین مکانی برای نگهداری گاو و گوسفند در نظر گرفته شده بود.

تنوع اتاق های خانه مردم شناسی بومیان کیش به شرح زیر است:

اتاق مهمان مردان یا مجلس، انبار خرما و محل شیره گیری، اتاق تابستانی، آشپزخانه، اتاق خواب، مکتب خانه، اتاق مهمان بانوان، حجله، انبار مواد غذایی، انبار ابزار صید و شناور ها، انبار نگهداری علوفه، تخت خواب تابستانی.

 

فروشگاه خانه مردم شناسی بومیان کیش

 

انبار خرما و شیره گیری

 

در گذشته خرما مصرف بسیار بالایی داشته است. کوچک و بزرگ تا خانواده و مهمان از خرما استقبال می کردند. از این رو انبار هایی به نام چندول به وجود آمدند. چندول ها محلی برای نگهداری خرما ها و شیره گیری از آن ها بود. دلیل این کار نیز خشک شدن خرما در باد بود. چندول ها از خشک شدن خرما جلوگیری کرده و شیره را به سویی هدایت می کردند. این انبار ها تا چند کیلو خرما گنجایش داشتند.

در آخر …

سفر به کیش به خودی خود بسیار جذاب است. شاید فکر کنید بازدید از یک مکان تاریخی آن هم در کیش کسل کننده باشد. اما کافیست نظرات مسافران پیشین نسبت به این مکان را مطالعه کنید. همه چیز دست به دست هم داده اند تا شما حال و هوای بومیان کیش را تجربه کنید.

https://mag.zigocamp.com/post/1306
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *